شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه های شهر اصفهان/ خانه خلاقیت بستری برای رشد فکری کودکان

شهردار اصفهان گفت: اگر شهر اصفهان به شهری خلاق تبدیل شده است به طور یقین این خلاقیت باید در سنین پایین خود را نشان دهد، بر این اساس باید فضا و بستر برای کودکان مهیا شود تا کودکان با افکار خلاق بتوانند آینده شهر را بسازند.

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مهدی جمالی نژاد در حاشیه مراسم گشایش مرکز تخصصی خانه خلاقیت که در قالب شصت و سومین برنامه هر هفته چند افتتاح برگزار شد، اظهارکرد: این نوید را به مردم خوب اصفهان بدهم که در حال نزدیک شدن به افتتاح ابرپروژه های شهر اصفهان هستیم. از هفته آینده، ۲ روز در هفته شاهد افتتاح پروژه های بزرگ شهر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ابرپروژه های عمرانی شهر همچون ابرپروژه تقاطع غیرهمسطح استقلال، شهرک سلامت، تقاطع غیرهمسطح شهید بالایی (اشکاوند) آماده بهره برداری است، افزود: در کنار افتتاح پروژه های شاخص عمرانی شاهد بهره برداری و اجرای طرح های محله محور نیز هستیم.

شهردار اصفهان به گشایش مرکز تخصصی خانه خلاقیت و رستوران بازی های فکری اشاره کرد و گفت: امروز جنس افتتاح پروژه ها متفاوت است و با وجود اینکه تنها یک میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما اقدامی مناسب برای ارتقا رشد فکری کودکان و نوجوانان محسوب می شود.

جمالی نژاد اضافه کرد: پس از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان که رویدادی ارزشمند برای کودکان و نوجوانان بود نیاز به فعالیت های سخت افزاری در این حوزه داشتیم که در این راستا خانه خلاقیت و رستوران بازیهای فکری و خانه کودک گشایش یافت.

وی تاکید کرد: اگر شهر اصفهان به شهری خلاق تبدیل شده است به طور یقین این خلاقیت باید در سنین پایین خود را نشان دهد، بر این اساس باید فضا و بستر برای کودکان مهیا شود تا کودکان با افکار خلاق بتوانند آینده شهر را بسازند.

شهردار اصفهان اظهارکرد: خانه خلاقیت و رستوران بازی های فکری اولین ایده مجری رستوران بازی های فکر در استان و کل کشور است و با ارائه ۳۰۰ نوع بازی تنها مرکز تخصصی بازی در شهر محسوب می شود.

جمالی نژاد عنوان کرد: برای اولین بار است که ۲ هزار عدد بازی به صورت متمرکز در یک مرکز ارائه می شود.

وی به تجهیز و بازسازی خانه کودک نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مکان مناسب خانه کودک در پارک حاشیه زاینده رود نیاز بود تا این مرکز بازنگری شود بر این اساس بازسازی خانه کودک در دستور کار قرار گرفت.

شهردار اصفهان افزود: در این راستا سالن آمفی تئاتر،  کتابخانه تخصصی کودک، سالن آموزش، باغچه و باغبانی طراحی فضای سبز، ایجاد کارگاههای فنی کودکان در این مرکز احداث شد.

جمالی نژاد تصریح کرد: مرکز تخصصی خانه خلاقیت تنها مجموعه تخصصی بازی تحت پوشش ارگان دولتی در استان و کشور است، همچنین این مجموعه اولین مرکز طراح و برگزار کننده دوره مربیگری تخصصی بازی و اولین مرکز تخصصی با کاربری علمی و عملی به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار برنامه های تفریحی با محوریت بازی، بازیهای هیجانی و حرکتی نیز در خانه خلاقیت پیش بینی شده است.

شهردار اصفهان به برنامه های مرکز خلاقیت اشاره کرد و گفت: کلاس هاس آموزشی که شامل آموزش و شکوفایی خلاقیت در کلاس های شعبده فیزیک، ماشین های دومینوی، آشپز کوچولو، محقق کوچولو، نوجوان مخترع و غیره از جمله برنامه های این مرکز است.

جمالی نژاد افزود: همچنین از دیگر برنامه های آموزشی در خانه خلاقیت رستوران بازی های فکری با سرگرمی همراه با خلاقیت و پرورش نبوغ فکری و غذای روح روان است که این برنامه آموزشی برای تمام سنین از یک تا ۹۹ سال با گنجایش ۱۰۰ نفر پیش بینی شده است.

از دیگر برنامه های خانه خلاقیت می توان به سالن بازی های جنبشی حرکتی ارائه دهنده کلیه نیازهای بازی، اتاق کینکت که فضای شاد و مهیجی را برای رشد جسمی و روحی در کودک و نوجوان بوسیله آموزش و هیجان ایجاد می کند و کتابخانه مطالعات تخصصی بازی محلی که زمینه رشد و ترویج فرهنگ روانشناسی بازی های فکری و آشنایی با مفاهیم بازی و کاربردهای علمی را به وجود می آورد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین میز مشاوره برای شناسایی توانمندی کودکان  از سوی اساتید صاحب فن کشور پیش بینی شده است.

شهردار اصفهان تاکید کرد: این مرکز کودکان را از سنین پایین از فضای سایبری دور می کند و فضایی شاد برای رشد جسمی آنان فراهم می کند.

جمالی نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به تبدیل شدن اصفهان به شهر دوستدار کودک اشاره کرد و گفت: زمانی که نماینده یونیسف به همراه مسئولان وزارت کشور به اصفهان سفر کردند از اقدامات این کلانشهر در حوزه کودک و نوجوان متعجب شدند به طوری که نماینده یونیسف اعلام کرد شهر اصفهان زودتر باید به شهر دوستدار کودک تبدیل می شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات حوزه کودک نه تنها از سوی شهرداری بلکه از طرف خیران شهر نیز انجام شده است، افزود: مسائل و معضلات اجتماعی در تمام شهرها وجود دارد بنابراین برای به حداقل رساندن معضلات باید دستگاه ها و خیران که همواره نقش پررنگی در شهر دارند، حضور یابند و با کمک یکدیگر در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از کودکان گام های اساسی برداشت.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در شهر دوستدار کودک شاخص هایی برای حل معضلات کودکان آسیب پذیر تعریف شده است.

جمالی نژاد به توسعه مرکز خانه خلاقیت اشاره کرد و ادامه داد: می توان برای توسعه برنامه های مرکز خلاقیت و فن آفرینی و خلاقیت کودکان در محلات شهر اصفهان از مراکز فرهنگی موجود  استفاده کرد.

کد خبر 311484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.