معرفی ارقام مقاوم به خشکی، راهی برای مقابله با کم‌آبی در کشاورزی

لنجان_رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنجان با انجام تحقیقات میدانی دقیق در این شهرستان به دنبال کشت جایگزین و الگوی مناسب کشت در نقاط مختلف این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی همت  انصاری در کارگاه آموزشی ارقام جو و کشت جایگزین برنج در جمع روستائیان روستای کاه ریز، با اشاره به کمبود جدی آب در استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و بحران آب در استان و به طبع آن شهرستان لنجان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آموزشی و بهره‌مندی از روش‌های نوین در بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم شاهد توسعه و رشد روزافزون این بخش باشیم.
وی افزود: از این رو با انجام تحقیقات میدانی دقیق در این شهرستان به دنبال کشت جایگزین و الگوی مناسب کشت در نقاط مختلف این شهرستان برخاستیم.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به مشکلات کمبود آب کشاورزان باید از آب موجود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری نهایت استفاده را انجام دهند تا در این زمینه با مشکلات جدی مواجه نشویم.
وی با اشاره به اینکه محدودیت منابع آبی در کشور باعث شده سیاست های وزارت جهادکشاورزی در سال های اخیر به سمت کاهش سطح زیرکشت برنج در کشور حرکت کند، اضافه کرد: اگر محدودیت مصرف آب وجود نداشت هیچ الگویی بهتر از کشت برنج در لنجان معرفی نمی‌شد چرا که میانگین بهره‌برداری حدود ۳ هزار متر است و جمعیت کثیری از کشت برنج امرار معاش می‌کنند و از سویی نمی‌توان زمین را بدون کشت رها کرد لذا لازم است به مرور الگویی مناسب با شرایط موجود در شهرستان جایگزین کشت برنج شود تا آب کمتری مورد استفاده قرار گیرد و مردم شهرستان نیز بتوانند به راحتی امرار معاش کنند.

انصاری با اشاره به اینکه با تغییر الگوی مصرف باید به گونه‌ای عمل کنیم که منافع ملی و نیاز حیاتی با این کمبود آب مدیریت و تامین شود، ادامه داد: کاهش بارندگی و خشکسالی های اخیر در استان، کمبود و محدودیت منابع آب را تشدید کرده و کشاورزان باید تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار دهند لذا باید گفت کشت ارزن و سورگوم جایگزین مناسبی برای محصول برنج در شهرستان لنجان است.

وی در پایان با اشاره به ارقام جو که سازگاری خوبی با شرایط شهرستان لنجان دارند، عنوان کرد: کاشت ارقام مختلف جو از جمله ارقام ریحان و نصرت از ارقام مقاوم می باشند که دارای عملکرد خوبی هستند و سازگاری خوبی با شرایط آب وهوایی شهرستان لنجان دارند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنجان بیان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، و هر ساله تعدادی از این ارقام برای کشت در مناطق کم آب معرفی و توصیه می‌شوند، برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند در معرفی ارقام جدید متحمل به خشکی به کشاورزان تاثیرگذار بوده و در واقع با مشکل کم آبی موجود در عرصه‌ها مقابله و به تولید با کیفیت منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: محققان و پژوهشگران کشاورزی استان و شهرستان با مطالعات عملی توانسته اند ارقام مختلفی از جو تولید کنند که در مقابل کم آبی و بیماری های مهم غلات مقاوم بوده و محصول بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دهد که توجه به این مسائل می تواند کمک شایانی به بحث کشاورزی داشته باشد.

کد خبر 311544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.