مؤلفه های فرهنگی مبنای برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی «اصفهان ۱۴۰۰»

مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مبنای برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر اصفهان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان یکی از کلانشهرهایی است که سازمان فرهنگی، تفریحی در آن به عنوان ستون خدمات متنوع جایگاه ویژه ای دارد.

 امروز این سازمان می تواند با شناخت کامل از مشکلات مردم و اقدام در جهت حل آنها زمینه مساعدی را برای یک ارتباط منطقی و برآورده شدن انتظارات شهرداری و شهروندان از همدیگر فراهم کند.

سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان متولی امور فرهنگی و تفریحی گام های مؤثری را از بدو تأسیس تاکنون برداشته است که وجود مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی و کتابخانه ویژه بانوان، کودکان، جوانان و نوجوانان و ارائه خدمات متنوع تخصصی، جشنواره ها و مسابقات متعدد حکایت از توسعه کمی و کیفی خدمات این سازمان دارد.

به منظور آگاهی از فعالیت های فرهنگی ویژه فصل تابستان، گفتگویی را با «منصور سلطانی زاده- مدیر امور فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

وظایف مدیریت امور فرهنگی شهرداری اصفهان چیست؟

مدیریت امور فرهنگی به نوعی وظیفه برنامه ریزی در امور فرهنگی و بُعد کارشناسی در این زمینه را دارد. برنامه های فرهنگی که تنظیم می شود، در قالب مهندسی فرهنگی در شهر اصفهان است که معاونت فرهنگی در راستای برنامه ریزی های خود نقش برنامه ریزی و سیاست گذاری دارد و بخش های اجرایی هم به نوعی در مسائل اجرایی برنامه های فرهنگی ورود پیدا می کند.

بسترسازی برای فعالیت ها در معاونت انجام و بخش اجرایی به سازمان سپرده می شود.

جهت نظام مند کردن فعالیت های فرهنگی شهر چه برنامه ریزی هایی انجام داده اید؟

سال گذشته مهندسی فرهنگی در شهرداری اصفهان آغاز شد و اولین نقشه های آن برای مناطق، سازمان ها و بخش های شهرداری تدوین و ابلاغ شد.

امسال برای دومین سال متوالی نقشه ها به تفکیک منطقه آماده شده است؛ این نقشه ها با بررسی نقاط قوت، امکانات و نیازهای قابل حمایت منطقه، بر اساس اولویت ها راهبردهای هر منطقه را مشخص می کند. البته خط کلی اولویت های فرهنگی ترسیم و بر اساس آن برنامه ریزی ها انجام شده است.

اساسی ترین برنامه های فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان چیست و اولویت فعالیت های فرهنگی این معاونت کدامند؟

از سال ۱۳۹۴ پژوهشی در شهرداری با نظارت کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر انجام شد و خروجی آن پژوهش قرار بود اولویت های فرهنگی اجتماعی شهر اصفهان باشد تا مبنای برنامه ریزی ها قرار گیرد.

طی مطالعاتی که انجام شد ۹ مؤلفه به عنوان اولویتهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تدوین و در اواخر سال ۹۴ توسط شورای اسلامی شهر به شهرداری ابلاغ شد.

این مؤلفه ها در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ مبنای برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود. این مؤلفه های فرهنگی واجتماعی شامل ورزش، تفریح و شادی عمومی، فرهنگ شهروندی، فرهنگ سلامت، کتاب و کتابخوانی، آموزش مهارت های عمومی زندگی، هویت دینی ملی و انقلابی، فرهنگ سلامت اداری و رعایت حلال و حرام در شهرداری می باشد که ابلاغ شده است و سند مهندسی فرهنگی و اجتماعی شهرداری را تشکیل می دهد و برنامه ریزی ها بر اساس آنها انجام می شود.

این برنامه ریزی ها سالانه است؟

برنامه کلی ۵ ساله در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است که سالانه عملیاتی می شود و در اختیار مدیران قرار می گیرد. در این نقشه حرکت هر منطقه مشخص شده و بر اساس شاخص ها، میزان فعالیت ها سنجیده و ارزیابی می شود.

با توجه به اینکه فرهنگسراهای محله محور در اختیار معاونت فرهنگی قرار گرفته، این تغییر چه تاثیراتی داشته و در فرهنگسراها چه برنامه هایی برای گروه های سنی مختلف تدارک دیده شده است؟

از سال ۹۴ معاونت های فرهنگی و اجتماعی در مناطق ۱۵ گانه ایجاد شد. در گذشته بخش فرهنگی منطقه ای نبود اما با آمدن معاونت های فرهنگی، مدیریت فرهنگی در مقیاس محله صورت گرفت و بالتبع آن ماموریت فرهنگسراها به سمت کلان رفت و فرهنگسراهای محله محور هم ذیل این معاونت ها قرار گرفتند.

در حال حاضر در هر منطقه یک نفر مدیرفرهنگی داریم که برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی برنامه های فرهنگی در مناطق را برعهده دارد و بخشی از آن فرهنگسراها، ورزشگاهها، کتابخانه ها و دیگر مجموعه های فرهنگی هستند.

یکی از محاسن مدیریت فرهنگی به صورت منطقه ای و محله ای این بود که احتیاجی نبود مرکز داشته باشیم. برنامه ای که در حال حاضر برای خانواده ها برگزار می شود با عنوان «به اتفاق خانواده»، برنامه ای است که در کمیته روابط خانواده سازمان فرهنگی تفریحی برنامه ریزی شده و هر هفته در یک منطقه به مدت ۴ تا ۵ شب در فضاهای عمومی از جمله پارکها اجرا می شود.

این جزء محسنات معاونت فرهنگی است که به دنبال توزیع عادلانه خدمات فرهنگی و تفریحی بوده ایم.

برای دانش آموزان چه برنامه های فرهنگی و آموزشی در فصل تابستان در نظر گرفته اید؟

ما چندین مرکز ویژه کودکان در شهر داریم از جمله «خانه کودک» که به تازگی بازسازی شده و با رویکردی جدید و تخصصی فعالیت می کند.

خانه کودک در ایام برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان افتتاح شد و خانواده ها می توانند به این مرکز که در بوستان ملت واقع شده، مراجعه کنند.

«خانه بازی و خلاقیت» نیز در خیابان هشت بهشت به صورت تخصصی فعالیت می کنند؛ اما به صورت عمومی در فرهنگسراهای محله محور برنامه ریزی برای کودکان انجام شده است.

در کنار آن برنامه های ورزشی هم در نظر گرفته شده که شهروندان می توانند به نزدیک ترین ورزشگاه شهرداری محل سکونت خود مراجعه و در کلاس های ورزشی فرزند خود را ثبت نام کنند.

برای نوجوانان هم مرکز تخصصی با عنوان «فرهنگسرای تخصصی نوجوان» در خیابان شهید مفتح داریم که نوجوانان میتوانند از برنامه های آن بهره مند شوند.

ماهانه کلاس ها و آموزش ها در مراکز این سازمان  انجام می شود که آدرس ورزشگاهها در پرتال شهرداری اصفهان بارگذاری شده است.

کد خبر 311381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.