طرح تثبیت ریزگردها در اراضی اطراف شهر اصفهان تصویب نشد

در جلسه شورای پژوهشی حفاظت محیط زیست استان با توجه به درصد بالای سدیم موجود در آنالیز شورابه، طرح تثبیت ریزگردها در اراضی اطراف شهر اصفهان تصویب نشد و طرح قیرامولوسیون و مالچ پاشی برای بررسی به اداره کل منابع طبیعی استان رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با توجه به وجود ریزگردها در آسمان اصفهان در چند روز اخیر، جلسه شورای پژوهشی حفاظت محیط زیست استان اصفهان با محوریت مباحث مرتبط با پدیده گرد وغبار تشکیل شد.

در این جلسه گزارش مقدماتی از طرح ملی گرد وغبار و برش استانی آن از سوی معاون مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور که توسط مرکز پژوهش های کاربردی این سازمان تهیه شده است، ارائه شد

طرح ملی و منطقه ای ریزگردها با هدف منشایابی و مهار کانون های ریزگرد در ایران و کشورهای هم جوار از سوی سازمان زمین شناسی کشور وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجرا است. در برش استانی این طرح شناسایی پهنه های مستعد تولید ریزگرد در استان اصفهان در حال مطالعه است.

بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست استان آمادگی خود را برای همکاری با سازمان زمین شناسی برای اجرای این طرح پس از تصویب در کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد وغبار اعلام کرد.

طرح پیشنهادی «تثبیت ریزگردها در اراضی دشت سجزی به کمک شورابه های محلی و مقایسه آن با روش های متداول موجود همراه با تحلیل های اقتصادی» از دیگر موضوعات مورد بررسی در این جلسه بود که پس از بیان خلاصه طرح و اهمیت و اهداف آن توسط مجری، نقاط قوت و ضعف طرح پیشنهادی مورد بررسی اعضای شورای پژوهشی قرار گرفت و با توجه به درصد بالای سدیم موجود در آنالیز شورابه مورد استفاده، طرح مورد تأیید شورا قرار نگرفت. 

در این جلسه همچنین موضوع محصول قیرامولسیون و امکان استفاده از آن در مالچ پاشی به منظور تثبیت ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به مزایای این نوع قیر نسبت به دیگر موارد مشابه و انجام پایلوت های متفاوت توسط اداره منابع طبیعی استان، مقرر گردید موضوع در اداره کل منابع طبیعی استان بررسی شود.

کد خبر 311575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.