سرعت غیرمجاز بین ۲ دوربین قابل اندازه‌گیری است/ثبت سرعت‌ ۲۲۰ کیلومتردرآزادراه اصفهان-کاشان

جانشین پلیس راه استان اصفهان گفت: باید به رانندگان تذکر بدهم که بین۲ دوربین هم متوسط سرعت سنجیده می‌شود و اگر راننده در بین مسافت ۲ دوربین سرعت بالا داشته باشد، اعمال مقررات می‌شود؛ موضوعی که بسیاری از رانندگان از آن بی‌خبر هستند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، این سفرها در جاده‌های مختلف با شرایط مخصوص به خود در سراسر کشور انجام می‌شود اما یک نکته در هنگام رانندگی در تمام این جاده‌ها وجه مشترک به حساب می‌آید و آن رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان است.

به منظور آگاهی هر چه بیشتر درباره وضعیت راه‌های استان اصفهان، گفت‌وگویی را با «سرهنگ اصغر زارع، جانشین پلیس راه استان اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

وضعیت راه‌های استان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

راه‌های استان اصفهان یکنواخت است و با توجه به اینکه این استان در مرکزیت کشور قرار دارد، آزادراه‌ها و بزرگراه‌های اصفهان بیشترین سهم کشور را به خود اختصاص داده است.

عدم رعایت حق تقدم، بی‌نظمی‌ها در کمربندی‌ها و البته ورود موتورسیکلت‌ها در بزرگراه‌ها بیشترین تخلفات رانندگی درون استانی را رقم می‌زند.

در جاده‌های برون‌شهری هم بیشترین عامل تصادفات مربوط به خواب‌آلودگی و سرعت غیر مجاز است.

برای روان کردن ترافیک و ایجاد امنیت و آرامش برای مسافران، چه اقدامات تخصصی انجام شده است؟

تصادفات قابل پیشگیری هستند، از این رو اقداماتی را انجام و روش‌های ارتقای ایمنی ترافیک به وسیله آموزش، اعمال مقررات و همچنین اقدامات مهندسی در برنامه کاری پلیس راه استان اصفهان قرار گرفته است.

ما تجزیه و تحلیل‌هایی درباره عوامل تصادفات در جاده‌ها طی ۵ سال گذشته انجام و عوامل خطرزا را شناسایی کردیم و با کمک دستگاه‌های امدادی در امر ترافیک از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اورژانس، هلال احمر و استانداری برنامه‌های خاصی را پیش‌بینی کردیم و هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

بخشی از اقدامات مهندسی به این موضوع باز می‌گردد، بعضی از نقاط استان اصفهان پرحادثه هستند که با تیم‌های بازرسی این نقاط شناسایی و آشکارسازی شده و تابلوهای پررنگ‌تری دارند.

آیا نظارتی بر روی جانمایی تابلوهای راهنمای مسیر در جاده‌ها انجام می‌شود؟

بازدید و نصب تابلوها وظیفه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و متخصصان آنها پیوسته در مسیر جاده‌ها بر روی این موضوع نظارت دارند و تابلوها را بازبینی می‌کنند.

نصب کلیه تابلوها بر اساس آیین‌نامه ابلاغ شده انجام می‌شود اما بخشی هم توسط کارشناسان پلیس انجام می‌شود و چنانچه نقصی وجود داشته باشد، گزارش می‌دهیم تا رفع شود.

سرعت‌ مجاز در جاده‌ها چقدر است و وضعیت سرعت در جاده‌ها چگونه کنترل می‌شود؟

یکی از مواردی که در استان اصفهان باعث بروز تصادفات و مرگ و میر و معلولیت افراد می‌شود، سرعت است.

در حال حاضر دو سرعت مقرره (سرعت‌هایی که در آیین نامه مشخص شده‌اند و توسط تابلوها اعلام می‌شوند) و سرعت مطمئنه (سرعت‌هایی که راننده بنا به شرایط محیط در نظر می‌گیرد) داریم که متأسفانه بسیاری از رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و شاید کنترل آن هم از طرف پلیس امکان‌پذیر نیست.

همه راه‌های اصلی استان اصفهان تحت پوشش دوربین‌های کنترل سرعت هستند، ضمن اینکه امسال مدیریت سرعت را در دستور کار قرار داده‌ایم، تعدادی دوربین‌های کنترل سرعت سیار هم داریم که اعمال قانون می‌کنند.

در بخشی از راه‌های ما به خصوص آزادراه اصفهان به کاشان سرعت‌های نامتعارف ۲۲۰ کیلومتر را مشاهده می‌کنیم که باید اعلام کنم به شدت درباره رانندگان هنجارشکن اعمال قانون خواهیم کرد.

نحوه کار دوربین‌های ثبت تخلف سرعت چگونه است و سرعت از چه اندازه بالاتر برود اعمال قانون انجام می‌شود؟

دوربین‌های کنترل سرعت به نحوی عمل می‌کنند که چنانچه خودرویی با سرعت غیرمجاز تردد کند، ثبت پلاک شده و اعمال مقررات می‌شود.

در آزادراه‌ها حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای سبک ۱۲۰ کیلومتر و برای خودروهای سنگین ۱۱۰ کیلومتر است، در بزرگراه‌ها حداکثر سرعت برای رانندگان خودروهای سبک ۱۱۰ و خودروهای سنگین ۱۰۰ کیلومتر است، بنابراین رانندگان باید متناسب با نوع خودرو و راه، به سرعت مجاز توجه داشته باشند.

اگر تخلفی توسط رانندگان صورت گیرد و سرعت آنها از این حد بیشتر شود، تصویر خودرو توسط دوربین‌ها ضبط و به اجرائیات منتقل می‌شود و شماره پلاک خودرو همراه با جریمه به وسیله پست به منزل مالک ارسال می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که بعضی از رانندگان به دوربین که می‌رسند سرعت خودرو را کم می‌کنند که خوب است اما از دوربین که عبور می‌کنند باز هم سرعت غیرمجاز دارند.

باید به رانندگان تذکر بدهم که ما بین دو دوربین هم متوسط سرعت سنجیده می‌شود و اگر راننده در بین مسافت دو دوربین سرعت بالا داشته باشد، اعمال مقررات می‌شود؛ موضوعی که بسیاری از رانندگان از آن بی‌خبر هستند.

رانندگان متخلف غیر از جریمه نمرات منفی هم دریافت می‌کنند که بالتبع آن از رانندگی محروم می‌شوند.

بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که مدیریت سرعت با قدرت اعمال می‌شود، ضمن اینکه همکاران ما در مسیر جاده‌ها هم مستقر و از دوربین‌های دستی سنجش سرعت استفاده می‌کنند تا از سرعت‌های غیرمجاز جلوگیری کنند.

در فصل تابستان و شلوغی جاده‌ها نیز، کنترل‌ها در تمام محورها افزایش یافته است، البته همه باید بدانند ما برای ایجاد آرامش و امنیت برای مردم، این اقدامات را انجام می‌دهیم.

کد خبر 311049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.