کاشت ۷۵۰ هزار اصله درخت و درختچه در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: ۷۵۰ هزار درخت و درختچه طی ۲ سال گذشته در فضاهای موجود به صورت تک درخت، کپه ای و درختچه ای کاشته شده است.

احمد سلیمانی پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی آب در شهر اصفهان استفاده بهینه از آب برای ما یک الزام است.

وی ادامه داد: گونه های گیاهی که از قدیم به ارث برده ایم نیاز آبی فراوانی دارند مثل چنار که آب دوست هستند و به کم آبی واکنش نشان می دهند، این نوع گونه های گیاهی به شرایط کم آبی دامن می زنند.  

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان عنوان کرد: این سازمان مدیریت بهینه آب را در دستور کار خود قرار داده و فعالیت هایی را در این خصوص انجام داده به طور مثال آبیاری در روزهای گرم،  شب ها انجام می شود چراکه در شب هم تبخیر و تعرق گیاهان کمتر است هم فشار آب برای آبیاری در بعضی از عرصه ها بیشتر است و سریع تر می توان آبیاری را انجام داد.

سلیمانی پور افزود: همچنین با توجه به اینکه فاصله والو های آب برای آبیاری درختان بین خیابان ها زیاد بود، این فاصله ها برای آبیاری بهتر، کمتر شدند.

وی اضافه کرد: با نشست زمین گاهی از زیر جداول خیابان ها هدر روی آب را به هنگام آبیاری درختان داشتیم که این جدول ها نیز تعویض شدند.

سلیمانی پور بیان کرد: ساماندهی برخی از پارکها نیز در دستور کار قرار گرفته که شامل ترمیم پیاده روها و اصلاحات اراضی و گونه های گیاهی می شود، برخی از درختان هم عمر مفیدشان تمام شده و با بادهایی که می وزد خطرآفرین می شوند که کمیته رفع خطر از درختان شکننده به طور مرتب از این درختان بازدید می کند.

وی به کاشت چمن های مقاوم به کم آبی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط کم آبی کلکسیونی از ۵۵۰ نوع چمن ایجاد شد که پس از بررسی شرایط اصفهان ۱۶ رقم مقاوم به کم آبی انتخاب و نسبت به تکثیر آنها اقدام شد.

این مقام مسئول شهری بیان کرد: در ایستگاه تحقیقاتی توانسته ایم گونه های درختی که نیاز آبی پایین دارد به اصفهان بیاوریم و تکثیر کنیم چراکه اگر قرار باشد سرانه ۲۶ متر مربعی فضای سبز در اصفهان را حفظ کنیم نیاز به ۱۲۰ هکتار توسعه در سال داریم.

وی افزود: بلوط زاگرس یا بلوط همیشه سبز یکی از گونه های مقاوم به کم آبی است که در محدوده کوه صفه کاشته شده و به خوبی پاسخگوی نیازهای شهر اصفهان بوده است.

وی اضافه کرد: جاهایی که از لحاظ استاندارد، شرایط خوبی داشت نیز درختکاری شد به طوری که  ۷۵۰ هزار درخت و درختچه طی ۲ سال گذشته در فضاهای موجود به صورت تک درخت، کپه ای و درختچه ای کاشته شده است.

سلیمانی پور اظهار کرد: با توجه به شرایط کم آبی همچنین استفاده از آب های نامتعارف مثل پساب در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اعتباراتی از سوی شهرداری برای توسعه تصفیه خانه هایی که با هدف تصفیه پساب در ۴ تا ۵ نقطه اصفهان می تواند تأسیس شود، اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کلکتورها یا همان لوله های بزرگ انتقال آب که به صورت حلقوی بتواند فضای سبز شهر را دور بزند در دستور کار قرار گرفته که اکنون ساخت تعدادی مخازن در دست اجراست بنابراین امیدواریم بتوانیم با داشتن آب پایدار در حفظ فضای سبز موجود کوشا باشیم.

کد خبر 311172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.