سامانه اولویت بندی پروژه های شهری در اصفهان طراحی می شود

درسالهای اخیر رشد سریع جمعیت شهری مهاجرت های بی رویه به کلانشهرها، توسعه شهری و نوسازی و ترمیم بافتهای فرسوده شهری ضرورت انجام پروژه های زیربنایی و زیرساختی مانند ساخت بزرگراه ها، پل ها، جاده ها بهبود سیستم حمل و نقل عمومی را پیش از پیش نمایان ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های مهم شهر اصفهان است که برای تدوین آن پیشنهادهای  زیادی از سوی شورا به شهرداری ارائه شد.

این برنامه مبنای برنامه ریزی های شهری برای این کلانشهر به شمار می رود، البته در شهر اصفهان پیش از این نیز برای اصفهان ۸۰، ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سندهای برنامه ریزی تهیه و تدوین شده بود و مدیریت شهری اصفهان به خوبی از پس تحقق اجرای این برنامه ها برآمد.

یکی از مسائل مهمی که در برنامه ریزی سند اصفهان ۱۴۰۰ به آن توجه شده، اهمیت برنامه ریزی های کارشناسی شده و علمی است که سبب جلوگیری از مشکلات آینده و بازنگری های بعدی می شود.

برای آگاهی بیشتر درباره این موضوع گفتگویی را با «سعید فردانی - مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مهم‌ترین سیاست‌های تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ چه بوده است؟

کلانشهر اصفهان از سال ۱۳۷۵ تاکنون چهاربرنامه پنج ساله را به طور مستمر تدوین و اجرا کرده  و اصفهان ۱۴۰۰ پنجمین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان پس از برنامه‌های اصفهان +۲۲، اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰ و اصفهان ۹۵ می‌باشد.برنامه اصفهان ۱۴۰۰ برای سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ تدوین شده که در سال ۹۴ به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

مهم‌ترین سیاست‌های حاکم برتدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰، مشارکت کلیه ذی‌ نفعان و همچنین تلفیق رویکردهای کیفی و کمی برنامه است.

مهم‌ترین مزیت برنامه اصفهان ۱۴۰۰، نسبت به برنامه‌های گذشته شهرداری اصفهان، قابلیت رصد و ارزیابی است که اصفهان ۱۴۰۰ تنها به صورت کیفی تدوین نشده و به صورت کاملاً مشخص، قابلیت رصد و ارزیابی را درتمام سطوح دارد.
ارکان اصلی این برنامه شامل شهر، مدیریت شهری وشهروندان است که در دو سطح راهبردی وعملیاتی تدوین شد.
ویژگی های مهم این برنامه کدامند؟

استفاده همزمان از رویکردهای «مسئله‌محور» و «هدف‌محور»  از دیگر ویژگی های این برنامه است. رویکرد مسئله‌ محور بر رفع مشکلات اصلی مناطق و محلات تمرکز داشته و رویکرد هدف‌محور با در نظر گرفتن فرصت ها، آینده ای آرمان گرایانه را به تصویر کشانده و به دنبال تغییر همراه با رشد و پیشرفت است.
یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه، انجام اولویت‌بندی پیش از ورود به موضوع تخصیص اعتبارات و بودجه است؛  سطوح برنامه اصفهان ۱۴۰۰ شامل ماموریت و چشم‌انداز، اهداف کلان، سیاست‌های کلان و ارزش‌های کلیدی، اهداف خُرد، راهبردها، سیاست‌های اجرایی و در نهایت برنامه عملیاتی شامل طرح ها، پروژه ها و اقدامات است.

برنامه اصفهان ۱۴۰۰ آهنگی برای هماهنگی بیشتر درون شهرداری، نهادها و ارگان های شهری است که با تمرکز بر محرک های پیشرفت به دنبال ایجاد تغییر و رشد برای نصف جهان است.
از اولویت های این برنامه کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی با مدهای مختلف سفر به صورت هوشمند و همگانی، سرمایه گذاری و بازآفرینی بافت فرسوده می باشد.

ما توانستیم بودجه های سالانه را برای تحقق اصفهان ۱۴۰۰ اختصاص دهیم و تا ۵۰ درصد این رابطه  عمل کرده ایم. امکان رصد و ارزیابی تحقق برنامه از ویژگی های بارز برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است.

ارتباط معناداری بین پروژه های شهرداری و شاخص های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ وجود دارد.

یکی از مهمترین اتفاقات هرسازمان تعریف و اجرای صحیح پروژه ها است، این مدیریت تا چه اندازه بر پروژه های عمرانی شهر نظارت دارد؟

در مدیریت برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان از ۵ سال پیش همه پروژه ها به صورت متمرکز در راستای اهداف و تخصیص منابع کنترل می شود.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ پروژه ملی، منطقه ای و محله ای در اصفهان فعال است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت نظارت این سازمان می باشد و معاونت برنامه ریزی کلیه پروژه های شهرداری را از نظر زمان، هزینه، محدوده و کیفیت رصد و کنترل می کند تا در تخصیص منابع بهتر از قبل عمل کنیم.

لازم می دانم در این فرصت اعلام کنم که در آینده ای نزدیک طراحی سامانه اولویت بندی پروژه های شهری را خواهیم داشت.

 از جمله اقدامات خوبی که در سال های اخیر در معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان صورت گرفته راه اندازی «سامانه فراور» در حوزه آمار و اطلاعات است، در رابطه با این سامانه هم توضیح می دهید؟

در «سامانه فراور» کلیه اطلاعات شهرداری اصفهان براساس تعریف و یکسان سازی اقلام اطلاعاتی به صورت یکپارچه در شهرداری اصفهان راه اندازی شده و در حال حاضر به عنوان مثال اگر در این سامانه عددی در ارتباط با فضای سبز قید شده باشد، این عدد قابل استناد برای کلیه ذی نفعان و ملاک تصمیم گیری برای تخصیص منابع خواهد بود.

سال گذشته نظام جامع آماری برای شهرداری اصفهان تدوین شده بود و نیاز به بازنگری داشت، با توجه به تعدد اقلام اطلاعاتی این نظام باید به صورت مکانیزه در شهرداری اصفهان مستقر می شد که خوشبختانه با همت کارشناسان این حوزه، فضای لازم در شهرداری اصفهان ایجاد شد.

تاکنون ۵۰ درصد از این پروژه عملیاتی شده و اقلام اطلاعاتی در سطح شهرداری اصفهان با حوزه های مختلفی که در شهرداری فعالیت می کنند، یکسان سازی شده است  و این کمک می کند که ما در حوزه آمار و اطلاعات یکپارچگی گفتمان داشته باشیم.

باید ۴ هزار قلم اطلاعاتی را ثبت و یکسان سازی کنیم که تاکنون ۱۸۲۱ قلم اطلاعاتی تعریف و یکسان سازی شده است

این کار با مشارکت تمام حوزه های شهرداری انجام می شود، البته دربخش اطلاعات مکانی گام های بعدی سایر ارگان ها و نهاد های شهری را هم وارد می کنیم.

 این اقلام اطلاعاتی در برنامه ریزی ها و شاخص های توسعه استفاده می شود و پس از آن هم در تخصیص منابع و بودجه های سالیانه استفاده می شود.

با توجه به تعدد فعالیت ها و گستردگی شهر اصفهان دانستن اقلام اطلاعاتی در کمترین زمان و با صحت کامل نکته مهمی بود که در جلسات مدیریت مد نظر قرار داشت.

دیگر برنامه های مدیریت برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان چه بوده است؟

راه اندازی سامانه برنامه کاربردی تحت موبایل با عنوان «هدی» یکی دیگر از اقداماتی است که شهروندان می توانند این برنامه راهبردی را دانلود و اکثر اطلاعاتی را که در آمارنامه ها مشخص شده بر روی تلفن همراه خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه شهر اصفهان بستر اطلاعات خوبی داشته، تاکنون مراجعه کنندگان زیادی برای ارایه پایان نامه ها داشتیم.

اقدام دیگر تدوین بولتن کلانشهرها در شهرداری اصفهان بود که طی آن حدود ۱۸۶ قلم اطلاعاتی را بین تمام کلانشهرهای ایران با محوریت اداره آمار و اطلاعات شهرداری اصفهان در ابتدا ثبت، مقایسه و سپس تحلیل انجام شد. اتفاق دیگر تهیه کتاب داده نگار بود که مورد پسند مخاطبان قرار گرفت.

کد خبر 310289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.