شهرداری اصفهان برای توانمندسازی کودکان کار گام های مهمی برداشته است

مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی در سال های اخیر جزء برنامه های مدیریتی در سطح شهر بوده است، گفت: شهرداری اصفهان در راستای ارائه خدمات آموزشی و توانمند سازی کودکان کار و خیابانی و حتی خانواده آنها گام های مثمر ثمری را برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدیده کودکان کار و خیابانی از جمله آسیب های اجتماعی است که متاسفانه کلانشهرهای کشور در سالیان اخیر همواره با آن دست به گریبان بوده اند به گونه ای که آمار شیوع این آسیب رشدی صعودی داشته است.

بر اساس آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی که در سال ۱۳۸۴ توسط دولت تهیه و تنظیم شده است ۱۲ دستگاه با محوریت سازمان بهزیستی مکلف به ساماندهی این کودکان و انجام اقداماتی در راستای بهبود شرایط آنها شده اند.

بر اساس متن این آئین نامه هر فرد کمتر از ۱۸ سال تمام که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد، اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است و یا کودکی که خیابان را خانه خود می داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده و یا اساسا چنین ارتباطی وجود ندارد کودک خیابانی نامیده می شود.

همچنین کودکان کار به کودکانی گفته می شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی بهره می سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می کند.

مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان به آمار شیوع این آسیب اجتماعی در سطح شهر اصفهان اشاره کرده و می گوید : آمار کودکان کار و خیابانی در سال های اخیر در شهر اصفهان رشدی صعودی داشته به گونه ای که در سال ۹۴ تعداد ۱۵۶ کودک خیابانی شامل ۲۸ نفر دختر و ۱۲۸ نفر پسر در سطح شهر شناسایی شده اند اما این آمار در سال ۹۵ به ۳۴۹ نفر رسیده که بر اساس برآوردها ۶۰ درصد از این آمار را کودکان اتباع خارجه تشکیل می دهند.

مسعود مهدویان فر ادامه می دهد : بر اساس آمارهای بدست آمده پسران در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال و دختران ۶ تا ۱۱ ساله بیشترین درصد فراوانی در بین کودکان خیابانی را دارا هستند.

وی علت اصلی ظهور این پدیده را مشکلات معیشتی خانواده ها و اجبار والدین دانسته و می گوید : علت اصلی در بروز این آسیب اجبار والدین به دلیل وجود مشکلات اقتصادی بوده به گونه ای که این کودکان عمدتا کسانی هستند که والدین آنها در قید حیات هستند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی کودکان خود را مجبور به کار و کسب درآمد کرده اند، با این حال فوت والدین و طلاق نیز از دیگر دلایل گرایش این کودکان به اشتغال و کسب درآمد و خیابان گردی بوده است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان در ادامه به بندهای مصوب آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان اشاره کرده و می گوید : در این آئین نامه به مواردی نظیر شناسایی کودکان کار و خیابانی، جذب و پذیرش آنها، به کارگیری روشهای توانمند سازی، برقراری امنیت و تعیین تکلیف وضعیت کودکان خیابانی بزهکار، صدور احکام حقوقی، ارائه تسهیلات اشتغال زایی به خانواده این کودکان، پیگیری مباحث بهداشتی و درمانی آنها و فرهنگ سازی در بین مردم در رابطه با نحوه برخورد با این کودکان اشاره شده است.

مهدویان فر ادامه می دهد : موارد مذکور در سال های اخیر همواره مدنظر دست اندر کاران در بحث سامان دهی کودکان کار و خیابانی بوده و در همین راستا شهرداری اصفهان در راستای ارائه خدمات آموزشی و توانمند سازی کودکان کار و خیابانی و حتی خانواده آنها گام های مثمر ثمری را برداشته است.

وی فرهنگ سازی در بین شهروندان در رابطه با نحوه برخورد با این کودکان را حائز اهمیت دانسته و می گوید : فرهنگ سازی در بین شهروندان در رابطه با نحوه برخورد با کودکان خیابانی بسیار مثمر ثمر خواهد بود، شهروندان باید بدانند که حمایت مادی و بعضا خرید اجناس از این کودکان نه تنها کمکی به بهبود وضعیت آنها نخواهد کرد بلکه باعث تشویق آنها به ادامه این روش و سبک زندگی و افزایش روز به روز آمار کودکان کار و خیابانی خواهد شد، هم چنین خیریه ها و سازمان های مردم نهاد حمایتی نیز باید با روشهای مبتنی بر اصول توانمند سازی و دوری جستن از حمایت های مادی صرف، تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات آموزشی و توانمند سازی این کودکان و خانواده آنها گذاشته تا از این طریق مشکلات اقتصادی و نیاز های معیشتی این افراد مرتفع شود.

مهدویان فر تعامل بیش از پیش دستگاههای مسئول در این موضوع را ضروری برشمرده و خاطرنشان می کند : چنان چه تمام دستگاههایی که در آئین نامه سامان دهی کودکان کار و خیابانی به آنها اشاره شده است در کنار سازمان بهزیستی و شهرداری به ایفای نقش خود با قدرت و تمرکز هر چه بیشتر اهتمام ورزند بی شک این پدیده و آمار شیوع آن قابل کنترل بوده و بهبود وضعیت این کودکان و خانواده آنها در آینده نزدیک دور از دسترس نخواهد بود.

کد خبر 311058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.