رفاقت در دنیای مجازی، اعتیاد در دنیای واقعی

خانواده پایه‌گذار بخش مهمی از سرنوشت ماست و در تعیین سبک و خط‌ مشیء زندگی و آینده، اخلاق، صحت و سلامت‌ روانی ‌ما نقش بزرگی بر عهده دارد،‌ رشد عاطفی و سلامت‌ روانی کودک به خانواده و محیط خانوادگی بستگی دارد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، در اتاق مشاوره دختری 21 ساله با چشمان اشک بار روی صندلی نشسته و مثل ابر بهار گریه می‌کند، کمی که آرام شد و گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته با اصرار بسیار زیاد و رفتارهای نامناسب پدرم وادار به خرید موبایل اندورید شدم و چون تک فرزندم والدینم تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن من انجام می‌دادند.

بیشتر مواقع پدر و مادرم با یکدیگر بحث و جدل داشتند و من همیشه در زندگی‌ام تنها بودم و در محیطی پر استرس زندگی می‌کردم، زمانی که وارد محیط مجازی شدم به دلیل فرار از استرس و تنهایی به سرعت به این فضا اعتیاد پیدا کردم، برای تمام حرف‌هایی که تا به حال کسی را نداشتم که برایش بزنم در فضای مجازی فرصت در میان گذاشتن احساساتم را پیدا کردم.

در این مدت وارد گروه‌های مختلفی شدم و در یکی از این گروه‌ها با پسری که خود را آرمان و دانشجو معرفی کرد آشنا شدم و تمام مدت زندگی‌ام را با آرمان در فضای مجازی می‌گذراندم و به او عادت کرده بودم، آرمان بسیار خوش صحبت و احساساتی بود و ادعا می‌کرد خرج دانشگاهش را خودش در می‌آورد.

کم‌کم ملاقات ما حضوری شد پدر و مادر آرمان از ارتباط ما خبر داشتند اما پدر و مادر من بی‌خبر بودند و من هرچند وقت یکبار به منزل آنها می‌رفتم تا اینکه بعد از مدتی متوجه شدم اخلاق آرمان عوض شده و در نهایت متوجه اعتیاد او شدم.

زمانی که قصد قطع ارتباط با او را داشتم مرا تهدید کرد در صورتی که من توجه نکردم چرا که نمی‌خواستم با یک معتاد زندگی‌ام را شروع کنم، بعد از مدتی متوجه شدم آرمان با سیم کارتی که به من هدیه داده وارد لیست من شده و عکس‌هایی که قبلا گرفته بودیم را برای بسیاری از افراد لیستم فرستاده است.

و این اول بدبختی‌هایم شد و برای همین تنها جایی که فکرم می‌رسید مشکلم حل می‌شود دایره مشاوره پلیس بود.

مشکلات دوستی با جنس مخالف

کارشناس مشاوره آرامش در این خصوص می‌گوید: این دختر جوان به دلیل محیط خانواده که بر اساس نزاع همیشگی والدین احساس تنهایی و استرس منجر به اعتیاد به فضای مجازی در او شده بود، همچنین به دلیل اینکه مقتضای سنی دختران وجود دوستی همراه در دوران تحول سنی است در صورتی که والدین آنها نقش چنین دوستی را بازی نکنند قطعا فرد دیگری جایگرین آنها خواهد شد.

این روانشناس در ادامه افزود: اعتیاد به فضای مجازی سریع و شدید در این دختر به وجود آمده که علت آن شرایط نزاع و درگیری همیشگی خانواده، تک فرزندی و در نتیجه وابستگی به والدین بوده است همچنین احساس تنهایی و اضطراب ناشی از نزاع والدین و شرایط بحرانی سنی، منجر به فریب و تغییر آینده این دختر شده است.

کارشناس مرکز مشاوره ناجا ادامه می‌دهد: اختلال خلقی افسردگی و اختلال شخصیت وابسته، وابستگی دختر به فردی خاص و اظهار به اینکه بدون وجود آن قادر به ادامه زندگی نیست، عدم علاقه به ادامه زندگی، ناتوانی در تصمیم‌گیری، عدم پرداختن به فعالیت‌های لذت‌بخش از جمله مواردی است که باعث شده تا چنین مشکلی برای فرد مذکور به وجود آید.

اختلاف زوج‌ها باعث انحطاط فرزندان است

کارشناس مشاوره مرکز آرامش اضافه می‌کند: وجود اختلاف و نزاع بین والدین و در نتیجه وابسته کردن فرزند برای به هدف رسیدن خود و همچنین فضای نزاع‌آلود خانواده باعث نابودی و انحطاط فرزندان می‌شود و همانطور که در این پرونده ملاحظه کردید در نتیجه نزاع بین پدر و مادر این دختر وی دچار اضطراب و افسردگی شده که در صورت عدم درمان افسردگی او احتمال بروز آسیب‌های جدی‌تر برای او در آینده پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 311247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.