سرگرمی دیروز ایرانیان،ورزش پرطرفدارِامروز دنیا/مچ اندازی بانوان رشته‌ای نیازمند توجه بیشتر

لنجان_مسئول کمیته مچ اندازی بانوان شهرستان لنجان گفت: ورزش مچ اندازی در بین بانوان کشور و به تبع آن در بین بانوان لنجان رشته ای نوپا محسوب می شود و به همین دلیل نیازمند حمایت مسئولان این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، استقبال گسترده دختران ایرانی از رشته مردانه بدنسازی و پرورش اندام و به خصوص بادی کلاسیک نشان می دهد که نسل امروزی دختران کشورمان، با توجه به فضای جامعه اطلاعاتی کشور و جادوی شبکه های اجتماعی، به دنبال رشته هایی هستند که تا چند دهه پیش، حضوری از فعالیت بانوان ایرانی در آن مشاهده نمی شد. پرتاب وزنه، ورزش های رزمی و بدنسازی، به فهرست رشته های پرطرفدار دختران در سراسر کشور اضافه شده و البته افتخار آفرینی های برخی از بانوان ورزشکاران در آوردگاه های بزرگ، جهانی مانند لیلا رجبی، کیمیا علیزاده و پریسا بهزادی، سبب افزایش علاقمندی بانوان به این عرصه های ورزشی به نسبت سخت شده است. اکنون، رشته ورزشی جالب دیگری هم به زمینه های ورزشی تخصصی بانوان ورزشکار کشورمان اضافه شده که شاید خیلی ها درباره اش، چیزی نمی دانند آن هم رشته مچ اندازی است خواباندن دست حریف بر سطح میز»، تمام تلاش مچ اندازان در این ورزش همین است؛ مسابقه ای که با ساده ترین نوع امکانات بر روی یک میز قابل اجراست و هر پیر و جوانی را حتی در دورهمی های دوستانه یا خانوادگی پای نمایش قدرت و زورِ بازو می کشاند. و امروزمچ اندازی،به یکی از ورزش های حرفه ای و پر طرفدار ورزش بانوان در چند سال اخیر مبدل شده است و به نظر می رسد که این ورزش کم هزینه و قابل اجرا در هر مکان و زمان، بتواند در سال های آینده، بستر حضور بین المللی ورزشکاران زن ایران در رقابت های جهانی را نیز فراهم کند. ازسال ١٣٨٥ رشته مچ‌اندازی وارد ایران شد و کمیته این رشته در زیرمجموعه فدراسیون پرورش اندام قرار گرفت. در ابتدا به دلیل هماهنگ‌نبودن این رشته با وزارت ورزش و جوانان فعالیت‌های آن بسیار محدود بود و خرداد ۹۵، نایب رئیس امور بانوان فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام کشور اعلام کرد که با مکاتبات صورت گرفته با وزارت ورزش و جوانان، مجوزهای لازم برای فعالیت بانوان مچ انداز کشور صادر شد و این خود عاملی برای تشویق و جذب بانوان ورزشکار به این رشته ورزشی بودباید گفت مچ‌اندازی به‌عنوان رشته ورزشی در ایران ناشناخته مانده اما در سراسر دنیا رشته‌ای پرطرفدار و قدیمی است. کشورهای توسعه‌یافته مثل روسیه، آمریکا، اوکراین، بلاروس، بلغارستان و بسیاری کشورهای دیگر این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. مچ‌اندازی در دنیا به نام کشتی بازو مطرح شده و فنون و تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد و این در حالی است که مچ‌اندازی در ایران همیشه به‌عنوان یک تفریح مطرح بوده و برای خیلی‌ها عجیب است که تبدیل به یک رشته ورزشی شده!

لیلی رضاییان مسئول کمیته مچ اندازی بانوان شهرستان لنجان با اشاره به اینکه مچ اندازی، یکی از ورزش های حرفه ای و پر طرفدار ورزش بانوان است، اظهار کرد: ورزش مچ اندازی در بین بانوان کشور و به تبع آن در بین بانوان لنجان رشته ای نوپا محسوب می شود و به همین دلیل نیازمند حمایت مسئولان این شهرستان است.

وی افزود: به نظر می رسد ورزش مچ اندازی به دلیل کم هزینه بودن و قابل اجرا در هر مکان و زمان، بتواند در سال های آینده، بستر حضور بین المللی ورزشکاران زن ایران در رقابت های جهانی را نیز فراهم کند چراکه درست است رشته ی مچ اندازی یک رشته نوپا برای بانوان به شمار می آید اما بانوان ما توانسته اند در مدت بسیار اندک در شهرستان لنجان به خوبی بدرخشند.

مسئول کمیته مچ اندازی بانوان شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به اینکه این رشته ورزشی در کشور به تازگی برای بانوان ایجاد شده است مشکلاتی از جمله نبودن وسائل و تجهیزات مناسب برای تمرین بانوان و نیز اشنا نبودن انها با برخی از قوانین از مشکلات موجود بانوان لنجان در این رشته است که سعی کرده ایم با برگزاری کارگاه های اموزشی برخی از این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رشته مچ اندازی یکی از رشته های زیر مجموعه ورزش بدنسازی و پرورش اندام است باید در زمینه شناخت این رشته تلاش و از ان حمایت کنیم از سوی دیگر باید توجه داشت که شهرستان لنجان به دلیل پتانسل بالای موجود در این شهرستان همواره در تمامی رشته های ورزشی موفق بوده است و امیدوارم با تلاش بانوان لنجانی در رشته ی مچ اندازی نیز شاهد موفقیت های روز افزون باشیم.

رضاییان با اشاره به اینکه گسترش رشته مچ اندازی بانوان به یک همکاری و توجه همه جانبه نیاز دارد، اضافه کرد :تا کنون بانوان لنجانی در مسابقات مختلف موفق به کسب مقام در این رشته شده اند و این مسئله میطلبد که مسئولان این شهرستان نگاهی ویژه به این رشته ورزشی داشته باشند.

وی عنوان کرد: امروز خوشبختانه شاهد آن هستیم که شهرستان های استان اصفهان در برگزاری مسابقات مچ اندازی بانوان پیش قدم شده اند و در روز های اینده نیز شاهد برگزاری مسابقات مچ اندازی بانوان در شهرستان لنجان خواهیم بود.

مسئول کمیته مچ اندازی بانوان شهرستان لنجان با اشاره به تلاش برای راه اندازی پایگاه قهرمانی مچ اندازی در بخش بانوان در لنجان، بیان کرد: با همکاری باشگاه کارون سعی کرده ایم با فراهم کردن وسائل مورد نیاز برای این رشته یک پایگاه قهرمانی ویژه بانوان در سطح شهرستان لنجان راه اندازی نماییم.

وی یادآور شد: به جهت نوع و شیوه اجرای مچ ‌اندازی در مسابقات بین ‌المللی، این پتانسیل و ظرفیت برای بانوان کشور ما وجود دارد که با پوشش اسلامی مصوب‌ شده، در رقابت‌های برون ‌مرزی حضور داشته باشند تا به امید خدا عنوان ‌های جهانی و آسیایی کسب کنند از این جهت امیدوارم در مسابقات پیش رو بتوانیم استعداد های این رشته را شناسایی کرده و با اموزش صحیح و حرفه ای آنها شاهد کسب مقام های استانی، کشوری و بین المللی در بین بانوان لنجانی در این رشته باشیم.

رضاییان در پایان گفت: در مچ‌اندازی اوزان و رده‌های مشخصی درنظر گرفته شده و قوانین منحصربه‌فردی دارد و این رشته به‌ زودی وارد المپیک و پارالمپیک هم خواهد شد و این نشانه به رسمیت‌شناختن آن در دنیاست که برای ما نیز نویدبخش روزهای خوب خواهد بود.

کد خبر 311199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.