مسائل مالی و تولید حرفه ای دو دغدغۀ مهم نمایشگران خیابانی است

کانون نمایشگران خیابانی اصفهان، محلی برای پیگیری امورات هنرمندان نمایش خیابانی و هدایت و آموزش آنان برای اجرای نمایش هایی به روز و کاربردی است.

به گزارش ایمنا، نزدیک به دو سال از فعالیت های کانون نمایشگران خیابانی اصفهان می گذرد و این کانون که به تازگی اولین کارگاه تولید تئاتر خیابانی را با همکاری مدیریت تالار هنر در این مکان برگزار کرده، برای آیندۀ تئاتر خیابانی نصف جهان،  افق های روشنی را ترسیم کرده است. بهمن گرامی رئیس این کانون که کار نمایشی خود را از سن ۱۸ سالگی با نویسندگی و کارگردانی چند نمایش کودک و  نوجوان به صورت حرفه ای آغاز کرده است، با ادامۀ فعالیت های خود در این رشته و شرکت در جشنواره های مختلف توانسته است سبک و شیوه های مختلف اجرای نمایش خیابانی را با اجرای بیش از ۵۰ عنوان نمایش خیابانی تجربه کند. در گفتگوی ایمنا با این هنرمند که اکنون ریاست کانون نمایشگران خیابانی اصفهان را بر عهده دارد با این کانون و فعالیت های آن بیشتر آشنا می شوید.

نحوۀ تشکیل کانون نمایشگران خیابانی در اصفهان چگونه بود؟

در سال های گذشته، عده ای از کارگردانان فعال در عرصۀ نمایش های خیابانی و بیرونی، با توجه به این که مرکزی برای هدایت نمایش ها و پیگیری کارهای صنفی خود نداشتند به فکر راه اندازی مرکزی تحت عنوان مرکز تخصصی تئاتر خیابانی افتادند. در همین راستا با تهران مکاتبه شد و متوجه شدیم که کانونی  به نام کانون نمایشگران خیابانی وجود دارد و در تهران و مشهد نیز دفتر تخصصی دارد که این دفاتر زیر نظر دفتر مرکزی تهران و مرکز هنرهای نمایشی پیگیر کارهای صنفی هنرمندان این نمایش و ارتقای این گونه هستند.

به همین منظور به رئیس انجمن هنرهای نمایش اصفهان، آقای هوشنگ جمشیدیان در خواستی دادند و جلسه ای با اعضای خانواده تئاتر خیابانی تشکیل شد و با رای گیری انجام شده بنده به عنوان رئیس انتخاب شدم و ۵ نفر را نیز به عنوان هیئت مدیره قرار دادم و به این ترتیب، سنگ بنای این کانون در اصفهان نهاده شد.

گام اول این کانون در جهت حمایت از هنر تئاتر خیابانی چه بود؟

ما در قدم اول اساسنامه ای را  به ثبت رساندیم و به عنوان انژیویی که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی فعالیت دارد مشغول به کار شدیم.  کارهای زیادی برای آموزش علاقمندان به این حوزه انجام دادیم که یک نمونه از آن برگزاری کارگاه از ایده تا اجرا با همکاری تالار هنر بود.

هدف کانون نمایشگران خیابانی چیست؟

افق ما در این کانون این است که تئاتر خیابانی را به عنوان هنری که در دنیا خیلی تاثیر گذار است و در حل مشکلات اجتماع نقش پر رنگی دارد بشناسانیم و در جهت ارتقای آن تلاش کنیم  و این هدف دست یافتنی است به شرط اینکه روی این هنر فکر شود و  پرورش یابد.

در مورد برگزاری اولین کارگاه ایده پردازی تئاتر خیابانی بگویید.

ایدۀ کارگاه ایده پردازی تئاتر خیابانی از سوی نادر برهانی مرند، نویسندۀ خوب و موفق کشور به دفتر مرکزی تهران پیشنهاد داده شد و با برگزاری آن توانستیم با حضور این مدرس مبانی ایده پردازی را در کارگاهی سه روزه از سطح مبتدی گرفته تا حرفه ای به علاقمندان آموزش دهیم. در این کارگاه توانستیم نگاه نویسندگان را با شیوه های جدید و ادبیات خاص تئاتر خیابانی آشنا کنیم. نزدیک به  ۸۵  نفر از استان اصفهان در این کارگاه حضور داشتند و  در سه روز چیزی نزدیک به ۲۰ ساعت کار گفتگو و آموزش مبانی و شیوۀ آغاز کار از ایده تا اجرا انجام شد و خوشبختانه ۸۰ درصد از این کارگاه رضایت صد در صدی داشتند و کارگاه به گونه ای طراحی شده بود که برای  قشر  مبتدی و حرفه ای برداشت های خاصی ارائه می داد.

خروجی این کارگاه چه بود؟

 بزرگترین خروجی این کارگاه این است که در آینده ای نزدیک شاهد متن های مختلف با نگاه های مختلف و حرفه ای در تئاتر خیابانی اصفهان خواهیم بود.  

در عید نوروز اجرای نمایش های خیابانی مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود، تنها ایراد وارده شاید نبود یک معرفی نامه در کنار گروه اجرا کنندۀ نمایش بود، کانون نمایشگران خیابانی برای رفع این کمبود اقدامی انجام داده است؟

در ایام عید بنده نیز نمایش «چشم بادومی ها» را در سطح شهر اجرا می کردم، گروه ما با تالار هنر هماهنگ بود و حین اجرا شناسنامه ای برای معرفی اثر نیز داشت اما بعضا نمایش هایی نیز از سوی سازمان های مختلف برگزار می شد که چنین شناسنامه ای را نداشتند. قطعا کانون نمایشگران خیابانی در آینده این مشکل را حل می کند و با پیشنهاد دادن به سازمان های برگزار کننده آن ها را ملزم به فراهم کردن شناسنامه برای این آثار حین اجرا می کند.  

برنامه های آتی کانون نمایشگران خیابانی چیست؟

 تصمیم داریم دستورالعمل دو ساله ای را بنویسم و تقدیم انجمن هنرهای نمایشی کنیم تا از لحاظ مالی کانون را تامین کنند و بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم. همچنین قرار است با برگزاری کارگاه ها و ورکشاپ های دیگر با حضور اساتید برجسته متدهای جدید کارگردانی تئاتر خیابانی را به علاقمندان آموزش بدهیم و مطمئنا این کار شهر را درگیر این فرایند جدید خواهد کرد. ضمن اینکه در آینده ای نزدیک با همکاری تالار هنر و انجمن هنرهای نمایشی بنا داریم جشنواره ای را تحت عنوان جشنوارۀ ملی تئاتر خیاباتی در اصفهان برگزار کنیم. ان شالله رابط پیگیری درخواست های صنفی اعضای کانون مثل بیمه و ... خواهیم بود و دیگر برنامۀ ما نیز بحث تبادل اجراهاست که با تهران در این باره صحبت کرده ایم بلکه بتوانیم ده گروه را به تهران بفرستیم و ده گروه نیز از تهران به اصفهان بیایند و به اجرای برنامه بپردازند و از شهرهای دیگر نیز در زمینۀ تبادل استقبال خواهیم کرد. برای گروه های نمایش خیابانی نیز جلسات هفتگی تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم آثار آن ها را نقد و بررسی کنیم و بدینگونه بحث آموزش را جلو ببریم.  امیدواریم با کمک سازمان ها این برنامه ها بی وقفه اجرا شود.

مهمترین دغدغۀ کانون نمایشگران خیابانی چیست؟

اکنون بحث مالی مهمترین دغدغۀ این کانون است، ما به کمک سازمان ها نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم فعالیت های این کانون را به سمت بخش خصوصی ببریم تا به عنوان مثال اگر سازمانی برای موضوع کم آبی به ما پیشنهاد اجرای نمایش بدهد بتوانیم تعداد زیادی کار تولید کنیم و گردش مالی کانون را تقویت کنیم و به استقلال برسیم. /

کد خبر 311584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.