آنژیوگرافی روشی تهاجمی برای درمان بیماری های قلب

آنژیوگرافی به نوعی پرتونگاری از رگ های خونی، پس از پر کردن آنها از ماده حاجب، برای مشاهده و معاینه دقیق آنها است.

 به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، این روش نخستین بار توسط پزشک پرتغالی آنتونیو اگا مونیش برای تشخیص برخی از بیماری مرتبط با سیستم اعصاب مانند تومورهای آن به کار گرفته شد، اما اکنون رادیولوژیست ها و کاردیولوژیست ها با استفاده از جراحی‌های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

در واقع آنژیوگرافی روشی است که به کمک آن وضعیت بیماران قلبی از نظر داشتن تنگی عروقی و مشکلات دریچه ای مشخص می شود و روش قطعی و استاندارد برای بررسی آناتومی و فیزیولوژی قلب وعروق می باشد.

در این روش متخصص قلب و عروق با تزریق ماده رنگی به عروق خونی جریان خون را بررسی می کند و مشاهده جریان از طریق فلوروسکوپی  انجام می دهد.

این ماده مانع از عبور اشعه ایکس شده و در واقع موجب می شود خون هم مانع عبور اشعه شده و در نتیجه سایه شریان حاوی خون مانند استخوان بر روی فیلم دیده شود.

آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری عروق محیطی، بیماری عروق کرونر،   نارسایی وریدی و عمق ترومبوز وریدی انجام می گیرد که خطرات ناشی از آنژیوگرافی شامل خونریزی و یا عفونت در محل تزریق و واکنش به رنگ است.

آنژیوگرافی روشی استاندارد طلایی برای تشخیص اختلالات عروقی

یک متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: آنژیوگرافی یک روش تهاجمی است زیرا ما از طریق شریان های مرکزی بدن وارد شاهرگ بدن (آئورت) می شویم و از آنجا وارد رگ مغز، کلیه، قلب یا رگ های مربوط به دستگاه گوارش می شویم و از آنجایی که ممکن است این رگ ها دست کاری شوند، روش تهاجمی نام گرفته است.

دکتر محمدرضا اخباری ادامه می دهد: درحقیقت آنژیوگرافی، روش استاندارد طلایی برای تشخیص تنگی ها یا سایر اختلالات عروقی می باشد.

وی تصریح می کند: به کمک آنژیوگرافی تعداد عروق کرونر مسدود شده، محل انسداد و میزان آن مشخص می‌شود چرا که مستقیم‌ترین راه کشف مشکلات شریان‌های کرونری قلب استفاده از آنژیوگرافی است.

متخصص قلب و عروق، نتیجه آنژیوگرافی آناتومی رارؤیت شکل و شمایل رگی که دچار تنگی یا پارگی شده است، می داند و اظهارمی کند: هر بیمار قلبی را نمیتوان کاندید انجام آنژیوگرافی کرد زیرا اصول و ضوابطی دارد از جمله اینکه درباره دردهای قفسه بیمار همه روش  های تشخیصی را انجام و به تشخیص واضح نرسیده باشیم، یا بیمار دچار سکته قلبی شده باشد، همه تست ها و نوار قلب موارد پر خطر را نشان دهند و در نهایت برخی سؤالات بدون جواب بماند.

وی معتقد است آنژیوگرافی برای بیمارانی که سکته قلبی داشته اند، حیات بخش است.

دکتر اخباری از بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهمترین عامل مرگ و میر افراد یاد کرد و گفت: سردسته این بیماری ها سکته های قلبی هستند که متأسفانه سن ابتلا به آن روز به روز کاهش و آمار سکته ها روز به روز در حال افزایش است.

وی تاکید می کند: اگر زمان طلایی بین سکته تا انجام آنژیو را بشناسیم و بموقع بیمار را به مرکز مجهز به آنژیوگرافی برسانیم، انجام آنژیوگرافی برای بیمار بسیار ارزشمند و حیات بخش خواهد بود.

متخصص قلب و عروق اضافه می کند: هر کسی که آنژیو می شود، عمل جراحی باز نمی شود چون تجهیزات آنژیوگرافی افزایش یافته، پیشرفته شده و بهبود کیفیت پیدا کرده است؛ البته عمل جراحی باز هنوز جایگاه ارزشمند خود را دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آنژیوگرافی چه تفاوتی با سی تی آنژیوگرافی دارد؟، می گوید: آنژیوگرافی یک روش تهاجمی به شمار می رود و بیمار باید حداقل نصف روز پرونده بستری تشکیل دهد اما سی تی آنژیوگرافی به صورت سرپایی و غیر تهاجمی انجام می شود.

اخباری تاکید می کند: استاندارد طلایی برای تشخیص مشکلات رگ های قلب در نهایت آنژیوگرافی است.

وی از مهمترین عوارض آنژیوگرافی را خونریزی اعلام و تصریح می کند: به همین دلیل محلی که سوزن را وارد می کنیم را باید مراقب باشیم که بعد از آنژیوگرافی دچار خونریزی نشود.

متخصص قلب و عروق ادامه می دهد: البته آنژیوگرافی عوارض شایع دیگری همچون عارضه حساسیت، لرزش و نامنظمی های قلب نیز به همراه دارد.

وی به نکاتی که بعد از انجام آنژیوگرافی باید رعایت شود، اشاره کرد و افزود: آناتومی اگر گرفتگی رگ باشد، همه تمرکز برطرف کردن گرفتگی رگ است، بعد از آنژیوگرافی بیمار چند ساعت روی تخت دراز می کشد تا خیال پزشکان از بابت خونریزی راحت شود، همچنین مصرف زیاد آب قبل و بعد از آنژیوگرافی توصیه می شود و معمولاً علت اصلی آن برای رفع آسیب کلیه ها در آنژیوگرافی است.

اخباری خاطرنشان می کند: اگر آنژیوگرافی نرمال باشد، ۴۸ ساعت بعد از انجام آنژیوگرافی بیمار می تواند به شرایط عادی زندگی بازگردد.

وی اظهار می کند: اگرچه هنگامی که لوله کاتتر به قلب می‌رسد ممکن است فرد مقداری دچار تپش قلب شود که این وضعیت طبیعی است، اما به طورکلی هنگام انجام آنژیوگرافی فرد چیزی احساس نمی‌کند؛  در این روش پس از این‌که کاتتر از طریق شریان یا وریدی که در کشاله ران وجود دارد به سمت قلب فرستاده شده و در قلب یا مدخل عروق تغذیه‌کننده آن قرار گرفت، ماده حاجب (که به وسیله اشعه ایکس قابل رویت است) تزریق و از زوایای مختلف قلب عکس برداری می‌شود.

 آنژیوگرافی یک آزمایش بی‌خطر...

متخصص قلب و عروق تاکید می کند: گاهی اوقات از شریان‌های موجود در مچ دست یا آرنج نیز برای انجام آنژیوگرافی استفاده می‌شود.

وی کاربرد معمول آنژیوگرافی را شامل بررسی مشکلات اکتسابی (تنگی عروق کرونر)، تایید ناهنجاری‌های مادرزادی قلب (سوراخ‌های داخل قلب یا تنگی دریچه‌ها) خوانده و اظهارمی کند: در صورت وجود شواهدی دال بر تنگی رگ‌ها یا مشکلات ساختمانی قلب معمولاًمتخصص قلب انجام عمل آنژیوگرافی را به فرد بیمار توصیه می‌کند و معمولاً قبل از هر گونه عمل جراحی روی رگ‌های کرونری یا اعمال جراحی مرتبط با مشکلات مادرزادی، ابتدا باید با آنژیوگرافی آناتومی موضع مربوطه را مشخص کرد.

اخباری یادآور می شود: در آنژیوگرافی امکان اندازه‌گیری مستقیم فشارهای داخل قلب، مشاهده عروق کرونر، حفره‌های قلبی و عروق بزرگ و… فراهم می‌شود؛ همچنین اقدامات درمانی در آنژیوگرافی نیز امکان‌پذیر بوده که از جمله آنها آنژیوپلاستی به معنی باز کردن یا ترمیم رگ است.

این فوق‌تخصص قلب می‌گوید: آنژیوگرافی معمولاً یک آزمایش بی‌خطر است اما در موارد نادر اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود، می‌توان به سرعت داروهای لازم را به طور مستقیم به داخل قلب تزریق و مشکل را رفع کرد.

آنژیوگرافی در زمانی کوتاه وضعیت عروق قلب را به‌خوبی نشان داده و به پزشک کمک می‌کند تا نوع درمان را با اطمینان بیشتری تعیین ‌کند.  

این روش درمانی درمانی کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته و در مقایسه با عمل جراحی از مزایای متعدد از جمله کوتاه شدن دوره بستری، کاهش هزینه و کاهش عوارض بعد از عمل جراحی برخوردار است.

به گفته وی امروزه آنژیوگرافی برای بررسی عروق کلیه، مغز، قلب، ریه و دستگاه گوارش نیز به کار می‌رود.

کد خبر 311528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.