مخاطب تئاتر مثل خود تئاتر خاص است

ایمان ملکی پور، کارگردان نمایش «رنج قالی» که به نمایندگی از استان مرکزی در جشنوارۀ منطقه سه تئاتر سوره حضور دارد دربارۀ این نمایش جزییاتی را بیان کرد.

به گزارش ایمنا، جشنوارۀ مناطق تئاتر سوره که از سوی حوزۀ هنری به ترتیب در استان‌های کرمانشاه(منطقه ۱)، سمنان(منطقه ۲) و اصفهان(منطقه ۳) برگزار می‌شود، از ۲۴ تیر ماه در اصفهان آغاز به کار کرده است. در این جشنواره استان‌های اصفهان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، مرکزی، قم، هرمزگان، مازندران و یزد، ۹ نمایش را تا ۲۶ تیرماه در دو سالن کوچک و بزرگ تالار هنر اجرا می کنند و به این ترتیب اصفهان در این روزها میزبان ۹ نمایش از ۸ استان کشور است.

ایمان ملکی پور کارگردان نمایش «رنج قالی» در مورد این نمایش که به نمایندگی از استان مرکزی در این جشنواره حضور دارد می گوید: «این نمایشنامه در رابطه با زوج جوان ناباروری است که قالی ای را نذر مرقد امام رضا می کنند و می خواهند آن را به مشهد ببرند، اتفاقاتی که برای این زوج می افتد مربوط به سال ۱۳۷۳ و مصادف با حادثه تروریستی انفجار حرم در آن زمان است و از آنجایی که مرد حجره فرش فروشی دارد یک فرد آلمانی طالب این قالی می شود و می خواهد آن را از چنگ این زوج دربیاورد.  ایده این تئاتر به تجربیات شخصی من بر می گردد و این اتفاق مربوط به زمانی است که بعد از ۱۲ سال می خواستم به مشهد بروم و نشد و دلم شکست، همین شد که این نرفتن ها و نطلبیدن ها را دستمایه نوشتن این نمایش قرار دادم. به عقیدۀ من تئاتر هنر خاصی است و نمی توان آن را با سینما مقایسه کرد به این علت که مخاطبان تئاتر  هم خاص هستند و به نظر من باید شیوهای متعددی وجود داشته باشد که این هنر به دل مردم برود و انتظار می رود که شهرداری ها و ارگان های مختلف با تبلیغاتی که ایجاد می کنند رنگ و بوی بهتری به این عرصه هنری بدهند. تئاتر عنصری دارد که زنده بودن و انتقال حسی را با مخاطب ایجاد می کند و به همین علت می تواند تاثیر زیادی بر روی مخاطبانش بگذارد بنابراین باید از شتاب زدگی در عرصه هنر تئاتر بپرهیزیم زیرا که اکنون برخی از تئاتری‌ها از نمایش‌های غربی گرته‌برداری می کنند بدون اینکه دانش آکادمیک داشته باشند و به همین خاطر این گرته‌برداری‌ها درست از کار درنیامده و به تئاتر صدمه می زند.»

گفتنی است، جشنوارۀ منطقه سه تئاتر سوره، امروز ۲۶ تیر ماه، با معرفی برگزیدگان در تالار هنر به کار خود پایان می دهد و طبق قانون جشنواره، کلیۀ برگزیدگان جشنوارۀ مناطق ۱، ۲ و ۳ به بیست و پنجمین جشنواره‌ سراسری تئاتر «سوره» که نیمه مردادماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند. /

کد خبر 311398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.