تشکیل گروه‌های امدادی در مناطق روستایی شهرضا

شهرضا – ارتقاء سطح ایمنی روستاها از جنبه‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این مناطق عمدتاً از مراکز شهرها، شهرستانها و استانها فاصله زیادی دارند و در صورت بروز هرگونه مشکل یا بحرانی در آنها، ممکن است میزان خسارات وارده بیشتر از حوادث مشابه در مناطق شهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حوزه تقسیمات کشوری در هر کشور، در حقیقت به معنای ایجاد مرزبندی داخلی برای شناسایی هر منطقه، تعیین میزان اعتبارات ابلاغی، حوزه اختیارات مدیران و تعیین دقیق مکان در نقشه‌ها است.

در کشور ایران، تقسیمات سیاسی بر مبنای استان، شهرستان، بخش، شهر و روستا ایجاد شده است که برای هر یک از آنها حدود و تعاریفی مشخص شده است.

روستا به عنوان نخستین سنگ بنای تقسیمات کشوری در ایران است، این واحد سیاسی در مقایسه با سایر بخشها کوچکتر و به تبع آن ساکنان، عرصه، واحدهای تجاری و مسکونی و زمینهای زراعی کمتری نیز دارد.

از گذشته‌های دور یکی از مهمترین مباحت مطرح شده در میان عالمان دانشهای اجتماعی، لزوم تقویت زیرساختها در مناطق روستایی بوده است چون این مناطق به عنوان ذخایر و پشتوانه‌های ارزشمندی در نظام تولید، اشتغال، سرمایه گذاری و مراودات سیاسی، محسوب می‌شوند.

دکتر فضل الله حسینی – استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: هدف اساسی توسعه، رشد و تعالی همه جانبه جوامع انسانی است به همین دلیل شناخت شرایط و زمانی و مکانی جوامع انسانی و نیازها و تقاضاهای آنان از ابعاد مادی و معنوی از جمله اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و توسعه محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: از آنجا که روستاها و مردم ساکن در آنها دارای شرایط، امکانات و مسائل خاص خود هستند، بنابراین توسعه روستایی ضرورت و توجیه پیدا می کند.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: توسعه امکانات زیربنایی در روستاها یکی از مهمترین اولولیتهایی بوده که همواره از سوی دولتها مطرح شده است زیرا یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی زدودن غبار فقر و رفع نیازها از مناطق محروم به ویژه روستاها بوده است.

یکی از اقدامات انجام شده در شهرستان شهرضا، توسعه خدمات زیربنایی در مناطق روستایی بوده که مخصوصاٌ در سالهای اخیر روند شتابانی گرفته است.

محسن یونسی بخشدار شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: یکی از اولولیتهای مهم در مناطق روستایی توسعه و توانمندسازی نیروهای امدادی مناطق روستایی است که باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی اظهار کرد: از مجموع ۳۸ بلای شناخته شده در جهان حدود ۱۵ نوع آن در شهرستان شهرضا رخ داده است، به همین دلیل ضرورت دارد تا در کنار تقویت زیرساختهای موجود برای مقابله با این بلایا در همه مناطق، به روستاها به عنوان مناطق کمتر برخوردار، بیشتر توجه شود.

بخشدار شهرضا بیان کرد: برای مقابله با بحرانها و بلایا و در نتیجه کاهش خسارتهای ناشی از آنها، باید اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام شود؛ از طرف یدگر ایجاد شرایطی مثل استقرار شهرضا بر روی کمربند زلزله و فرسدوگی بناهای روستایی ضرورت این مسئله را دوچندان کرده است.

یونسی اضافه کرد: خشکسالی و فقر منابع آبی متأثر از آن، وقوع حریق ها در مزارع و مراتع و همچنین بروز سوانح رانندگی در مسیر روستاهای پر رفت و آمد، از جمله دیگر دلایلی است که ضرورت توجه به حوزه مدیرت بحران در روستاهای شهرستان را الزام کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات قابل توجهی از جمله استقرار پایگاه‌های امدادی هلال احمر و اورژانس و نیز پایگاه آتشنشانی در برخی از مناطق روستایی انجام شده و در مجموع همه روستاهای شهرستان دارای امکانات اولیه مقابله با حوادث هستند اما از آنجا که پیشگیری مهمترین اصل در کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی و انسانی است، باید گروه‌های امدادی در مناطق روستایی ایجاد و آموزشهای لازم به آنها ارائه شود.

سید حسام سجادی – رییس جمعیت هلال احمر شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: یکی از مهمترین و آخرین الگوهای علمی برای مقابله با حوادث و سوانح، اجتماع محور کردن آن است.

وی تصریح کرد: فاصله مناطق روستایی با مرکز شهرستان و اینکه امکانات اساسی برای مقابله با بحرانها بیشتر در مرکز مستر است باعث می شود تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای، تا رسیدن عوامل امدادی به روستاها، ابعاد و میزان خسارات انسانی و مادی افزایش یابد.

رییس جمعیت هلال احمر شهرضا ادامه داد: با همکاری بخشداری شهرستان، قرار شد تا گروه‌های امدادی در مناطق روستایی شهرضا تشکیل و عوامل امدادی هلال احمر و آتشنشانی آموزشهای لازم را به آنها ارائه دهند.

سجادی اظهار کرد: مخاطرات هر روستا با روستای دیگر متفاوت است بنابراین لازم است آموزشهای تخصصی نیز در این زمینه ارائه شود.

بخشدار شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: به همه دهیاران شهرستان ابلاغ شده که تا ۱۰ مردادماه گروه‌های امدادی ۱۰ تا ۱۲ نفره را از افراد توانمند و مستعد مناطق روستایی برای گذراندن دوره‌های آموزشی معرفی کنند.

یونسی اضافه کرد: تاکنون اقداماتی نظیر استقرار پایگاه‌های امداد جاده‌ای هلال احمر در روستاهای مهیار و امین آباد، ایجاد ایستگاه آتشنشانی روستای هونجان، اخذ کد اورژانس روستای اسفرجان و تکمیل مراحل ساخت و ساز اورژانس ۱۱۵ در بخش منظریه انجام شده است.

وی گفت: دهیاران شهرستان موظف شده اند تا عوامل خطر و بحران در هر منطقه را احصا و برای انجام برنامه ریزیهای آینده به بخشداری شهرستان ارسال کنند. /

کد خبر 311419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.