بیش از ۹۰ درصد مردم دچار پوسیدگی دندان هستند

هنگامی که دندان‌های شیری در محیط دهان رویش یافته‌اند، جوانه دندان‌های دائمی در زیر آنها شکل گرفته‌اند،در واقع این دندان‌های شیری سالم، فضای لازم را برای دندان‌های دائمی جایگزین خود حفظ می‌کنند تا دندان‌های دائمی زیرین آنها به موقع و در جای مناسب خود رویش پیدا کنند.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، معمولاً هنگامی که کودک شش ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان دو یا سه سالگی طول می‌کشد. تعداد دندان‌های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در تمامی دهان ۲۰ عدد است.

جویدن مواد غذایی تا سن شش سالگی بر عهده دندان‌های شیری است. در این سن دندان‌های دائمی شروع به روئیدن نموده، بتدریج جانشین آنها می‌گردند. بگونه‌ای که در سنین ۱۲ تا ۱۳ سالگی دیگر اثری از دندان‌های شیری نمی‌ماند و تمامی دندانها دائمی می شوند.

عقیده اکثر افراد این است که دندان‌های شیری به‌خاطر عمر کوتاهشان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت ‌ از آنها نیازی نیست، اما واقعیت غیر از این است.

اگر دندان شیری زودتر از موقع از دست برود، دندان‌های مجاور به سمت محل خالی دندان حرکت می‌کند و فضای موجود را تنگ می‌کنند، بنابراین رویش دندان دایمی جایگزین در این فضا، دچار مشکل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دندان‌های شیری که شاید کمترین توجه به آن شده است، نقش آنها در زیبایی کودکان است.

پوسیدگی دندان‌های شیری و یا تیره شدن آنها توسط داروهای مختلف (مثلا قطره آهن) تاثیر نامطلوبی در زیبایی کودکان می‌گذارد و به دنبال آن کودک از ظاهر خود خجالت می‌کشد و اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد
کودکانی که به علت دندان دردهای مداوم، پوسیدگی‌های شدید و از بین رفتن نسج سالم دندان‌های شیری، ‌قادر به تغذیه مناسب نیستند، ‌به مشکلات جسمی، اختلالات رشد و گاهی سوء‌تغذیه دچار می‌شوند.

داشتن دندان‌های شیری سالم، به کودکان این توانایی را می‌دهد که در یکی از با اهمیت‌ترین مراحل رشد، ‌ تغذیه‌ای مناسب و کافی داشته باشند.

سن خاصی برای پوسیدگی دندان وجود ندارد

متأسفانه بسیاری از پدرها و مادرها فکر می‌کنند که زود خراب شدن دندان‌های شیری و کشیدن آن‌ها مهم نیست چرا که دندان‌های دایمی به جای آن‌ها خواهند رویید؛ به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن‌ها می‌شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان‌های دایمی زیرین است.

دکتر مهدی جعفرزاده متخصص دندانپزشکی کودکان با سابقه ۱۸ ساله در زمینه دندانپزشکی کودکان معتقد است سن خاصی برای پوسیدگی دندان وجود ندارد و پوسیدگی ها از زمان رویش دندان ها اتفاق می افتد اما اصولاً در کودکان قبل از سن مدرسه اوج پوسیدگی ها در دندان های شیری و بعد از سن مدرسه در دندان های دایمی اتفاق می افتد اما بعد از دهه سوم زندگی مشکلات پوسیدگی جای خود را به مشکلات لثه می دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: طبق آمار وزارت بهداشت بیش از۹۰ درصد مردم درگیر پوسیدگی دندان هستند و متاسفانه طی چندسال گذشته پوسیدگی دندان ها بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه قبل از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی بیشترین پوسیدگی های دندان اتفاق می افتد، اظهارمی کند:مسأله اصلی این است که والدین باید به اهمیت مسواک زدن پی ببرند و بدانند که با روش های مختلف تشویقی باید دندان های کودک را مسواک زد.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح می کند: با توجه به اینکه والدین الگوی فرزندان خود هستند، اگر خودشان مسواک را مرتب نزنند نمی توانند از فرزند خود انتظار مسواک زدن داشته باشند.

وی در خصوص فواید فلوراید با اشاره به اینکه فلوراید ماده‌ای مغذی است که با نفوذ به ساختمان دندان می‌تواند به استحکام آن کمک کرده و از پوسیدگی‌ آن جلوگیری کند. فلوراید، می‌تواند به‌صورت خوراکی و یا موضعی وارد ساختمان دندان شود، می گوید: استفاده از فلوراید در کاهش میزان پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است، به طوری که امروز همه خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند تا میزان پوسیدگی های دندان کاهش یابد.

دکتر جعفرزاده به مادران توصیه می کند از خواباندن کودک با بطری و شیردادن شبانه خودداری کنند زیرا باعث پوسیدگی دندان های پیشین می شود .

وی ادامه می دهد: والدین باید یک برنامه غذایی متعادل برای فرزندان خود در نظر بگیرند و از دادن مواد قندی و نشاسته ای به کودک در میان وعده ها خودداری کنند، تا حد امکان کودک را از مصرف تنقلات شیرین بازدارند و در صورت مصرف این مواد بلافاصله دندانهای او را بشویند یا مسواک کنند و کودک را بطور منظم برای معاینه نزد دندانپزشک ببرند تا از سلامت دندانهای شیری او مطمئن شوند و برنامه غذایی مناسب و متعادل برای فرزندتان از دندان پزشک کودکان درخواست نمایند .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می کند: والدین باید توجه داشته باشند که برای رویش به موقع و صحیح دندانهای دائمی،  حفظ دندانهای شیری تا سنی خاص ضروری است .

وی یادآور می شود: پوسیدگی در دندانهای شیری در مقایسه با دندانهای دائمی خیلی زودتر به عصب دندان می رسد و ناراحتی و درد ایجاد می کند؛ بنابراین به محض مشاهده کوچکترین علامتی از پوسیدگی دندان شیری در مقایسه با دندانهای دائمی می رسد باید هر چه زودتر کودک را نزد دندان پزشک ببرید تا دندان شیری ترمیم شود .

عقیده عمومی بر این است که دندان‌های شیری به‌خاطر عمر کوتاهشان اهمیت چندانی ندارد و به مراقبت ‌ از آنها نیازی نیست، اما واقعیت غیر از این است. دندان‌های شیری به دلایل مختلفی، دندان‌های بسیار با اهمیتی هستند و مراقبت و نگهداری از آنها بسیار لازم است


 
اگر یک دندان شیری زودتر از زمان مناسب خود، ‌کشیده شود، دندان‌های عقبی آن به سمت جلو حرکت کرده و فضای دندان کشیده شده را اشغال خواهد کرد و در نتیجه هنگامی که دندان دائمی زیرین دندان کشیده شده، به زمان رویش برسد، به دلیل نداشتن فضای کافی، ‌رویش نابه‌جا خواهد داشت و یا نهفته باقی می‌ماند و مشکلات ارتودنسی و ردیف نبودن دندان‌ها را برای کودک ایجاد خواهد کرد.

حتی اگر بین دندان‌های شیری پوسیده شود و مقداری از نسج دندان‌ها در اثر پوسیدگی‌ از بین برود، دندان عقبی به اندازه نسج از دست رفته دندان جلویی به سمت جلو حرکت کرده و فضای دندان جلویی را اشغال خواهد کرد.

بنابراین حتی پوسیدگی‌های کوچک دندان‌های شیری نیز باید به سرعت ترمیم شوند و حتی‌الامکان دندان شیری قابل نگهداری در دهان را نباید زودتر از موعد مقرر کشید
چند نکته ضروری ...

استفاده از مواد قندی و خوراکی‌های چسبنده مثل چیپس‌ها و پفک‌ها، ‌عوامل مهمی در ایجاد پوسیدگی در دندان‌های کودکان هستند.

مصرف خوراکی‌های شیرین و چسبنده و تنقلات کارخانه‌ای را برای کودکانتان محدود کنید و بجای آنها مواد طبیعی مثل خشکبار، سبزیجات و میوه‌ها، انواع پنیر و … را در دسترس آنها قرار دهید. مصرف آدامس‌ برای کودکان زیر ۴ سال به علت خطر بلعیدن آنها ممنوع است. برای کودکان بالای ۴ سال آدامس‌های بدون قند تهیه کنید.

مصرف نوشابه‌های گازدار به علت وجود مواد قندی و همچنین گازکربنیک، ‌برای دندان‌ها بسیار خطرناک هستند.

اگر شما از والدینی هستید که به تاثیر تغذیه در سلامت کودکانتان اعتقاد دارید، باید بدانید که سلامت محیط دهان و دندان، به‌طور خاص تحت تاثیر مواد غذایی قرار می‌گیرد بنابراین از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بهره ببرید تا سر و کارتان به دارو و دکتر نیفتد

کد خبر 311234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.