علائم و پیشگیری از پارگی رباط "صلیبی قدامی"/ احتمال مصدومیت  زنان ۵ برابر مردان است

رباط صلیبی قدامی به هنگام فعالیت‌های شدید آسیب می‌بیند که باعث بی ثباتی زانو شده و شدت این جراحات می تواند متوسط و یا شدید باشد.

به گزارش گروه علم فناوری خبرگزاری ایمنا، رباط صلیبی جلویی یکی از رباط‌های مهم مفصل زانو است. این در حالی است که عوامل مهم ثبات هر مفصل بستگی به سالم بودن ساختمان رباط آن مفصل دارد و اگر مفصلی تحرک زیادی در حالت طبیعی داشته باشد، نقش رباط یا رباط‌های آن مفصل اهمیت بیشتری می‌یابد.

این رباط ازجمله رباط‌هایی است که به هنگام فعالیت‌های شدید آسیب می‌بیند. در ورزشکاران حرفه‌ای پارگی رباط متقاطع جلویی شایع است و به پارگی ACL معروف است. در واقع اگر نیروی اعمال شده خیلی زیاد باشد، احتمال پارگی رباط طرفی داخلی و منیسک داخلی به همراه پارگی رباط متقاطع جلویی وجود دارد.

هنگامی رباط متقاطع جلویی پاره می‌شود که در اثر ضربه، انتهای فوقانی درشت نی نسبت به ران به سمت جلو رانده شود یا زانو شدیدا به سمت عقب حرکت کند. شایع‌ترین مکانیسم پارگی رباط متقاطع جلویی(صلیبی قدامی)چرخش زانو به خارج به همراه والگوس زانو است. همچنین محل پارگی ممکن است در ناحیه اتصال این رباط به انتهای تحتانی ران، انتهای فوقانی درشت نی و یا در وسط باشد.

درمان رباط صلیبی قدامی(ACL) به دو صورت غیرجراحی یا جراحی است. این در حالی است که فیزیوتراپی در هر دو روش غیرجراحی و جراحی جهت تسریع و افزایش کیفیت روند درمانی مؤثر است.

در خصوص علل پارگی رباط صلیبی، نشانه های شایع این نوع جراحات و شیوه های درمان آن گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

ابتدا در مورد پارگی رباط صلیبی قدامی توضیح دهید و شایع ترین علت ایجاد این نوع جراحات را بیان کنید؟

پارگی رباط صلیبی قدامی، جراحتی عضلانی استخوانی برای زانو است که در ورزشکاران شایع است. پارگی های غیرتماسی از جمله شایع ترین دلایل پارگی رباط صلیبی قدامی است. این در حالی است که پارگی رباط صلیبی قدامی  بخش مهمی برای راه رفتن است.

این نوع  پارگی باعث بی ثباتی زانو می شود و شدت این جراحات می تواند متوسط باشد مانند پارگی های کوچک و یا اینکه جراحت شدید که رباط کاملا پاره می شود، رخ دهد. رباط صلیبی قدامی از طریق راه های گوناگونی پاره می شود. شایع ترین راه پارگی رباط صلیبی قدامی هنگامی است که زانو بسیار زیاد به سمت عمقب خم  و یا بیش از حد به سمت کناره ها خم می شود.

این نوع جراحات معمولا چه زمانی رخ می دهد و میزان شیوع این نوع پارگی در میان زنان و مردان به چه صورت است؟

پارگی رباط صلیبی قدامی معمولا هنگامی رخ می دهند که زانو از جلوی ران تاثیر مستقیم می گیرد، یعنی  زمانی که ران در وضعیت ثابت است. رباط پاره شده بیشتر اوقات با ورزش هایی که فشار زیاد وارد می کند یا زمانی که زانو باید تغییرات زیادی در حرکت خود دهد مرتبط است.

پارگی رباط صلیبی قدامی در اسکی "آلپاین" شایع است، تحقیقات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان دچار پارگی رباط صلیبی قدامی می شوند. در واقع احتمال مصدومیت  زنان ۵ بار بیشتر از مردان است. همچنین پارگی رباط صلیبی قدامی در افراد بالای ۴۰ سال نیز شایع است.

نشانه های پارگی رباط "صلیبی قدامی" چیست و به کار گرفتن زانویی که رباط آن پاره شده است، چه عواقبی خواهد داشت؟

از نشانه های پارگی رباط صلیبی قدامی شنیدن صدای تق بعد از فشار وارده ، باد کردن زانو بعد از چند ساعت، احساس درد شدید در هنگام خم کردن زانو است. زانو در هنگام حرکت پیچ خورده یا قفل می شود و یا هنگامی که فرد ایستاده است، زانو به اصطلاح خالی می کند.

درد پارگی رباط صلیبی قدامی نیز نشانه مهمی در پارگی رباط داخلی است و می تواند متوسط یا خیلی شدید باشد. استفاده مدام از زانویی که رباط آن پاره شده است عواقب بسیار خطرناکی خواهد داشت و منجر به آسیب جدی غضروف خواهد شد و در آینده منجر به آرتروز خواهد شد.

شایع ترین علل این نوع جراحات کدام است و درمان پارگی رباط "صلیبی قدامی" به چه صورت است؟

 پارگی رباط صلیبی قدامی زمانی رخ می دهد که ورزشکار به یک باره سرعت خود را بکاهد و تغییر در زاویه زانو به وجود بیاید. این در حالی است که پیچ خوردن پا یا چرخش زانو در هنگام زمین خوردن نیز دلیل پارگی رباط صلیبی قدامی  است.

 رباط صلیبی قدامی وظیفه ثابت نگه داشتن زانو را در زمانی که ماهیچه های اطراف آرام هستند  بر عهده دارد. بنابراین اگر ماهیچه ها قوی باشند، می توان جان سالم به در برد. درمان این نوع پارگی معمولا شامل شیوه های فیزیکی و استفاده از کشاله زانو است.

این در حالی است که نبود پارگی رباط صلیبی قدامی خطر جراحات زانو را افزایش می دهد ، بنابراین ورزش هایی که همراه با پیچش و مقطعی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شوند. برای بیمارانی که در این ورزش ها شرکت می کنند جراحی پیشنهاد می شود.

مبتلایان به این نوع جراحت را چه مصدومیت های دیگری تهدید می کند و راه پیشگیری از پارگی رباط صلیبی قدامی چیست؟

ورزشکارانی که با پارگی رباط صلیبی قدامی مواجه شده اند، باید مراقب دیگر مصدومیت های زانو مانند جراحات غضروف مینسک، تورم استخوان، پارگی رباط صلیبی خلفی زانو، و ...باشند. تحقیقات نشان می دهد که حوادث پارگی رباط صلیبی قدامی با ورزش های عصبی عضلانی ۲۰ تا ۸۰ درصد کاسه می شود و با این شیوه می توان از جراحات وارد شده پیشگیری کرد.

کد خبر 311193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.