روستای سیور در دامنه کوههای استوار زاگرس+تصاویر

در۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان روستای سیور در دامنه کوههای استوار و سر به آسمان ساییده زاگرس سر بر برافراشته است.

به گزارش ایمنا، در۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان روستای سیور در دامنه کوههای استوار و سر به آسمان ساییده زاگرس سر بر برافراشته است که این سال ها به همراه روستای خفر در میان روستاهای نمونه گردشگری و بین المللی طرح حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی قرار گرفته است.

مسافرانی که اهل تنوع در مسیر تردد هستند و مسیر اصفهان به یاسوج را برای رفتن به استانهای جنوبی بر می گزینند در جنوب استان اصفهان به سمیرم سرزمین سیب سرخ و آبشارها و طبیعت سحر انگیز بهار زاگرس می رسند.

سیور، بر حاشیه شمالی کوهپایه ای دنا از غرب به منطقه چال خرسی، از جنوب به قله دنا (حوض دال) و از شرق به دره گچ و از شمال به رودخانه ماربر و کاسه رود مشرف می باشد و به دلیل اینکه دارای شرایط خاص زیست محیطی است جزء مناطق حفاظت شده می باشد.

چنانچه لحظه ورود به این روستا بامدادان باشد و آفتاب کمی از تلالوی بی نظیرش را بر گستره هستی گسترانیده باشد اوج نقاشی نقاش بی همتای خلقت را به تماشا خواهی نشست و لذتی هزار چندان خواهی برد. برخورداری از طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع، تنوع زیستی و جانوری، این روستا را در لیست مقاصد طبیعت گردان جهان قرار داده است.

جمعیت ساکن روستا حدود ۲۲۰۰ نفر با تعداد ۴۰۰ خانوار می باشد، که بیشتر مردم به کار کشاورزی و دامپروری و زنبور داری مشغول اند که البته تعداد بسیار زیادی از خانواده های ساکن روستا به دلایل مختلف از جمله کار، تحصیل به شهرهای کوچک و بزرگ مهاجرت کرده اند ولی با این وجود مهاجر دائم نداشته و بیشتر مهاجرین در روستا دارای خانه مسکونی و زمین زراعی هستند.

بافت ساخت و ساز بیشتر منازل تا چند سال پیش به صورت سنتی و خشت و گل بوده که به دلیل منطقه زلزله خیز بافت آن تغییر اساسی نموده و به صورت استاندارهای روز درآمده ولی مرکز روستا توانسته بافت قدیمی خود را تا حد زیادی حفظ کند.

روستای سیور دارای گونه های زیاد درختان میوه، غلات، حبوبات، تره بار، صیفی جات است ولی عمده درآمد مردم باغات سیب آن که از نظر کیفیت جزء بهترین ها بوده و بیشتر مجصولات سیب آن صادر می گردد ولی متاسفانه به دلیل نبود سردخانه و صنایع بسته بندی سود حاصل از این باغات سیب بیشتر نصیب دلال ها می شود.

از جمله درختان میوه می توان سیب (قرمز، گلاب، طلایی و ...) گردو، بادام، گلابی، انگور، هلو، توت قرمز، آلوزرد، زرد آلو، گیلاس، آلبالو، سیب دره ای(ترش و شیرین)، و انواع درختان میوه بومی روستا را نام برد. خاک روستای سیور به دلیل مرغوب بودن، مناسب کشت تمام محصولات سرد سیری و نیز شالیزارهای برنج می باشد. زنبور داری یکی از راههای کسب درآمد روستائیان می باشد.

کد خبر 310910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.