نگاه متفاوت مدیریت شهری به جایگاه و نیازهای کودک / از شهر دوستدار کودک تا ساخت خانه خلاقیت

مدیریت شهری اصفهان درصدد برآمده تا قشر کودک و نوجوان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد به همین دلیل برای ایجاد شهر دوستدار کودک گام های بلندی چون بازسازی خانه خلاقیت اصفهان برداشته است.

به گزارش ایمنا، اصفهان در سال های اخیر شاهد اتفاقات تازه و جالب توجه ای بوده است به گونه ای که رفته رفته تمامی بستر سازی های لازم برای ایجاد شهری دوستدار کودک فراهم آمده است.

بازگشت جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان به اصفهان و برگزاری موفقیت آمیز سی امین دوره این جشنواره با حضور پرشور و کم نظیر همشهریان و با رعایت تمامی الزامات اقتصاد مقاومتی مسئولان شهری را بر آن داشت تا به سمت ایجاد هرچه بهتر زیر ساخت های فرهنگی به خصوص در زمینه کودک و نوجوان بروند.

این نکته مهم را نباید فراموش کنیم که جشنواره بین المللی باید در یک شهر بین المللی باشد امروز اصفهان؛ شهر بین المللی ایران است این شهر توسط یونیسف به عنوان شهر صلح و دوستی و دوستدار کودک انتخاب شده است و می توان گفت هم جشنواره بین المللی کودک و نوجوان هم شهر بین المللی اصفهان می توانند موجب رشد و ارتقا یکدیگر در جهان شوند.

نماینده یونیسف در ایران از اقدامات موثر شهرداری اصفهان در زمینه تبدیل این شهر به شهر دوستدار کودک تقدیر و تشکر کرده است و این افتخاری برای اصفهان است که لقب دوستدار کودک و پرچمدار توجه به دنیای کودکان را در کشور به خود اختصاص داده است.

در گذشته منازل و محله های شهر فضای خوبی برای بازی کودکان بود اما متأسفانه در حال حاضر با منازل آپارتمانی و پارک خودروها در کوچه پس کوچه های شهر، فضای بازی از کودکان گرفته شده و به دلیل سیل شتابان توسعه امنیت برای بازی کودکان کاهش یافته و کم تحرکی باعث شده کودکان در معرض آسیب قرار بگیرند. مدیریت شهری اصفهان در صدد برآمد تا این بخش از جامعه را مورد توجه قرار دهد، از این رو ۳ سال پیش دبیرخانه شهر دوستدار کودک را در اصفهان راه اندازی کرد.

با پیوستن شهر اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک، بازیکده ها و فضاهای بازی جدید در محله های شهر ایجاد می شود. شهر دوستدار کودک رویکرد شهرسازی و به نوعی مهیا کردن شرایطی برای ارتباط هر چه بیشتر کودکان با فضای شهری و ایجاد محیطی شاد و امن برای آنهاست که نتیجه آن ایجاد شادی و خلاقیت در کودکان خواهد بود. در این راستا بازسازی و توسعه مرکز خانه خلاقیت که در سال ۸۷ راه اندازی شده بود در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت تا بر اساس اهداف سازمانی و شهری این مرکز را تخصصی تر از گذشته در اختیار شهروندان قرار گیرد.

در اوایل سال ۹۵ مطالعات تخصصی خانه خلاقیت انجام و تا پایان سال ۹۵ نیز فضای سازی تخصصی این پروژه به پایان رسید. این مجموعه اولین مرکز طراح و برگزار کننده دوره مربیگری تخصصی بازی و اولین مرکز تخصصی با کاربری علمی و عملی به عنوان یک الگو معماری و اجرایی استانی و کشوری محسوب می شود.

از برنامه های این مرکز نیز می توان به کلاس هاس آموزشی که شامل آموزش و شکوفایی خلاقیت در کلاس های شعبده فیزیک، ماشین های دومینوی، آشپز کوچولو، محقق کوچولو، نوجوان مخترع و غیره اشاره کرد. از دیگر برنامه های آموزشی در خانه خلاقیت رستوران بازی های فکری با سرگرمی همراه با خلاقیت و پرورش نبوغ فکری و غذای روح روان است که این برنامه آموزشی برای تمام سنین از یک تا ۹۹ سال با گنجایش ۱۰۰ نفر پیش بینی شده است.

خانه خلاقیت دارای سالن بازی های جنبشی حرکتی ارائه دهنده کلیه نیازهای بازی، اتاق کینکت که فضای شاد و مهیجی را برای رشد جسمی و روحی در کودک و نوجوان به وسیله آموزش و هیجان ایجاد می کند و کتابخانه مطالعات تخصصی بازی محلی که زمینه رشد و ترویج فرهنگ روانشناسی بازی های فکری و آشنایی با مفاهیم بازی و کاربردهای علمی را به وجود می آورد، است. همچنین میز مشاوره، سالن اجتماعات، کافی شاپ از سایر برنامه های آموزشی خانه خلاقیت است.

خانه خلاقیت و رستوران بازی های فکری اولین ایده مجری رستوران بازی های فکر در استان و کل کشور است و با ارائه ۳۰۰ نوع بازی تنها مرکز تخصصی بازی در شهر محسوب می شود.

باتوجه به اقدامات انجام شده در حوزه کودک و نوجوان پیش بینی می شود شاخصه های ایجاد شهردوستدار کودک در اصفهان هر روز بیشتر از قبل محقق شده و با همگرایی تمامی مسئولان و خیران این عرصه معضلات مربوط به آن نیز هموار شود تا شاهد کودکانی شاد و پرنشاط در شهرمان باشیم.

کد خبر 311477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.