تعیین مؤلفه های فرهنگی شهر بر اساس نیازسنجی از مردم، نخبگان وکارگزاران

به گفته مدیرعامل سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان مولفه های فرهنگی شهر بر اساس نیازسنجی از مردم، نخبگان و کارگزاران شناسایی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان شهر اصفهان با وجود پیشینه تاریخی، مذهبی، هنری درخشان خود از یک طرف و رشد جمعیت و مهاجرپذیر بودن از طرف دیگر ضرورت برنامه ریزی فرهنگی و تفریحی برای شهروندان را دو چندان می کند. امروز کلان شهر اصفهان به عنوان یکی از شهرهای موفق در امور فرهنگی و تفریحی که به عنوان الگوی بسیاری از شهرهای ایران قلمداد می شود به سمت افزایش کیفیت زندگی شهروندان حرکت می نماید.

سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به عنوان متولی این مهم گام های مؤثری را از بدو تأسیس تاکنون برداشته است.

امروزه با عبور از خیابان های شهر اصفهان، شهروندان افزایش تعداد مراکز فرهنگی و تفریحی را شاهد هستند؛ علاوه بر افزایش این گونه مراکز، تنوع و نوع فعالیت مراکز نیز به سمت تخصصی شدن پیش می رود.

وجود مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی و کتابخانه ویژه بانوان، کودکان، جوانان و نوجوانان و ارائه خدمات متنوع تخصصی، جشنواره ها و مسابقات متعدد حکایت از توسعه کمی و کیفی خدمات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دارد.

در این فرصت برای آگاهی از فعالیت های این سازمان، گفتگویی را با «علی اکبر بقایی- مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

فعالیت عمده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان چیست؟

سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان متولی ارایه خدمات فرهنگی و تفریحی به شهروندان است و شهر هم از حیث جغرافیای محیطی باید تحت پوشش برنامه های این سازمان قرار گیرد و هم از حیث مخاطب باید برای تمام طیف ها برنامه تدارک دیده شود و از نظر موضوعی نیز، موضوعات متعدد و متنوع باشد.

گستره موضوع، مخاطب و محیط تنوع ویژه ای را برای فعالیت های سازمان تعریف می کند و این رویدادها در تمام فصول سال جاری است. در طول سال گذشته و امسال اغلب برنامه های اجرا شده توسط این سازمان با استقبال چشمگیر شهروندان رو به رو بوده است.

برای تابستان چه برنامه های ویژه ای در نظر گرفته اید؟

فصل تابستان به دلیل فراغت ویژه شهروندان، جزء فصل های مهم برای اجرای برنامه های فرهنگی به شمار می رود، از این رو برنامه های ما در تابستان شکل ویژه ای دارد.

نوع برنامه های تفریحی در تابستان با توجه به وضعیت جوی تفاوت می کند زیرا ما می توانیم در فضاهای شهری هم برنامه هایی را اجرا کنیم.

تقسیم بندی فعالیت های سازمان چگونه انجام می شود؟

برای سازمان فرهنگی تفریحی از حیث عملیاتی و اجرایی دو معاونت فرهنگی و اجتماعی تعریف شده است.

معاونت اجتماعی ناظر بر موضوع های ابلاغی به سازمان است؛ البته شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته ۹ مؤلفه برای حوزه فرهنگ تعریف کرد تا در این ۹ مؤلفه فعالیت های مشخص و فراگیری برای تغییر برخی از شاخص های فرهنگی انجام شود.

ازمجموع ۹ مؤلفه، در سال گذشته ۶ مؤلفه به سازمان ابلاغ شد و امسال هم حرکت ها بر روال دستورالعمل آنها انجام می شود.

این ۶ مؤلفه شامل: موضوعات شهروندی، سلامت،   فرهنگ رسانه، روابط اجتماعی با محوریت روابط خانوادگی، فرهنگ تفریح و نشاط و شادی اجتماعی، عفاف، پوشش و آرایش اسلامی است که در سال گذشته با توجه به مأموریت های موازی، فقط ۵ مؤلفه نخست اجرا شد.

مؤلفه ها بر چه اساسی تعیین شده اند؟

این مؤلفه ها بر اساس نیاز سنجی ها شناسایی شده اند؛ البته نیاز سنجی در سه لایه مردم، نخبگان وکارگزاران(مدیران شهری) توسط معاونت پژوهش شهرداری اصفهان انجام می شود.

دیگر مؤلفه های اجتماعی سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان کدامند؟

معاونت اجتماعی متولی پرداخت به مؤلفه های ابلاغی است و این مؤلفه ها را اجرایی می کند.

مخاطب برنامه های معاونت اجتماعی همه شهروندان شهر هستند و ما حصر مخاطب نداریم زیرا باید فرهنگ در لایه های عمومی جامعه تغییرکند.

در این راستا ضریب نفوذ کمیته فرهنگ شهروندی بر اساس نظرسنجی های انجام شده ۹۰ درصد است؛ یعنی ۹۰ درصد مردم تابلوهای کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان را می بینند.

طبق نظرسنجی های انجام شده این تابلوها در ارتقاء فرهنگ شهروندی بسیار تأثیرگذار بوده است.

در این سازمان مدیریت ویژه برنامه های مهم شهری تشکیل یافته تا اتفاقات مهم شهری نظیر برگزاری جشنواره «پایه خنده» که در ماه رمضان برگزار شد، را رقم بزند.

آیا تعداد فرهنگسراهای خانواده در شهر افزایش پیدا می کند؟

روابط اجتماعی با محوریت روابط خانوادگی، یکی از مؤلفه های ابلاغ شده به این سازمان است، بنابراین وقتی موضوعی به سازمان ابلاغ می شود، بودجه جدی تری برای آن در نظر می گیرند.

پرداختن به موضوع خانواده را نمی توان با تعدد مرکز به نام این موضوع ملاک قرار دارد اما با درنظر گرفتن بودجه جدی باید کارهای جدی تری در راستای آن انجام شود.

خوشبختانه در سطح شهر مراکز مشاوره خانواده رشد چشمگیری داشته است.

مدیریت ویژه برنامه های شهری سازمان چه برنامه مهمی را در دست اجرا دارد؟

جشنواره ادبی «رقص سقوط» با مشارکت دفتر تخصصی ادبیات و مرکز تخصصی قلمستان، در حجو آل سعود و تروریست تعریف شده و در تابستان برگزار می شود.

افرادی که طبع شاعری دارند می توانند در این جشنواره شرکت کنند، ضمن اینکه باید اعلام کنم مهلت ارسال آثار ۳۰ مردادماه و اختتامیه جشنواره روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریورماه ۹۶ است.

«نمایش کمدی ولیمه» عنوان دیگر برنامه مدیریت ویژه برنامه های شهری است که تا ۲۰ مرداد در باغ نور اصفهان برگزار می شود و شهروندان برای تهیه بلیت می توانند به سایت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 310724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.