۱۲۰ هزار معلول در استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی/خیّران مشتاقانه به حمایت بهزیستی می‌آیند

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۱۲۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۱۳ هزار نفر از آنها معلولان حسی (نابینا و کم‌بینا) هستند، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر مشکل شنوایی دارند و مابقی آنها مشکلات ذهنی یا جسمی – حرکتی دارند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، روزهای ۲۴ تا ۳۰ تیرماه در تقویم به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده که ویژه برنامه‌های این هفته در سال جاری با شعار «بهزیستی محور مسؤلیت و سلامت اجتماعی» برگزار می‌شود.

امروزه خدمات مختلفی که سازمان بهزیستی ارائه می‌کند با توجه به مقتضیات جامعه باید بسیار جدی پیگیری شود و میزان تاثیرگذاری این خدمات مورد ارزیابی قرار گیرد.

به بهانه فرا رسیدن هفته بهزیستی گفت‌وگویی را با مجتبی ناجی، معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌خوانید:

وظایف کلی سازمان بهزیستی چیست؟

همانگونه که از واژه بهزیستی پیداست، مهم‌ترین هدف این سازمان، بهتر زیستن و بالابردن سطح رفاه اجتماعی است به خصوص اقشار آسیب دیده اجتماعی یا دارای معلولیت‌های جسمی، حسی و حرکتی که نمی‌توانند نیازهای به حق خودشان را به تنهایی برطرف کنند.

بهزیستی کمک می‌کند آسیب‌دیدگان اجتماعی به زندگی عادی بازگردند و از حقوق واقعی خود برخوردار شوند.

 بهزیستی چه خدماتی به مددجویان ارائه می‌کند؟

خدمات بهزیستی در سه بخش تخصصی ارائه می‌شود، بخش اول اجتماعی است و گروه هدف آن افرادی همچون از کار افتاده یا بی‌سرپرست، زنان و کودکان آسیب‌دیده و افرادی که سرپرست با کفایتی ندارند، که در قالب کمک‌های مستمر مالی به صورت ماهیانه و همچنین کمک‌های غیرنقدی برای ادامه یافتن زندگی فردی و اجتماعی آنها تحت پوشش قرار می‌گیرند.

گروه هدف بخش دیگر که تحت عنوان معاونت توانبخشی فعالیت می‌کند، معلولانی هستند که از نظر جسمی و حرکتی، حسی یا ذهنی نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

بخش سوم با عنوان پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی است که به نظر من از نظر اهمیت و ضرورت باید مورد توجه مردم قرار گیرد چرا که وقتی اقداماتی را انجام دهیم که هدف آن جلوگیری از بروز مشکل باشد، مؤثرتر خواهد بود.

در واقع آحاد جامعه باید فکر کنند آسیب‌های جسمی و روانی ممکن است همه را تهدید کند بنابراین باید با انجام آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از بروز معلولیت اقدام کنند.

کارگاه‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره تلفنی از جمله امکاناتی است که در این راستا برای مردم در نظر گرفته شده است.

مردم تا چه اندازه با خدمات مشاوره‌ای بهزیستی آشنا هستند؟

به تدریج آگاهی و بینش مردم نسبت به خدمات بهزیستی افزایش یافته است، به طوری که در استان اصفهان طی سال گذشته ۱۸۰ نفر از مردم به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کرده‌اند تا از مشکلات خانوادگی خود جلوگیری کنند.

حدود ۷۵۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد شرکت کرده‌اند، ۲۵ هزار نفر از مردم آموزش‌های پیش از ازدواج دیده‌اند و ۶۰ هزار نفر نیز با سامانه تلفنی صدای مشاور به شماره ۱۴۸۰ تماس گرفته‌اند.

صدای مشاور با ۹ خط تلفن و حضور مشاوران مجرب پاسخگوی مردم است.

چه تعداد معلول جسمی و حرکتی تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان قرار گرفته‌اند؟

در استان اصفهان ۱۲۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۱۳ هزار نفر از آنها معلولان حسی (نابینا و کم‌بینا) هستند، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر مشکل شنوایی دارند و مابقی آنها مشکلات ذهنی یا جسمی – حرکتی دارند.

خدماتی که به آنها عرضه می‌شود، خدمات توانبخشی مبتنی بر توانبخشی حرفه‌ای و جامع است.

برای این افراد دوره‌های آموزشی حرفه‌ای برگزار می‌شود که زمینه اشتغال آنها را فراهم می‌کند؛ از سوی دیگر ۳ درصد از سهمیه استخدام ادارات مربوط به معلولان سازمان بهزیستی است.

دولت در ارتباط با مسکن معلولان طی سال‌های اخیر گام‌های ارزشمندی برداشته و ما انتظار داریم که همه خانواده‌های دارای ۲ معلول تا پایان امسال صاحب‌خانه شوند.

البته خانواده‌هایی که پرستاری از فرزندان معلول خود را انجام می‌دهند، کمک هزینه موردی می‌شوند.

مردم چگونه می‌توانند برای حمایت از افراد تحت پوشش بهزیستی کمک و مشارکت داشته باشند؟

نقش مردم و خیّران بنیادی است؛ هزینه‌های بهزیستی از بودجه‌های پیش‌بینی سالانه و بخشی هم از منابع مردمی و خیّران تامین می‌شود.

در حال حاضر مراکزی هستند که توسط خیّران برای ساماندهی و هدایت نیازهای معلولان احداث می‌شوند؛ خوشبختانه خیّران مشتاقانه به حمایت بهزیستی می‌آیند.

آیا تعداد کارکنان شما در مراکز نگهداری معلولان و عقب ماندگان ذهنی کافی است؟

ورود بخش خیریه‌ها مشکل کمبود نیروی انسانی را حل کرده است، بهزستی استان اصفهان ۱۴۰۰ نیروی انسانی در مراکز نگهداری معلولان و عقب ماندگان ذهنی خود دارد اما در مراکز تحت نظارت بالغ بر ۱۰ هزار نفر مشغول به خدمت‌رسانی به جامعه هدف هستند و مردم زیادی نیز از روی علاقه مایل به انجام خدمت در این مراکز هستند.

کد خبر 311047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.