تنها یک درصد داروهای افسردگی اعتیاد آور هستند

افسردگی یک بیماری روانی است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست دادن علاقه می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می کنند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می باشد.

اما زمانی که احساس غم و اندوه شدید، بی امیدی، بی چارگی و بی ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، بدان معناست که فرد دچار بیماری افسردگیشده است.

بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار فرد تاثیر می گذارد و می تواند، باعث ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روانی شود.

افرادی که دچار افسردگی شده اند ممکن است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش ندارد. برخلاف تصور افراد، افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی توان آن را به سادگی نادیده گرفت .

افسردگی از جمله اختلالاتی است که برای آن درمان های موثری وجود دارد و معمولاً هرچه زودتر درمان شروع شود، اثربخشی آن هم بیشتر خواهدبود.

به طور کلی می توان درمان های افسردگی را به دو طبقه دارو درمانی و درمان های روان شناختی تقسیم کرد.

 بررسی ها نشان می دهد که ترکیب این دو نوع درمان به ویژه برای افسردگی های متوسط و شدید، بهترین نتیجه را به همراه دارد.

درمان افسردگی با توجه به شدت این بیماری و جلوگیری از بازگشت بیماری ممکن است از شش ماه تا چند سال به طول بینجامد.

داروهای مورد استفاده براساس دسته دارویی و میزان اثر خود دارای عوارض به همراه توصیه های لازم برای جلوگیری با کنترل آنها می تواند به بیماران کمک کند تا دوره درمان خود را با حداقل عوارض سپری کنند و بتوانند در ادامه درمان به پزشک جهت انتخاب داروی سازگارتر کمک کنند.

مردم درباره اعتیادآور بودن داروهای افسردگی در اشتباه هستند

یک فوق تخصص روانپزشکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه  افسردگی می تواند باعث ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روانی شود، می گوید: خیلی از افراد از اعتیادآور بودن دارو ها هراس دارند در حالی که تنها یک درصد داروهای افسردگی  اعتیاد آور هستند.

دکتر فرشته شکیبایی می افزاید: افراد فکر می کنند پزشکان در تشخیص بیماری آنها اشتباه می کنند و بیماری آنها درمان نمی شود، از دست روانپزشکان کاری بر نمی آید یا اگر کاری برآید توأم با عارضه باشد اما این دیدگاه صحیح نیست.

وی ادامه می دهد: در خصوص عارضه دار بودن داروها می توان گفت در علم طب این صداقت و صراحت وجود دارد که اگر چیزی احتمال داشته باشد عارضه ایجاد کند را در همان ابتدا برای بیمار روشن و شفاف می کنیم

فوق تخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه اکثر مردم درباره اعتیادآور بودن داروهای افسردگی در اشتباه هستند، تاکید می کند: طول درمان و مصرف داروهای افسردگی  بستگی به نوع و شدت بیماری تعیین می شود.

وی یادآور می شود: بعضی از داروها خواب آور و بعضی هم باعث پیشگیری از خواب می شود که بستگی به حالات روانی بیمار تجویز می شوند.

دکتر شکیبایی می افزاید: روانپزشکان برای حدود ۵۰ اختلال، ملاک برای مشاوره های گفتاری و درمانی تعیین کرده اند و مردم برای مراجعه به روانپزشک نباید به سرزنش دیگران توجه کنند.

وی اظهارمی کند: وقتی افراد با چند نفر غیر متخصص مشورت کنند برای مراجعه به روانشناس دچار تشدد افکار و سردرگمی خواهند شد.

فوق تخصص روانپزشکی تصریح می کند: افراد باید حالات روحی خود را بررسی کنند و اگر در طول چند سال اخیر حالات روحی آنها تغییر کرده است، بدانند که نیاز است نزد پزشک متخصص روانپزشکبررسی و با داروهای مؤثر و کم عارضه درمان شوند.

داروهای مؤثر در افسردگی باعث بهبود خلق و خو می شوند

 داروهای مؤثر در افسردگی از طریق تغییر عملکرد و افزایش یا کاهش مواد ترشح شده در مغز که به آنها نوروترانسمیتر گفته می شود عمل می کنند و باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی می شوند. این داروها هم به موازات اثرات مفید و درمانی خود، دارای عوارض جانبی هستند که بروز آنها در افراد مختلف متفاوت است.

داروهای قدیمی معمولاً دو تا سه هفته طول می کشید تا تاثیر داروهای ضدافسردگی آشکار گردد. در ابتدا، فقط ممکن است اثرات جانبی آن ها (مثل تهوع، خواب آلودگی و افزایش وزن ) بروز کند اما در اغلب موارد، این اثرات جانبی، که از دارویی به داروی دیگر متفاوت است، ظرف یک یا دو هفته بهبود می یابد یا به طور کلی مرتفع می شود.

این در حالی است که  داروهای جدید ضدافسردگی، اثرات جانبی کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر دارند اما هنگامی که مصرف داروهای ضدافسردگی به طور ناگهانی قطع شود، ممکن است باعث عوارض ترک مصرف نظیر تهوع، سردرد و سرگیجه شود.

 مصرف تعدادی از داروهای دیگر نیز ممکن است با داروهای ضدافسردگی تداخل داشته باشد. از این رو، بیماران باید پیش از شروع مصرف هر داروی ضدافسردگی جدیدی، پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنند آگاه سازند؛ به علاوه اینکه بی خطر بودن مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداریهنوز به طور کامل شناخته نشده است.

داروهای ضدافسردگی معمولاً شامل: آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، دسیپرامین، ایمی پرامین، کلومیپرامین، دوکسپین و تریمیپرامین از این دسته دارویی هستند.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند در تسکین اختلالات افسردگی مؤثر باشد

 علاوه بر داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی، روش های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که می توانند به عنوان کمک درمان مورد استفاده قرار گیرند و روند درمان را تسریع بخشند.

از جمله این روش ها می توان به استفاده از داروهای ضدگیاهی، استفاده از مکمل ها، ورزش، یوگا، گروه درمانی، طب سوزنی و نور درمانی اشاره کرد. البته هیچ مدرک قطعی مبنی بر موثر بودن این نوع درمان ها بر افسردگی های شدید و متوسط وجود ندارد، اما برای افسردگی های خفیف مفید واقع می شوند.

 مصرف اسیدهای چرب امگا ۳می تواند در تسکین اختلالات افسردگی به خصوص میان افرادی که داروهای افسردگی مصرف می کنند موثر باشد.

تحقیقات اخیر تاثیر مکمل های گوناگون دیگری را بر کنترل حالات افسردگی و کمک آنها به درمان را نشان می دهند.

در این راستا ممکن است مکمل های اسید فولیک، امگا ۳، ویتامین D و آدنوزیل متیونین درواقع اثربخشی داروهای ضدافسردگی را به حداکثر می رسانند.

 همچنین به تاثیرات بالقوه مکمل های کراتین،  روی، ویتامین C و تریپتوفان اشاره می شود، اما تحقیقات بیشتری جهت تایید این اثرات مورد نیاز است.

 مکمل های کراتین و تریپتوفان ممکن است به تولید سروتونین بیشتر در بدن کمک نماید زیرا حاوی اسیدهای آمینه پیش ساز تمامی پروتیین هایی هستند که مواد شیمیایی عصبی، از جمله سروتونین را می سازند.

 دلایل مشابهی وجود دارد که ویتامین های C, B۶, B۵, B۳, B۱ و D در افرادی که از افسردگی رنج می برند مفید واقع می شوند، زیرا این ویتامین ها در کمک به تولید سروتونین مهم هستند.

 مصرف مکمل های گیاهی حاوی گیاهان علف چای و زعفراندر بیماران دچار افسردگی نتایج مثبتی در جهت کمک به درمان نشان داده است.

کد خبر 311387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.