جایگاه ویژه معادن در اقتصاد مقاومتی/صادرات بیش از ۶ میلیون تن فولاد طی سال گذشته

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه معادن جایگاه ویژه ای در اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفت به طوری که ۵۰ درصد صادرات به اروپا بود.

به گزارش خبرمگار ایمنا شامگاه گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع "خام فروشی مواد معدنی و علت آن"  با حضور مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه معادن جایگاه ویژه ای در اقتصاد مقاومتی دارند و تعداد کشورهایی هم که در دنیا از نعمت معدن برخوردارند زیاد نیستند، گفت: در کشور ما نزدیک به ۷۰ نوع مواد معدنی وجود دارد.

مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه معادن کشورمان به بزرگ، متوسط و کوچک طبقه بندی می شوند، بیان داشت: تعداد معادن بزرگ محدود است و معادن کوچک و غیر فعال نیز باید به سمت کنسرسیوم و تجمیع بروند تا بتوانند هزینه ها را کاهش دهند و دولت نیز با حمایت از این معادن، هزینه های زیر ساخت و سربار آن ها را کمتر کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اعلام اینکه بیش از ۴ هزار معدن فعال در کشور وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه بخش معدن کشور از مغفول ترین بخش های مورد توجه مجموعه مسئولین به خصوص دولتمردان است، چه از حیث کارهای زیر ساختی برای ایجاد صنایع معدنی و فرآوری و چه در موضوع اکتشاف.

داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه در بخش اکتشاف صرفا به اکتشافات سطحی کفایت کردیم و هنوز نتوانستیم به اعماق سر بزنیم؛ در رابطه با میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن نیز، بیان داشت: فاینانس های داخلی و خارجی و تسهیلات بانکی که از صندوق توسعه ولی و سایر منابع بانکی به بخش معدن تخصیص پیدا کرده است نسبت به سایر صنایع بسیار بسیار محدود بوده است.

عمده معادن بزرگ شناسایی شده در اختیار دولت است

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز طی تماس تلفنی با این برنامه به تشریح دلایل عدم جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه پرداخت و گفت: اولین مشکل به حوزه فضای کسب و کار به خصوص اعطای مجوز مربوط می شود.

حسین سلاح ورزی ادامه داد: دومین مشکل در این حوزه این است که، بر خلاف بسیاری از کشورها در بحث مالکیت برای خارجی ها مشکلاتی داریم که از اشتیاق آن ها در این حوزه می کاهد.

وی افزود: همچنین عمده معادن بزرگ شناسایی شده در اختیار دولت است و معادن آنچنانی نداریم که برای خارجی ها جاذبه داشته باشد ضمن آنکه زیر ساخت ها به صورت کافی در حوزه معدن وجود ندارد؛ یکی از عمده ترین زیرساخت ها بحث حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی است که خیلی گسترش پیدا نکرده است.

جذب دو میلیارد یورو فاینانس برای هفت طرح فولادی

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در ادامه در همین خصوص، اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم در حوزه صنایع معدنی توانستیم چند پروژه بزرگ را شروع کنیم ؛ ۷ طرح فولادی نزدیک به دو میلیارد یورو فاینانس جذب کرده که اولین آهن اسفنجی آن سال گذشته افتتاح شد و دومین آن آماده افتتاح است.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر توانستیم یک میلیارد دلار برای آلومینیم جنوب گشایش اعتبار کنیم اما تنها موردی که طی هشت ماه گذشته در آن سرمایه گذاری مستقیم صورت گرفته مربوط به کنسرسیوم «روی مهدی آباد» است که به کنسرسیوم ایرانی دادیم و دو روز گذشته نیز بنده خبر دادند سفری به سوئیس داشتند و توانستند یکی از شرکت های معتبر را قانع کنند که در این سرمایه گذاری شریک باشد.

کرباسیان با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی سازو کار خود را دارد، گفت: اولین سازو کار آن تعامل جهانی و ارتباطاتی است که باید با سیستم بانکی و بیمه ای دنیا برقرار شود که اواخر سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه با بیمه های صندوق ضمانت صادرات ساچه، کوفاس و هرمس آلمان و کره جنوبی توانستیم رابطه اقتصادی و جابجایی پول برقرار کنیم و وارد چرخه اخذ وام، سرمایه گذاری و مجوزها شویم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به استقبال کشورهای خارجی نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه پس از برجام، گفت: یک ترسی که سیستم بانکی دارد این است که ممکن است آمریکایی ها جریمه هایی برای آنها بگذارند.

یکی از مشکلات اساسی در حوزه معادن کشور، بحث خام فروشی است

اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تاکید بر اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات در بخش معدن کشور بحث خام فروشی است، بیان داشت: متاسفانه تولیدکننده ها اعم از دولتی، خصولتی و بخش خصوصی به این کار تمایل زیادی دارند؛ البته قانون نیز در گذشته به جای آن که مانع از خرم فروشی شود این کار را تشویق می کرد که خوشبختانه در قانون رفع موانع تولید که در مجلس مصوب شد یکی از معضلات در این رابطه حل شد.

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با اشاره به اینکه معدن و کار فرآوری آن سرمایه بر است و جذب سرمایه گذاری خارجی در این راستا ممکن نیست، گفت: ایمیدرو رقیب بخش خصوصی نیست ، اخیرا دو اقدام خوب درخصوص واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته است به طوری که در حوزه مشارکت در سرمایه گذاری ها بیشتر سازمان ها فعال هستند.

ضرورت فعال شدن بیشتر ایمیدرو در طرح های توسعه ای و نوسازی

وی با بیان اینکه باید در حوزه ایجاد زیرساخت ها و طرح های توسعه ای تا حدود زیادی وارد شد، گفت: ایمیدرو در طرح های ایجابی کمترین ریسک را برعهده دارد تا کمترین سهم و مشارکت را داشته باشد لذا ایمیدور بهتر است در حوزه طرح های توسعه و نوسازی بهتر فعال باشد.

سلاح ورزی تحقق آرزو ها را مستلزم تلاش بیشتر، امکانات و فراهم کردن شرایط دانست و عنوان کرد: اگر دولت، مجلس و حتی حاکمیت به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب در فضای کسب و کارنباشد، تحقق سرمایه گذاری خارجی ممکن نمی شود و سیستم بانکی به دنبال تامین مالی نخواهد بود.

هیچ بانکی رغبتی برای قبول کردن پروانه های معدنی به عنوان وثیقه را ندارند

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه در قانون معادن به صراحت گفته شده که پروانه های معدنی قابل توصیف در سیستم بانکی هستند به طوری که اخیرا بررسی ها نشان داده هیچ بانکی رقبتی برای قبول کردن پروانه های معدنی به عنوان وثیقه را ندارند.

داریوش اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دولت خام فروشی کرده است به طوری که از ۲۲ میلیون تن سنگ آهن ۵.۳ میلیون تن شامل خام فروشی دولت می شود گفت: در سال ۹۵ ، ۲۰ میلیون تن سنگ آهن از نوع دانه بندی به کشورهای خارجی صادر شد لذا به ازای هر تن حدود ۳۰ دلاردر خلیج فارس فروخته می شود.

وی با بیان اینکه اگر ۵.۱ میلیون تن محولات نهایی را تولید کنیم به طور متوسط می توان ۵ هزار کارگر در این زنجیره مشغول به کار شوند و از سوی دیگر ارزش افزوده به ۷ برابر می رسد، افزود: در فولاد به ازای هر شغل مستقیم می توان ۱۵ تا ۱۷ شغل غیر مستقیم ایجاد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه باید جلوی خام فروشی را با دادن تسهیلات گرفت ادامه داد: در قانون بودجه سال ۹۴ پرداخت حق انتفاع پلکانی و منوط به ایجاد ارزش افزوده است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدن باید مجموعه اکتشافات را انجام دهد افزود: معاونت معدن مربوط به نظارت بر معادن می شود و از سوی دیگر ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی است، بخش اکتشاف وظیفه سازمان زمین شناسی است که آنقدر زمین ماند که در نهایت ایمیدرو وارد موضوع شد.

حل بخش قابل توجه مشکلات با اجرای قانون معادن توسط دولت

وی با اشاره به اینکه اگر دولت قانون معادن را فقط اجرا کند بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات قابل حل خواهد بود اظهار داشت: دولت مکلف است درآمد حاصل از اجرای حقوق دولتی را همه ساله در بودجه دولتی منظور کند.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه گاز و معدن ارزش افزوده بالایی دارند و می توانند سبب ایجاد اشتغال شوند گفت: اگر سنگ آهن را صادرکردیم پروژه هایمان تکمیل نمی شود، کل صادرات فولاد در سال ۹۱ ، ۲۰۰ هزار تن بود.

وی با بیان اینکه در ۲۱ استان کار اکتشاف را انجام دادیم، گفت: دولت کار اکتشاف را برعهده می گیرد زیرا حوزه اکتشاف ریسک دارد، پس از اکتشاف تمام یا بخشی از کار را به بخش خصوصی واگذار می کنیم، لذا دولت و مجلس باید در بحث زیر ساخت ها کمک کنند زیرا تامین زیرساخت ها در توان معدنکار نیست لذا بودجه ای در حقوق دولتی دیده شده است، دولت با همه بی پولی هایش تلاش کرده اما عدد ش کافی نیست.

کرباسیان با اشاره به اینکه یکی از لطماتی که به کشور در زمان تحریم در حوزه معدن وارد شد بحث تکنولوژی و فناوری بود، گفت: ۳۰ سال بود که معدن تیتانیوم کشف شده بود اما الان توانستیم این معدن را فعال کنیم.

وب با اشاره به اینکه صادرات کنسانتره در سال ۹۲، ۲۸ میلیون بود که در سال گذشته به ۳۸ میلیون تن رسید، گفت: سال گدشته بیش از ۶ میلیون تن صادرات فولاد صورت گرفت به طوری که ۵۰ درصد صادرات به اروپا بود.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع در طی ۷۰-۸۰ سال گذشته اکتشاف صورت گرفته است افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۱۵۰ میلیون تن زغال سنگ جدید و ۴۰ تن طلا کشف شد.

کد خبر 310574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.