ازدواجهای فامیلی آتش زیر خاکستر/مشاوره ژنتیک، حلقه مفقوده ازدواج ها در شهرضا

انجام مشاوره‌های ژنتیک به عنوان یک اصل انکار ناپذیر در ازدواج پذیرفته شده اما انجام این آزمایش هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور و از آن جمله شهرضا، مورد غفلت واقع می‌شود، این در حالی است که هنوز هم آمار قابل توجهی از ازدواجها به صورت فامیلی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بیماری های ژنتیکی در کشورها و مناطق مختلف تنوع گسترده ای داشته و در کشورهای فارسی زبان نیز به علت تعداد ازدواج های فامیلی معلولیت های ناشی از بیماری های ژنتیکی از شیوع بالاِیی برخوردارند.

حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ و میر نوزادان و کودکان به دلیل مشکلات ژنتیکی است. لذا بهترین راه برای جلوگیری از تولد نوزاد بیمار، انجام  مشاوره ی ژنتیک، بخصوص قبل از ازدواج و بررسی ژنتیک جنین طی دوران بارداری امکان پذیر است.

دکتر عطاالله احمدی – پزشک متخصص گوارش، کبد و آندوسکپی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: اغلب بیماری های ژنتیکی درمان ندارند، معلولیت، نا توانی و رنجوری در تمام طول عمر فرد مبتلا همراه اوست؛ بیماریهایی همچون ناشنوایی، نابینایی و عقب‌ماندگی ذهنی از مهمترین اختلالات ژنتیکی به شمار می‌آیند که علت شایع آن، ازدواج فامیلی است، البته بیماری تالاسمی نیز جزو بیماری‌های ژنتیکی شایع به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: بر اساس برخی از آمارها سالانه در کشور ایران بیش از ۳۰ هزار کودک معلول به اختلالات ژنتیکی دچار می‌شوند، اگر در هنگام تولد، برخی بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شوند و رژیم غذایی نیز مناسب باشد، می‌توان از بروز برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد.

این پزشک متخصص گوارش تأکید کرد: در کشورهای‌ پیشرفته ‌سرمایه ‌گذاری های وسیع ‌و اقدامات ‌جدی در جهت ‌سالم سازی ‌و بهسازی ‌نسل ‌آینده‌ انجام ‌می‌شود، به‌ طوری‌ که ‌افراد قبل ‌از ازدواج‌ و پیش‌ از حاملگی‌ با متخصصان ژنتیک مشاوره می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: هدف از مشاوره ژنتیکی، ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده‌های در معرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی یا خانواده‌هایی که هم اکنون دارای اعضای مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی هستند، است. ژنتیک بالینی با تشخیص و اداره جنبه‌های طبی، اجتماعی و روان شناختی بیماریهای ارثی سروکار دارد.

منیره اشرافی – روانشناس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: عوامل معلولیت شامل دو دسته عوامل ارثی (ژنتیک) وعوامل محیطی است.

وی ادامه داد: عوامل محیطی اگر بخواهد روی سلامت فرد و یا جنین تاثیر بگذارد هیچ ربطی به رابطه فامیلی زوجین ندارد، این عوامل می تواند در قبل، حین و یا بعد از بارداری بر سلامت فرد تاثیر بگذارد.

این روانشناس اظهار کرد: خوشبختانه اکثر عوامل محیطی قابل پیشگیری هستند اما این تفکر اشتباه مردم که گمان می کند در ازدواج غیر فامیلی امکان بروز اختلالات ژنتیکی وجود ندارد سبب شده تا از تاثیر عوامل محیطی در بروز مشکل غافل شوند.

اشرافی تصریح کرد: به طورمثال زن بارداری که در دوران حاملگی مبتلا به سرخه شود احتمال ابتلا جنین و بروز ناهنجاری ها در وی وجود دارد، عامل محیطی مانند مصرف دارو و نوع تغذیه می تواند سبب معلویت شود حتی اگر ازدواج هم غیر فامیلی باشد.

وی تأکید کرد: عوامل محیطی از جمله مواردی است که در مشاوره های ژنتیک می توان با بررسی و آزمایش آن را شناسایی و از بروز معلولیت پیشگیری کرد.

اما بر اساس همه این هشدارها، بسیاری از مردم انجام مشاوره‌های ژنتیکی را جدی نمی‌گیرند، این در حالی است که هنوز هم تعداد زیادی از ازدواجها به صورت فامیلی انجام می‌شود.

محمد علی صادقی – رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان با اشاره به این مطلب، اذعان کرد:  متأسفانه فرهنگ انجام آزمایش ژنتیک در جامعه نهادینه نشده اما در کشورهای پیشرفته ۸۵ درصد از آنها مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند، اگر مشاوره ژنتیک کامل باشد ۸۰ درصد از معلولیت‌ها کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: با بیان اینکه مشاوره ژنتیک برای همه اقشار جامعه قابل اجرا است، گفت: در ازدواج فامیلی ۷ درصد معلولیت بیشتر از افراد دیگر است، امروزه حدود ۳۰ هزار نفر معلول ناخواسته در ایران متولد می شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان شهرضا بیان کرد: در بحث مشاوره حضوری و خانواده ۴ مرکز در شهرضا وجود دارد و کسانی که تمکن مالی ندارند یاری برگ برای آنها صادر می شود، با این وجود در سال قبل ۹۳۹ نفر به مراکز مشاوره مراجعه کردند که نسبت به جمعیت شهرستان آمار پایینی است.

این سخنان در حالی است که سعید صادقی – مدیرکل اداره بهیستی استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: مشاوره ژنتیک با هدف پیشگیری از بروز معلولیتها و بیماریهای مادرزادی، نقش عمده ای در کاهش معلولیتها دارد و افزود به همه کسانی که قصد ازدواج و فرزند آوری دارند توصیه می شود برای اطمینان از وضعیت سلامت نسل آینده به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند .

وی ادامه داد: در هفته بهزیستی امسال، ۲ مرکز مشاوره ژنتیک در استان اصفهان که با اختصاص اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ایجاد شده، افتتاح می‌شود.

مدیرکل اداره بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: در همین هفته ۶ مرکز مشاوره روانشناختی در استان اصفهان که با اختصاص اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال ایجاد شده، به بهره برداری می‌رسد.

صادقی گفت: همچنین امسال یک باب مرکز توانبخشی جسمی حرکتی اردیبهشت با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

همانگونه که مشاهده می‌شود، سازمان بهزیستی به عنوان نهادی که متولی رسیدگی به وضعیت معلولان است، همانگونه که مراکزی را برای نگهداری معلولان ساخته است، مراکزی را نیز در راستای پیشگیری از معلولیت ایجاد کرده است.

اما سوال اینجاس که چرا مردم برای انجام مشاوره ژنتیک اقدام نمی‌کنند؟

منیره اشرافی – روانشناس در پاسخ به این پرسش، عنوان کرد: مردم باید خودشان انتخاب کنند به مشاور ژنتیک مراجعه کنند یا خیر؛ ولی باید به آنها آگاهی دهیم تا بهترین را انتخاب کنند، این آموزش باید مبتنی بر آگاهی زمینه‌ای و مستمر باشد که در مقاطع مختلف زندگی و فراخور آن مقطع از زندگی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

وی تصریح کرد: اعطای کمک هزینه به خانواده‌ها در هر سطحی برای ایجاد رغبت به انجام این آزمایش بسیار مهم است، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل گرانی آزمایشهای ژنتیک و عدم برخورداری از پوشش بیمه مناسب به ویژه بیمه تکمیلی به این کار اقدام نمی‌کنند، اما در مجموع ناآگاهی در این زمینه نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

کد خبر 311360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.