بازی های فریب کارانه ایوانکا ترامپ با حقوق زنان

ایوانکا ترامپ می کوشد با حضور پررنگ در نشستهای بین المللی، اشغال صندلی پدرش در این نشستها و حتی کمک گرفتن از کشورهای ناقض حقوق زنان، خود و پدرش  را حامی  ارتقاء حقوق زنان و خانواده جلوه دهد.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: نشست سران گروه ۲۰ امسال، از جنبه ها و زوایای مختلف دارای اهمیت بود و به خصوص حواشی آن مورد توجه تحلیل گران و خبرنگاران سرویس های خبری جهانی قرار گرفت. از معترضانی که سران کشورهای ثروتمند را مسئول فقر، بی عدالتی، بیکاری و مشکلات اقتصادی جهان می دانستند و از تبعیض و نابرابری ایجاد شده در اقتصاد جهانی شاکی بودند، تا انزوای آمریکا در مسائل زیست محیطی و اختلاف نظرهای برجسته بین سران شرکت کننده که مانع دستیابی به بیانیه ای جامع و کاربردی شد. با این حال مسائل سیاسی و اقتصادی تنها حاشیه های این نشست نبودند؛ حضور پررنگ ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور آمریکا در کنار پدرش و همنشینی وی با سران کشورهای عضو در یکی از نشست های جانبی مقام‌های بلندپایه، از دیگر مسائل جالب این نشست بود که به سوژه خبرنگاران و عکاسان تبدیل شد.

ایوانکا ترامپ که مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید است و در اجلاس هامبورگ نیز پدرش را همراهی می کرد، در نشست صبح روز دوم اجلاس گروه بیست که به «آفریقا، مهاجرت و فقر» اختصاص داشت، به جای پدرش در اجلاس شرکت کرد و در کنار سران کشورهای حاضر از جمله رجب طیب اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه)، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، ترزا می (نخست وزیر انگلیس) و شین جین پینگ (رئیس جمهوری چین) قرار گرفت. البته  سخنگویان آقای ترامپ درباره حضور بحث برانگیز ایوانکا ترامپ در نشست آفریقا گفته اند که او ابتدا در صندلی پشتی نشسته بود؛ اما بعد از خروج پدرش از نشست برای شرکت در یک نشست دیگر، مجبور شد به جای او روی صندلی بنشیند. با این وجود، معمولا در عرف دیپلماتیک رسم بر این است که در صورت حضور نداشتن رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه آن کشور جای او را می‌گیرد.

بدین ترتیب به نظر می رسد دونالد ترامپ که به دلیل شیوه برخوردش با زنان، همواره مورد انتقاد بوده و از جمله متهم شده است که نگاهی ابزاری به زنان دارد، حال می کوشد با پررنگ کردن نقش دخترش در سفرهای خارجی، اندکی از حجم انتقادات وارد به خود در این زمینه بکاهد. با این وجود همچون بقیه کارهای ترامپ، این تلاش وی نیز به شیوه ای کاملا ناشیانه صورت گرفته و با زیر سؤال بردن عرف های پذیرفته شده بین المللی، اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. ترامپ در حاشیه نشست زنان کارآفرین گروه ۲۰ نیز دخترش ایوانکا را ستایش کرد و او را «قهرمان» نامید. ترامپ که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری اش، با انتشار ویدئویی که در آن با کلمه‌هایی رکیک درباره زنان و حتی دختر خود حرف می‌زد، به شدت مورد انتقاد مدافعان حقوق زنان قرار گرفت و وجهه خود را از دست داد، در حاشیه نشست گروه بیست، تنها مشکل دختر خود را این دانست که پدری همچون ترامپ دارد!

البته حمایتهای این پدر و دختر جنبه ای متقابل دارد، ایوانکا نیز حدود دو ماه پیش، زمانی که در سفری مجزا، برای شرکت در نشست زنان گروه ۲۰ به آلمان رفته بود، در واکنش به انتقادهایی که از رفتار آقای ترامپ نسبت به زنان می‌شد، به طرز جانانه ای از پدرش دفاع کرد. او در یکی از جلسه‌های این نشست در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، درباره زنان کارآفرین حضور یافت و بخشی از سخنانش را به تعریف از منش پدرش اختصاص داد و گفت «پدرم یک قهرمان فوق‌العاده در حمایت از خانواده‌ها و کمک به آنها برای پیشرفت است»! هرچند این اظهارات واکنش حاضران و همهمه اعتراضی آنها را به دنبال داشت.

بدین ترتیب به نظر می رسد اظهارات و عملکرد ترامپ و دخترش ایوانکا در اجلاس گروه ۲۰ ، بیشتر تلاش هایی نمایشی برای اتهام زدایی از رئیس جمهور بد سابقه آمریکاست که البته به جای کمک به هدف آنها، اتهام  «خویشاوند سالاری» و «حاکمیت مناسبات خانوادگی» در کاخ سفید را نیز به رده اتهامات آنها افزوده است.

اما حرکت های ترامپ و دخترش، تنها اقدامات فریب کارانه برای نمایش آزادی و حقوق زنان در اجلاس گروه بیست نبودند؛ حمایت ایوانکا از تاسیس صندوق ۳۲۵ میلیون دلاری برای کمک به زنان کارآفرین جهان، توسط آلمان و دو کشور بد سابقه عربستان و امارات متحده عربی که بسته ترین نظام های سیاسی و اجتماعی را دارند و حداقل حقوق و آزادی ها را به زنان کشورهای خود اختصاص داده اند، از دیگر شگفتی های این نشست بود که ماهیت حمایتهای جهانی از حقوق زنان و البته بازی های دو گانه کشورهای عربی برای بهبود چهره خود در عرصه بین المللی را آشکار می کند. رویکرد فریب کارانه ای که البته بی نتیجه هم نبود و شاید از جمله دلایلی بود که کمک کرد تا میزبانی این نشست در سال ۲۰۲۰، به عربستان سعودی واگذار شود.

کد خبر 310337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.