نارسایی احتقانی قلبی؛ مشکل شایع بین افراد سالخورده/ عروق کرونر؛ بیماری دوران سالمندی است

با بالا رفتن سن، سرخرگ‌ها سفت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و احتمال بروز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

فوق تخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: قلب به طور طبیعی سیستم ضربان سازی دارد که ضربان قلب را کنترل می‌کند. ممکن است در برخی مسیرهای این سیستم بافت فیبری و رسوبات چربی شکل بگیرد. در نتیجه سیستم طبیعی ضربان ساز برخی سلول‌های خود را از دست می‌دهد. در اثر چنین اتفاقی ضربان قلب کمی کندتر خواهد شد.

دکتر محمود هادی زاده مشکلات معمول قلب در اثر  بالا رفتن سن را شامل آنژین (درد در ناحیه قفسه سینه به دلیل کاهش موقتی جریان خون به سمت ماهیچه‌های قلب)، تنگی نفس بر اثر فعالیت فیزیکی،  سکته‌های قلبی بر اثر بیماری عروق کرونر دانست.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا در ادامه افزود: ممکن است ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) در حالت‌های مختلف اتفاق بیفتد. کم خونی بر اثر سوءتغدیه، عفونت‌های مزمن، از دست دادن خون از دستگاه گوارش یا به دلیل عوارض جانبی دیگر بیماری‌ها و یا داروها  داروها ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای افراد مسن تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) بسیاری معمول است. این در حالی است که وجود رسوب‌های چربی در رگ‌های خونی سبب می‌شود آنها باریک و مسدود شوند.

وی افزود: نارسایی احتقانی قلبی یک مشکل بسیار معمول بین افراد سالخورده است، به گونه ای که نارسایی احتقانی قلبی در افراد سالمند بالای ۷۵ سال ده برابر بیش از بزرگسالان جوان اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: بیماری عروق کرونر از مشکلات معمول دوران سالمندی است که می‌تواند بر اثر تصلب شرایین واقع شود. همچنین فشار خون بالا و فشار خون ارتواسپاتیک در سنین سالمندی بیشتر معمول هستند.

این فوق تخصص قلب و عروق افزود: افراد سالمندی که به فشار خون بالا مبتلا هستند باید همواره تحت نظر پزشک باشند تا بهترین راه حل را برای کنترل این مشکل پیدا کنند.

وی ادامه داد: بیماری‌های دریچه قلب و تنگی آئورت یا تنگ شدن دریچه آئورت از دیگر مشکلات رایج در افراد مسن است. علاوه بر این با مختل شدن جریان خون در مغز احتمال بروز حملات ایسکمیک گذرا یا سکته‌های مغزی هم وجود دارد.

فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب در پایان بیان داشت: به این لیست باید لخته شدن خون، ترومبوز ورید عمقی، ترومبوفلبیت، بیماری عروقی محیطی در نتیجه درد متناوب در پاها هنگام پیاده روی (لرزیدن)، رگ های واریسی و بی خوابی را هم اضافه کرد.

به گزارش ایمنا سرخرگ‌ها، مجاری لوله‌مانندی هستند که خون را از قلب به ریه‌ها و تمام بافت‌های بدن می رسانند در واقع ساختار سرخرگ‌ها ماهیچه‌ای است و مانند دیگر ماهیچه‌های بدن با افزایش سن به‌تدریج سفت و انعطاف‌ناپذیر می‌شوند.

این در حالی است که با افزایش سن رگ‌های خونی نازک‌تر می‌شوند. این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود قلب سخت‌تر از قبل، همان مقدار خون را از طریق فضای کمتری پمپ کند. در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد و قلب برای تنظیم این فشار بزرگ‌تر می‌شود.

کد خبر 311191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.