۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

در سال گذشته

فقط ۵۰ درصد شهروندان اصفهانی در پرداخت عوارض مشارکت کردند

عمده هزینه های شهرداری مربوط به نگهداشت و عمران است
فقط ۵۰ درصد شهروندان اصفهانی در پرداخت عوارض مشارکت کردند

از آنجایی که شهرداری یک نهاد غیر دولتی است برای بقاء و ارتقاء کیفیت خدمات خود نیاز به درآمد زایی و استفاده از شیوه های نوین دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همانگونه که شهروندان هم اطلاع دارند، درآمدهای شهرداری اصفهان از طریق دریافت عوارض نوسازی، کسب و پیشه، خودرو و عوارض از محل ارزش افزوده و بهای خدمات به دست می آید.

 شهرداری اصفهان مطالعات ویژه ای برای نحوه وصول این عوارض و اصلاح فرایندهای آن انجام داده که با انجام این اقدامات، روش های پرداخت عوارض تنوع پیدا کرده است.

 برای اطلاع بیشتر درباره این موضوع، گفتگویی را با «مهدی زارعی- رییس اداره ممیزی درآمد شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

تحلیلی از درآمدهای شهرداری برای شهروندان داشته باشید.

هر جریان مالی که به شهرداری وارد شود اعم از نقدی یا غیر نقدی، درآمد شهرداری ها محسوب می شود و جزء ردیف های درآمدی آنها قرار می گیرد.

در شهرداری ها ۶۰ ردیف فعال درآمدی به شکل های مختلف وصول و همه آنها در مجموع بودجه شهرداری را تشکیل می دهد که صرف عمران و آبادانی شهر می شود.

درآمدهای شهرداری جاری و عمرانی هستند؛ البته درآمد عمرانی صرف پروژه های عمرانی شهر می شود که شامل برخی ابرپروژه ها مثل قطار شهری و میدان استقلال هم می شود.

بخش هزینه های جاری، شامل حقوق و دستمزد کارکنان می شود که سهم آن به نسبت هزینه های عمرانی پایین تر است.

در کدهای درآمدی، دسته بندی هایی هم انجام شده که بخشی از آن به درآمدهای ساختمانی و بخشی به درآمدهای مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده باز می گردد.

چه میزان از این درآمدها موردی و رویدادی هستند و درآمدهای ثابت و پایدار چه میزان از درآمدهای شهرداری را به خود اختصاص می دهند؟

درآمدهای شهرداری از جهت اینکه کدهایی تعریف شود قابل حصول است و می توان گفت درآمدهای ثابت شهرداری هستند اما آنچه که به عنوان عملیاتی در شهر اتفاق می افتد، عمده آن مربوط به ساخت و ساز، مالیات بر ارزش افزوده و برخی کدهایی که اگر بخواهیم آنها را در دسته بندی کلان توضیح دهیم درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری را تشکیل می دهند.

درآمد پایدار مربوط به درآمدهایی است که در هر شرایطی قابل حصول هستند و می توان بر روی آنها برنامه ریزی کرد.

درآمدهای ناپایدار هم آن دسته از درآمدهایی هستند که شاید پیش بینی وصول داشته باشید اما به صورت یقین نمی توان برای آنها برنامه ریزی کرد.

بخش درآمدهای اتفاقی هم داریم که سهم بسیار ناچیزی در بودجه شهرداری دارند.

آیامی توان درآمدهای ناپایدار را به سمت پایدار شدن هدایت کرد؟

قطعاً علاقمندی مدیران شهری تحقق این موضوع است، هر چه درآمدهای شهرداری بیشتر باشد برنامه ریزی ها برای شهر بلندمدت خواهد بود و تحولات چشمگیری در شهر رخ خواهد داد.

درآمدهای شهرداری بیشتر در چه سرفصل هایی هزینه می شود؟

هزینه های شهرداری به طور کلی در بخش جاری و عمرانی انجام می شود اما عمده آن به هزینه های عمرانی اعم از نظافت و رفت و روب شهر، حمل ونقل شهری، توسعه اماکن فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهر و توسعه کتابخانه ها باز می گردد تا شهری لایق شهروندان در اختیار آنها قرار گیرد.

در واقع باید گفت عمده هزینه های شهرداری مربوط به نگهداشت و عمران شهر است.

نحوه محاسبه عوارض کسب و پیشه چگونه است؟

نحوه محاسبات عوارض کسب و پیشه فرمول هایی دارد و در تعیین آن طبق آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان بر اساس متراژ و موقعیت مکانی واحد تجاری، همچنین منطقه شهری تعیین می شود.

شهرداری به مشارکت ها و استفاده از اعتبارات چه نگاهی دارد؟

مدیریت شهری اگر بخواهد درآمد خود را به سمت درآمد پایدار سوق دهد، بخشی مربوط به سرمایه گذاری و مشارکت ها و ارتباط شهرداری با بخش خصوصی می شود؛ اینکه بتوانیم سرمایه گذاران را به سمت پروژه های شهری جذب کنیم به عنوان نماینده ای که شهر را می سازد و خدماتی را به شهروندان ارایه می کند.

این بخش از حیث جذب سرمایه گذار بسیار سخت اما الزام است و در سالهای اخیر بر روی آن کارهای زیادی انجام شده است و تلاش بر این بوده که سهم این درآمد در شهرداری افزایش پیدا کند.

بودجه سال جاری شهرداری اصفهان چه مقدار است؟ چه میزان از این بودجه با سهم مشارکت ها حاصل می شود؟

بودجه شهرداری برای سال جاری ۲۷۵۰ میلیارد تومان است که ۸۵ درصد آن به صورت نقدی در نظر گرفته شده و مابقی غیر نقدی است.

شهرداری ها عمده فعالیت های خود را به سمتی برده اند که بتوانند سرمایه اجتماعی خود را در شهر افزایش دهند تا بخش درآمد و وصول عوارض به آسانی انجام شود.

وقتی هزینه ها شفاف باشد مردم می پذیرند که عوارض خود را به موقع پرداخت کنند.

عوارض نوسازی رقم چشمگیری در بودجه ندارد به عنوان مثال در بودجه امسال ۳۰ میلیارد تومان است، کسب و پیشه ۹ میلیارد تومان و خودرو ۱۴ میلیارد تومان و جمع کل آنها ۵۰ میلیارد تومان است که سهم ناچیزی از بودجه کل است. البته رقم چشمگیری نیست اما مهم است و نشان از مشارکت اجتماعی شهروندان دارد.

سال گذشته فقط ۵۰ درصد شهروندان اصفهانی در پرداخت عوارض مشارکت داشتند؛  در حالی که اصلی ترین شاخص برای شهرداری مشارکت مردم است.

مردم باید بدانند اگر کل بودجه شهرداری را به تعداد خانوارهای شهر اصفهان تقسیم می کردیم هر خانوار باید سالانه ۴ میلیون تومان پول به شهرداری پرداخت می کرد اما اکنون عددها فاصله های زیادی دارند. ما سعی می کنیم بخش عمده درآمدها را از طریق مشارکت ها و درآمدهای پایدار شهری تامین کنیم.

کد خبر 310570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.