شنا در رودخانه و دریاچه ها؛ خطری که همیشه در کمین است

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت:متاسفانه افرادی که اقدام به شنا در مسیر رودخانه‌ها می‌کنندبه این نکته توجه ندارند که پیش آمدن اینگونه حوادث تاثیرات روحی،روانی بسیار شدیدی رابرای خانواده فردغرق شده رقم می زندکه با هیچ چیز قابل جبران نیست ازاین روباید برای آگاه سازی خانواده‌ها تلاش فراوانی انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سیدمحسن سجاد در نشست کارگروه جامعه ایمن شهرستان لنجان، مهمترین اصل در کارگروه جامعه ایمن این شهرستان را مشارکت تمامی ادارات و دستگاه‌های شهرستان لنجان دانست و اظهار کرد: یکی از نیازهای مهم بشر امنیت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی و... است که این مهم تنها با تلاش همه جانبه و وحدت و همدلی محقق می‌گردد.


وی افزود: ایمنی و پیشگیری از وقوع حوادث از جمله مقولاتی است که نیاز به اندیشه، طراحی و برنامه‌ریزی دارد از این رو باید گفت تامین، حفظ و ارتقاء ایمنی شهروندان رسالتی بزرگ و ارزشمند است که تنها با عنایت و توجه خاص مدیران شهری، جلب مشارکت‌های بین بخشی و نخبگان محقق خواهد شد.
فرماندار شهرستان لنجان هدف از تشکیل کارگروه جامعه ایمن را پیشگیری و کنترل سوانح و حوادث و بهبود شرایط ایمنی محیطی در سطح شهرستان دانست و تصریح کرد:باید توجه داشت که استقبال گسترده از ورزش شنا به ویژه در فصل بهار و تابستان به دلیل گرمای هوا باعث می‌شود مردم به این رشته روبیاورند؛ افرادی که اغلب نیز از قشر جوان هستند و برای پرداختن به شنا جسارت خاصی هم دارند.

وی ادامه داد: اما این علاقمندی در برخی مواقع به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی با حوادث تلخی نیز همراه بوده به طوری که این روزها شاهد بروز حوادث ناگواری برای افرادی که در رودخانه‌ ها و دریاچه ها در نقاط مختلف شهرستان لنجان اقدام به شنا می‌کنند، هستیم که این مسئله بیانگر عدم توجه به خطرات شنا در رودخانه‌ها است.

سجاد اضافه کرد: برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ باید بر آگاهی‌بخشی به مردم و رعایت موارد ایمنی همت کرد و امیدواریم خانواده‌ها با رعایت نکات ایمنی و شنا نکردن در رودخانه زاینده رود و دریاچه هایی همانند دریاچه قایقرانی، شیرینی تفریح در بستر زیبای این رودخانه را به کام خود تلخ نکنند

وی عنوان کرد: رودخانه‌ها همواره دارای عمق‌های مختلفی هستند و این مسئله برای افرادی که حتی به فنون شنا مسلط هستند نیز می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد، از طرفی آب رودخانه‌ها دارای شدت حرکت بالایی نیز هستند که همین سرعت حرکت آب نیز بر خطرات شنا در آن اضافه می کند.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به گردشگر پذیر بودن شهرستان لنجان اذعان کرد: با توجه به جاذبه‌های طبیعی موجود در شهرستان لنجان و واقع شدن این شهرستان در بستر رودخانه زاینده رود و وجود دریاچه مصنوعی ذوب آهن در فصل تابستان این شهرستان اولین گزینه تفریح و گردش برای خانواده‌ها است.

وی با اشاره به ورود افراد برای تفریح و آب تنی به روخانه زاینده رود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بسیاری از دوستداران شنا قاعده و روش درستی را از شنا را آموزش ندیده اند و تنها با تکیه بر اعتماد به نفس کاذب، خود را به جریان شتابان رودخانه می سپارند، متاسفانه در اکثر مواقع با غرق شدن در این رودخانه جان خود را از دست داده و تیتر خبری رسانه های مختلف می شوند.
وی تاکید کرد: متاسفانه افرادی که اقدام به شنا در مسیر رودخانه‌ها می‌کنند به این نکته توجه ندارند که پیش آمدن اینگونه حوادث تاثیرات روحی، روانی بسیار شدیدی را برای خانواده فرد غرق شده رقم می زند که با هیچ چیز قابل جبران نیست از این رو باید تلاش بیشتری برای آگاه سازی خانواده‌ها برای جلوگیری از این دست حوادث تلخ در دستور کار قرار گیرد.


سجاد تصریح کرد:  فرهنگ سازی، ‌ ارائه شفاف آمار و تلفات ناشی از مسئله فوق موضوعی است که بیش از گذشته باید به آن پرداخته شود چراکه برخی افراد به رغم تمامی هشدارها و وجود تابلوهای راهنما در اثر بی توجهی خاطره گردش یک روز در طبیعت را به کار خود و خانواده شان تلخ کردند از این رو این مهم باید برای همگان زنگ خطری باشد تا با توجه به هشدارها از شنا کردن در مناطق ممنوعه که خطر غرق شدگی را به همراه دارد پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: در کنار نصب علائم هشدار، آموزش و آگاهی بخشی به خانواده‌هاو کشیدن فنس، حضور مستمر نیروهای امداد و نجات به‌ویژه در روزهای تعطیل می‌تواند کمک قابل‌توجهی به کاهش حوادث ناگوار در این منطقه داشته باشد.

در ادامه غلامعلی قادری  اظهار کرد: موضوع حوادث غرق شدن برخی افراد که برای آب تنی وارد دریاچه قایقرانی ذوب آهن می شنوند مسئله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد از این جهت در تلاش هستیم تا بتوانیم چنین معضلی را در حد توان مرتفع کنیم.

وی افزود: اقدامات کوتاه مدت همچون نصب تابلوهای هشدار دهنده، ترمیم فنس های و نصب بنر و... از جمله اقداماتی است که همواره در دستور کار قرارداشته است تا بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه نسل جوان که برای تفریح و آبتنی به این مجموعه وارد می شوند از این اقدام منصرف کنیم.

مدیر حراست کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: البته باید گفت علی‌رغم انجام این کارها و نصب تابلوهای هشدار دهنده «شنا ممنوع» در نقاط خطرآمیز رودخانه، به دلیل بی‌توجهی به این هشدارها، همواره با حوادثی مواجه هستیم، لذا مسافران و حاضرین در مجموعه قایقرانی باید به توصیه‌ها و تذکر واحدهای حراست و تابلوهای موجود در این مجموعه توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: چنانچه کارگروه جامعه ایمن شهرستان نقطه نظرات اصلاحی در خصوص تغییر مسائل تبلیغاتی و آگاه سازی مردم در خصوص خطرات شنا در رودخانه و دریاچه قایقرانی ذوب آهن دراند می توانند آن را با ما در میان بگذارند تا آنها را اجرایی کنیم.

قادری اضافه کرد: این آمادگی وجود دارد تمام مجموعه فنس کشی شود اما دستگاه های ذی ربط باید مجوزهای لازم را صادر کنند تا شاهد کاهش حوادث در این مجموعه باشیم از سوی دیگر در صدد هستیم استخر روباز مجموعه را بازسازی کنیم تا این استخر کار خود را آغاز کند و کسانی که تمایل به شنا دارند بتوانند از این مجموعه بهره مند شوند.

وی عنوان کرد: مسئله ای که در دستور کار مجموعه ذوب آهن قرار دارد فعال کردن گشت موتوری با رویکرد هشدار دادن و آگاهی بخشی هستیم تا شاهد به صفر رسیدن حوادث غرق شدگی در این مجموعه باشیم از سوی دیگر دستگاه های انتظامی نیز می توانند به کمک مجموعه ذوب آهن آماده تا بتوانیم با افرادی که به مسائل هشداری توجه ندارند برخورد لازم را داشته باشیم چراکه تذکر نیروی انتظامی با تذکر افراد حراست مجموعه بسیار متفاوت است.

مدیر حراست کارخانه ذوب آهن بیان کرد: ما معتقد هستیم ورودی فجر و قدس ورودی مجزایی است که باید ورودی آنها به یک ورودی کاهش یابد تا افرادی که به مجموعه مراجعه می کنند مشخصات آنها دریافت و تذکرات لازم به انها داده شود و به نظر می رسد با اجرای این طرح قطعا شاهد کاهش حوادث غرق شدگی در دریاچه قایقرانی باشیم.

کد خبر 311352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.