نوسازی و بازآفرینی محله همت آباد در گرو مشارکت شهروندان

باوجود قرار گیری محله همت آباد در مجاورت محله های نوساز و همچنین ارائه برنامه ریزی های شهری ویژه در این محدوده طی سال های اخیر، هیچگونه عملیات نوسازی چشم گیری در این محدوده اتفاق نیفتاده است اما با مشارکت ساکنان آن با مدیریت شهری می توان به بازآفرینی و نوسازی این محله امیدوار بود.

به گزارش ایمنا، محدوده‌ بافت فرسوده‌ همت‌آباد به دلیل موقعیت شهری و همجواری با بهترین اراضی مسکونی شهر اصفهان و برخورداری از دسترسی‌های مناسب و عبور بزرگراه همت از داخل محدوده، جایگاه ویژه‌ای را در منطقه‌ ۶ و شهر اصفهان دارد.

تعریف پروژه‌های خدمات مقیاس منطقه‌ای و فراتر به همراه نوسازی یکپارچه‌ی واحدهای مسکونی با تأمین خدمات اساسی مورد نیاز، می‌تواند همت‌آباد را به یکی از محدوده‌های مطلوب مسکونی، تجاری و خدماتی شهر تبدیل کند. در این راستا طرح بازآفرینی بافت همت آباد در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت.

به همین منظور برای آشنایی بیشتر با نحوه اجرای این طرح با حسین جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به گفت و گو نشسته ایم:

طرح بازآفرینی بافت فرسوده همت آباد با چه هدفی شکل گرفت؟

تجربه چند دهه مداخله در بافت های فرسوده و ناکار آمد شهر نشان داده است که تحقق طرحهای مقیاس کلان تنها به روش خرید اراضی و استفاده از اهرم های قانونی جهت تصرف و تملک پلاکها امری ناممکن است و تاکنون آنچه محقق شده تنها به کمک مدیریت اجرایی موفق شهری بوده است.

همچنین استفاده از مشارکت ساکنان در اجرای پروژه و همکاری آنها در بومی کردن طرح های ارایه شده از سوی مشاوران ۲ گام اساسی در تحقق پذیری طرح است.

اساس اولیه تهیه طرح کالبدی و تعیین روش مداخله در این محدوده بر مبنای ایجاد ارزش افزوده زمین و سرمایه مالکان و توزیع عادلانه منافع حاصل از نوسازی برای همه مالکان است.

 همچنین از مهمترین اهداف بازآفرینی بافت فرسوده همت آباد تامین کمبودهای سرانه خدمات است و در حال حاضر در محدوده اولویت نزدیک صفر را شامل می شود و در طرح مصوب با ایجاد فضای سبز به مساحت ۲۵۰۰متر مربع سرانه فضای سبز افزایش می یابد.

به طور خلاصه می توان اهداف اولیه از تهیه طرح را این چنین برشمرد؛ بهبود کیفیت محیطی و کیفیت زندگی ساکنان، نوسازی جمعی و محله ای

ایجاد رونق اقتصادی، حفظ مالکیت مالکان.

جایگاه این محدوده در گونه بندی بافت فرسوده چیست؟

بلوک شهری همت‌آباد واقع در محدوده منطقه ۶ شهرداری شهر اصفهان مساحتی حدود ۸۳ هکتار دارد که بنابر پیشینه شکل‌گیری آن جزء محدوده‌های با پیشینه اسکان غیررسمی در محدوده جنوب شرقی این شهر محسوب می شود.

از این مساحت، حدودا ۶۳هکتار آن جزء محدوده بافت فرسوده شناخته می‌شود. این محدوده از شمال و شرق به خیابان سپهسالار، از غرب به خیابان سجاد و از جنوب به خیابان سیم خاردار(اراضی نظامی) محدود می شود.

همت آباد در کدام بخش از شهر قرار گرفته و چه جایگاهی دارد؟

بافت فرسوده واقع در بلوک شهری همت آباد مساحتی بالغ بر ۶۲۴ هزار و ۸۸۱ متر مربع  معادل ۶۲ و نیم هکتار را شامل می شود که ۲.۹۸ درصد از مساحت کل بافت فرسوده شهر اصفهان است.

به دلیل موقعیت مکانی مناسب همت آباد یعنی قرارگیری در منطقه‌ ۶ و با نزدیک بودن به خیابان آبشار و پهنه‌های سبز حاشیه‌ زاینده‌رود همچنین همجواری محدوده‌ مورد مطالعه با محور سجاد به عنوان شریان درجه یک شهری، عبور بزرگراه شهید همت و سهولت دسترسی از نقاط مختلف شهر این محدوده را از موقعیت مکانی و دسترسی  مطلوبی برخوردار کرده است .

همانطور که ذکر شد محدوده‌ مورد نظر از گونه‌ بافت فرسوده با پیشینه‌ی اسکان غیر رسمی است که درجریان رشد و توسعه‌ شهر به محدوده‌ اضافه شده وهمگام با نقاط شهری پیرامونی از نظر کالبدی، اقتصادی و اجتماعی رشد مناسبی نداشته و نیازمند ساماندهی است.

چه ضرورتی دارد که نوسازی و بازآفرینی همت آباد در حال حاضر صورت بگیرد؟

با وجود قرار گیری این محله در مجاورت محله های نوساز و همچنین ارائه برنامه ریزی های شهری ویژه در این محدوده طی سال های اخیر، هیچگونه عملیات نوسازی چشمگیری اتفاق نیفتاده و این در حالیست که محله از پتانسیل اقتصادی بالایی برخوردار است و در نزدیکی این محدوده در محله های سپهسالار، آبشار و مرداویج سرمایه گذاری های کلانی در امر نوسازی و به صورت خصوصی انجام می شود.

تجربه طرح ها و برنامه ریزی های شهری قبلی در این محدوده نشان می دهد هرگونه مداخله که در تقابل با منافع مالکان فعلی باشد با مخالفت عمومی مواجه شده و مانع انجام هرگونه عملیات نوسازی می شود.

با توجه به پیچیدگی شرایط کالبدی در این محدوده، ایجاد رونق اقتصادی و حرکت به سمت نوسازی، جز با تغییر اساسی در شکل و فرم بافت شهری آن امکان پذیر نیست.

از طرفی وقتی نوسازی به صورت محله ای و در واحد های همسایگی مطرح می شود، با توجه به اینکه معمولاً در بافت های فرسوده، به دلیل زندگی چندین ساله ساکنان، روابط اجتماعی ویژه ای شکل گرفته است، به نظر می رسد نوسازی بدون در نظر گرفتن نوع روابط اجتماعی ساکنان و نگاه صرف به نوسازی، منجر به آبادانی آن محله نخواهد شد و بسیاری از هویت های اجتماعی محله از بین خواهد رفت.

معمولاً ساکنان در محلات فرسوده از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند و با توجه به ارزش پایین املاکشان، امکان بالا بردن سطح کیفی زندگی برایشان مقدور نخواهد بود.

نوسازی همت آباد در چه صورتی محقق خواهد شد؟

با توجه به تجربیات چند ساله اخیر در این خصوص نوسازی همت‌آباد جز با مشارکت مردمی امکان پذیر نمی شود که در همین راستا تعاونی با بیش از ۷۰ درصد مالکان تشکیل شده است و با هماهنگی و اخذ تمایل و رضایت آن ها طرح تجمیع و تفکیک مجدد زمین، تهیه پلان های معماری و هچنین توافق با سرمایه گذاران انجام شد.

علاوه بر مشارکت های مردمی هماهنگی در دستگاه های مدیریتی از جمله شهرداری، دستگاه های خدمات رسان، موسسات مالی از ضروریات تسریع در این امر است.

کد خبر 311336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.