منتخب اخبار علم و فناوری در هفته گذشته

پیشتازی ایران در رشد علمی جهان، قدردانی از پزشک ایرانی مقیم بلغارستان، انتخاب استاد ایرانی به عنوان نایب رئیس آکادمی جهانی ریاضی – شیمی وساخت متمرکزترین لیزر جهان از جمله مهمترین رویدادهای علم و فناوری در هفته گذشته بودند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از ایرنا، براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۹% رسید و ایران همچنان رتبه نخست دنیا در رشد کمیت تولید علم را در اختیار دارد.

 ایران با ۱۹درصد رشد کمیت تولید علم، همچنان پیشتاز رشد علمی جهان
دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام این خبر یادآوری کرد: هر چند در سال ۲۰۱۷ به سر می بریم، اما اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز در حال کامل شدن است و تا تکمیل اطلاعات سال ۲۰۱۷ مدت زمان زیادی مانده است.
وی افزود: در سال ۲۰۱۵ کمیت تولید علم کشور ۳۸۳۳۲ مورد بود که این رقم درسال ۲۰۱۶ به ۴۵۵۶۰ مورد رسید. بررسی ۲۵ کشور برتر بر اساس کمیت تولید علم در دو سال مورد بررسی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست دنیا در رشد کمیت تولید علم را همچنان در اختیار دارد.
دهقانی اظهار داشت: بعد از جمهوری اسلامی ایران به ترتیب، روسیه، لهستان، هند، چین، ترکیه، سوئد، اسکاتلند، استرالیا، اتریش و دانمارک بیشترین افزایش کمیت تولید علم را داشته اند. آنها به ترتیب بین ۱۷% تا ۵% رشد کمیت تولید علم داشته اند.
 تقدیر مجلس بلغارستان از دندانپزشک ایرانی
دیمیترگاوچف رئیس مجلس بلغارستان با اهدای لوح 'تقدیر و سپاس در حرفه دندانپزشکی' به دکترسید مجید نوری دندانپزشک ایرانی مقیم بلغارستان ازوی قدردانی کرد.
دکتر سید مجید نوری که متخصص ایمپلنت لوژی ( کاشت دندان) و ساخت سریع پروتز است به همراه همکاری سوری خود از بین ۱۵ هزار دندانپزشک بلغاری و خارجی مورد تقدیر وزیر بهداشت و رئیس پارلمان بلغارستان قرار گرفت.
نوری که در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه دندانپزشکی استان پلودیف فارغ التحصیل شد، متولد سال ۱۳۴۷ در شهر اهواز است.
این دانپزشک ایرانی در مدرنترین و مجهز ترین کلینیک دندانپزشکی به نام ' نوری دنت' فعالیت دارد که در آن ۲۵ کادر پزشکی و اداری مشغول فعالیت هستند.
اختراع یک ایرانی مقیم مالزی برای کور رنگ ها
یک استاد ایرانی دانشگاه مالایا مالزی با اختراع دستگاهی به نام 'حلقه جادویی'، امکان تشخیص ۵۶ رنگ را برای افراد دچار مشکل بینایی و کور رنگی مهیا کرد.
'محمود مقومی' استاد دانشگاه مالایا، گفته که مشکل کور رنگی افراد در امور روزمره زندگی از قبیل رانندگی و لباس پوشیدن، انگیزه وی برای اختراع چنین دستگاهی بوده است.
به گفته این استاد دانشگاه و مخترع ایرانی، اکنون افراد کوررنگ تنها با گذاشتن این حلقه جادویی به روی اشیاء مختلف می توانند رنگ آنها را تشخیص دهند.
وی افزود: پس از گذاشتن این دستگاه بر روی جسم، حس گری که در آن وجود دارد قادر به تشخیص رنگ است و سپس با فشار دکمه ای امکان بیان شفاهی نوع رنگ نیز فراهم می شود.
این استاد ایرانی دانشگاه مالزی افزود که ساخت این دستگاه از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و اکنون امکان تشخیص ۵۶ رنگ متفاوت از طریق آن وجود دارد.
سازمان جهانی بهداشت: دولت ایران در مقابله با بیماری های غیرواگیرموفق عمل کرده است
'سازمان جهانی بهداشت' در گزارشی اقدامات ایران در زمینه مقابله با اپیدمی بیماری های غیرواگیر در این کشور را موفقیت آمیز خواند.
این سازمان در ادامه گزارش خود نوشت: از دهه ۶۰ میلادی تاکنون جمعیت شهرنشین در ایران ۳ برابر شده و انتظارات از سطح زندگی تا حد زیادی افزایش یافته است. با این حال گسترش شهرنشینی در این کشور به مشکلاتی از جمله افزایش میزان مصرف تنباکو، غذاهای ناسالم و کم تحرکی انجامیده است که از مهمترین فاکتورهای ایجاد بیماری های غیرواگیر از جمله انواع سرطان ها، بیماری های قلبی، ریوی و دیابت به شمار می روند.
خوشبختانه دولت ایران تحت حمایت های سازمان جهانی بهداشت و همکاری های اقشار مختلف مردم در این کشور فعالیت های مؤثری را در مقابله با اپیدمی این نوع از بیماری ها در دستور کار خود قرار داده است که از جمله این اقدامات می توان به طرح 'ایراپن' اشاره کرد.
ایراپن بخشی از طرح تحول نظام سلامت است که با هدف پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ،درمان آن ها و ارائه خدمات بهداشت روانی، در سال ۲۰۱۶ به اجرا درآمد.
 نخستین نرم‌افزار سلول‌های بنیادی رونمایی می‌شود
نخستین اپلیکیشن سلول‌های بنیادی در راستای شبکه سازی فعالیت های محققان حوزه سلول های بنیادی، در دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رونمایی می‌شود.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به‌منظور شبکه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران، دانشجویان و همچنین شرکت‌های فناور در حوزه سلول‌های بنیادی و ایجاد بستر مناسب جهت هم‌افزایی بیشتر میان پژوهشگران اقدام به طراحی و ساخت نخستین اپلیکیشن تخصصی در حوزه سلول‌های بنیادی کرده است تا زمینه توسعه فعالیت‌های تجاری و علمی در این بخش را فراهم آورد.
فلسفه وجودی این اپلیکیشن شبکه‌سازی فعالان حوزه سلول‌های بنیادی در کشور است. بسیاری از افراد فعال این حوزه از جمله محققین، دانشجویان، اساتید دانشگاه و شرکت‌های فناور در حوزه سلول‌های بنیادی هستند که از فعالیت‌های یکدیگر بی‌اطلاع‌ و هریک به‌ طور جداگانه در حال فعالیت هستند.
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، به‌منظور جمع‌آوری افراد فعال در حوزه سلول بنیادی و نزدیک سازی آن‌ها، نخستین اپلیکیشن سلول‌های بنیادی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف طراحی کرد.
 ایجاد بانک تصاویر هیجانی توسط محققان ایرانی
مدیر مرکز پژوهشی علوم اعصاب شناختی رفتار دانشگاه شهید بهشتی، از تهیه دو بانک «هیجانی» و «هیجانی صورت» توسط محققان ایرانی خبر داد و گفت: این مجموعه ها شامل تصاویری درخصوص سه عامل شناختی برانگیختگی، ارزش و تسلط هستند.
دکتر وحید نجاتی اظهار کرد: در این پروژه که از سوی ستاد توسعه علوم شناختی مورد حمایت قرار گرفته، هزار و ۸۰۰ تصویر هیجانی تهیه شده است.
وی، این بخش را شامل تصاویر هیجانی از طبیعت، منظره و موقعیت‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: در این تصاویر مشخصات هیجانی مانند برانگیختگی، ارزش و تسلط که سه مشخصه شناختی تصاویر هیجانی است، تهیه شده است.
به گفته دانشیار علوم اعصاب شناختی دانشگاه شهید بهشتی، این تصاویر برای استفاده پژوهشگران مفید است.
نجاتی، تهیه بانک تصاویر هیجانی صورت را از دیگر پروژه‌های تحقیقاتی نام برد و افزود: در این طرح اقدام به تهیه بانک تصاویر صورت‌های هیجانی کودکان و نوجوانان شده است.
به گفته وی این بانک تصاویر چهره‌، در صورت تکمیل بزرگترین بانک تصاویر چهره کودک و نوجوان در دنیا خواهد بود.
افتتاح مرکز مطالعات اروپا در دانشگاه خوارزمی 
- مرکز مطالعات راهبردی اروپا با حضور هیاتی عالی رتبه از این اتحادیه در هفته گذشته با هدف توسعه فعالیت های علمی و آموزشی مابین ایران و کشورهای اروپایی افتتاح شد.
هدف از راه اندازی این مرکز تقویت و گسترش هرچه بیشتر فعالیت های علمی، تحقیقاتی و آموزشی ایران با اتحادیه اروپا، تقویت بنیان علمی دانشگاه خوارزمی، تسهیل مبادلات علمی میان نهادها و افراد علمی در ایران با اتحادیه اروپا و همچنین کمک به بهبود تصویر علمی، فرهنگی و سیاسی ایران در اتحادیه اروپا و بالعکس عنوان شده است.
سامانه هوشمند داروهای ضد سرطان طراحی شد
محققان کشور به تازگی موفق به طراحی سامانه دارورسان هوشمندی شده اند که قابلیت رهایش کنترل شده و رسانش هدفمند دارو را به بافت های سرطانی دارد.
امروزه یکی از دغدغه های اصلی درمان، بحث دارورسانی کنترل شده و هدفمند به بافت های سرطانی است.
برای درمان انواع سرطان ها از روش های پرهزینه و بعضا مضر همچون جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از آنها استفاده می شود. این روش ها باعث شده است که بیمار یک دوره درمانی سخت همراه با از بین رفتن همزمان سلول های سالم را تجربه کند.
در دارورسانی به شیوه های خوراکی و تزریقی، دارو در سراسر بدن توزیع می شود و تمام بدن تحت عوارض جانبی آن قرار می گیرد و از آنجا که مقدار زیادی از دارو از طریق کلیه ها دفع یا در کبد متابولیزه می شود، بنابراین برای دستیابی به اثر خاص دارو نیاز به مصرف دوز بالایی از دارو است که خود به عنوان یک عامل مخرب برای بافت های سالم است.
اما فناوری تهیه نانوحامل امکان دستیابی به دارورسانی هدفمند را می دهد که می توان با این فناوری زمان، مکان و سرعت آزادسازی دارو را کنترل کرد.
پنی سیلین ویژه دام در خراسان رضوی تولید شد
رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 'پنی سیلین جی سدیم ۵ میلیون واحد' از سری داروهای دامی برای نخستین بار در کشور، در این استان تولید شد.
دکتر محمد بهروزیان شریف افزود: امکان تولید این محصول توسط شرکت داروسازی 'نصر' شهرستان فریمان در خراسان رضوی فراهم شده است، به گفته وی، با تولید انبوه این محصول کشور از واردات این دارو بی نیاز می شود.
 انتخاب استاد ایرانی به عنوان نایب رئیس آکادمی جهانی ریاضی – شیمی
عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن نانوفناوری ایران به عنوان یکی از دو نایب رئیس آکادمی جهانی ریاضی- شیمی انتخاب شد.
دکتر علی ایرانمنش عضو هیأت علمی و استاد تمام گروه ریاضی محض دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن نانوفناوری ایران در سیزدهمین مجمع عمومی آکادمی ریاضی-شیمی جهان در رومانی به عنوان یکی از دو نایب این آکادمی انتخاب شد.
براساس این گزارش، این استاد ایرانی دارای مدرک کارشناسی ریاضی کاربردی از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد و دکتری ریاضی محض از دانشگاه تربیت مدرس است.
اعطای جایزه حلقه طلایی دیابت ۲۰۱۷ به پژوهشگاه غدد و متابولیسم
دهمین نشست جهانی مؤسسه 'ایبدو' (بنیاد پایش تغییرات دیابت) ایتالیا از پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل انجام فعالیت های وسیع برای مبارزه با بیماری دیابت و تعهد به مدیریت، درمان و پیشگیری مطلوب تر از دیابت با اهدای جایزه حلقه طلایی دیابت ۲۰۱۷ تقدیر شد.
همزمان با برگزاری دهمین نشست جهانی مؤسسه 'ایبدو' ایتالیا و در مراسم افتتاحیه این نشست که در تیر ماه سال جاری در رم برگزار شد جایزه حلقه طلایی دیابت ۲۰۱۷ به دکتر باقر لاریجانی رئیس این پژوهشگاه اهدا شد.
متمرکزترین لیزر جهان ساخته شد
محققان انستیتوی ملی مترولوژی آلمان با همکاری محققان آمریکایی توانستند پرتو لیزری را بسازند که عرض خط آن به ۰.۰۱ هرتز می‌رسد و متمرکزترین لیزر جهان محسوب می‌شود.
یک ویژگی مهم لیزر جدید این است که طول موج پرتوهای آن برای ۱۱ ثانیه ثابت می‌ماند. در این مدت پرتوهای لیزر ۳.۳ میلیون کیلومتر یعنی مسافتی به اندازه ۱۰ برابر فاصله زمین و ماه را طی می‌کنند.
یکی از کاربردهای مهم لیزرهای دقیق، ساخت ساعت‌های اتمی و اندازه‌گیری دقیق‌تر اتم‌های سرد شده است. محققان معتقدند با دستکاری ساختار دستگاه تولیدکننده لیزر می‌توانند راهکاری را بیابند که دقت آن را باز هم افزایش دهند و عرض خط آن را به مقادیری کمتر از ۰.۰۱ هرتز برسانند.

 پنجره هوشمندی که انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند
محققان پنجره هوشمندی ابداع کرده اند که ضمن تامین انرژی مورد نیاز خود، با کنترل خودکار میزان نور و کاهش اتلاف گرما در خانه به کاهش هزینه های انرژی کمک می کند.
محققان دانشگاه پرینستون در آمریکا با استفاده از فناوری جدید سلول خورشیدی شفاف، نوعی پنجره هوشمند متفاوت ابداع کرده اند که ساخت آن ارزان تر و نصب آن راحت تر است. این پنجره ها می توانند هزینه های مصرف انرژی را در خانه کاهش دهند.
این پنجره، از نور نزدیک به فرابنفش برای تولید برق استفاده می کند که باعث بروز فعل و انفعالات شیمیایی می شود و همین امر شیشه را بر حسب نیاز روشن و تیره می کند. تیره شدن شیشه می تواند بیش از ۸۰ درصد نور را مسدود کند.
پنجره های هوشمند فعلی می توانند ۴۰ درصد از هزینه های انرژی را کاهش دهند اما نیاز به منابع تامین انرژی دارند و نصب آنها دشوار است.
 کامل ترین اسکن جهان از سیم کشی داخل مغز
محققان انگلیسی کامل ترین اسکن جهان از ارتباطات داخلی مغز تولید کردند.
این اسکنر به خودی خود قدرتمند نیست اما توانایی آن برای تغییر سریع میدان مغناطیسی اش با (تغییر) موضع، به محققان اجازه می دهد تا نقشه به اصطلاح سیم های داخل مغز - اکسون ها- را که ضخامت ۵۰ عدد از آنها به اندازه یک تار موی انسان است، ترسیم کنند.
این اسکنر برای تحقیقات در زمینه بسیاری از وضعیت های عصبی از جمله ام.اس، شیزوفرنی، زوال عقل و صرع مورد استفاده قرار می گیرد.
پزشکان امیدوارند که این اسکن بتواند به افزایش شناخت طیف وسیعی از اختلال های عصبی کمک کند و به جای نمونه برداری های تهاجمی مورد استفاده قرار گیرد.
 ساخت بانداژ هوشمند برای مراقبت از زخم‌های باز
گروهی از محققان سوییسی یک بانداژ هوشمند موسوم به فلوسیتکس ساختند که قابلیت نظارت بر فرآیند بهبود زخم را دارد و به محض التیام زخم، شروع به درخشیدن می‌کند.
هنگامی که زخم به صورت عادی بهبود می‌یابد، میزان اسیدیته مایعات درون آن تا عدد ۸ افزایش می‌یابد و سپس به ۵ یا ۶ می‌رسد؛ اما اگر زخم مزمن شود و بهبود نیابد، میزان اسیدیته آن بین ۷ تا ۸ باقی می‌ماند.
این بانداژ جدید حاوی مولکول‌های کلرید بنزالکونیوم و پورانین است که وقتی در محیط‌هایی با اسیدیته بالای ۷.۵ قرار می‌گیرند خاصیت فلوروسنس می‌یابند. برای مشاهده درخشش این مولکول ها کافی است یک پرتو فرابنفش روی آن‌ها بتابد. در این مرحله از کار پزشکان با برداشتن برچسب می‌توانند زخم را معاینه کنند و در صورت بهبود نسبی، بانداژ را روی زخم باقی گذارند.

کد خبر 310186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.