کاهش سن آغاز مصرف مواد مخدر/لزوم مهندسی فرهنگی خانواده با رویکرد پیشگیری از اعتیاد فرزندان

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: مهم‌ترین مؤلفه در اقدامات پیشگیرانه مصرف مواد مخدر توجه به مباحث اطلاع‌رسانی، آموزش‌ مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و آموزش مدل زندگی سالم برای نوجوانان و جوانان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امروزه، در هزاره ی سوم، بحران مواد مخدر، را می توان به عنوان یکی از مهمترین آسیب ها در بحث ناهنجاری های اجتماعی عنوان کرد، چراکه مواد مخدر تن و روان شهروندان جوامع مختلف را مورد تهدید قرار داده است و هر روز در روزنامه ها، مجلات و تصاویر تلویزیون، با عناوینی همچون بلای خانمان سوز، سوغات وارداتی، توطئه های استمعاری و بیماری فراگیر  نام برده می شود. زمانی انسان ها به شیوه ای سنتی و ابتدائی زندگی می کردند و مسائل و مشکلات جمعی و روانی خود را نیز به صورت سنتی حل می کردند اما با تغییر شیوه زندگی به شکل امروزی گاهی مسائلی ایجاد می شود که حل آن از عهده بسیاری از افراد خارج است .بروز بیماریهای روانی و سیر تدریجی آن منجر به ایجاد رفتارها و عادت هایی در انسان می شود که بعضاً کنترل و ترک آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است  و مسئله ی اعتیاد در جهان امروز از مسائل مهم اجتماعی است که در بیشتر کشورها به مشکل بزرگ مبدل شده و کشور ما نیز از این آسیب اجتماعی در امان نمانده است و هر روز در گوشه و کنار این مملکت نیز شاهد قربانی افرادی در دام مواد اعتیاد آور هستیم.

سید محسن سجاد در جمع مردم زرین شهر با اشاره به اینکه اعتیاد نه تنها آسیبی اجتماعی، بلکه سیاسی، اقتصادی و حتی در روابط بین‌الملل دارای بعدی استراتژیک است، اظهار کرد: اگرچه اعتیاد اگر از یک منظر معضلی فردی - روانی است، از منظری دیگر یک مساله اجتماعی است اما از دید روانشناسان و جامعه‌شناسان آسیبی است که در خور ریشه یابی و ترمیم است.
وی افزود: باید توجه داشت که اعتیاد به مواد مخدر و شیوع روزافزون آن در جوامع مختلف حاصل پدیده مهم قاچاق مواد مخدر است که امروز از اقلام بزرگ تجارت جهانی به حساب می‌آید و از سوی دیگر نیز اعتیاد به توطئه های سلطه جویانه استکبار جهانی برای دستیابی به اهداف شوم خود باز می گردد.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: اشاعه مصرف مواد مخدر و ابتلای جوان به اعتیاد از خواست‌های و شگردهای دشمنان برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده لذا باید جوانان را نسبت به آثار سو مصرف اعتیاد هوشیار کرد و  در این راستا آگاه‌سازی و ایجاد تفریحات سالم مهم‌ترین راه پیشگیری از روی آوردن جوانان به اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه گرایش به مواد مخدر مهم‌ترین عامل تهدیدکننده رفاه، امنیت اجتماعی و سلامت افراد در جامعه است، ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد کاهش سن اعتیاد و افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان و حتی در روستاها هستیم که این مسئله زنگ خطری برای کشور است از این رو اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر امری ضروری به شمار می آید.

سجاد اضافه کرد: امروزه گسترش مصرف مواد مخدر به سمت مواد پر خطر سوق پیدا کرده و همین امر به اهمیت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید چرا که با مبارزه فراگیر می‌توان این معضل را در سطح جامعه به شدت کاهش داد.

وی عنوان کرد: باید در برابر این پدیده شوم اجتماعی با همدلی و هم‌زبانی از افرادی که در جامعه تاثیرگذار هستند استفاده کرد تا نوجوانان و جوانان را از خطرات گرایش به مواد مخدر آگاه ساخت و حتی سبب شود که جوانان از طرز تفکر نخبگان الگوبرداری کنند.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود در خصوص مبارزه با مواد مخدر فرمودند امروز اگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی با مواد مخدر به سختی مبارزه میکنند، این یک جهاد بزرگ، یک حرکت بسیار عمیق در را پیشرفت ملت ایران است و این خود نشان از اهمیت فعالیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان ها دارد که این مهم به خوبی در شهرستان لنجان مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳۰ جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در شهرستان لنجان برگزار شده و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در دستور کار نهادها و ادارات مختلف این شهرستان قرار گرفته است از سوی دیگر شهرداری‌های ۹ گانه شهرستان لنجان نیز با کمک نیروی انتظامی شهرستان لنجان با برپایی نمایشگاه‌های مواد مخدر با قدرت به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

سجاد اذعان کرد: نیروی انتظامی با اقتدار، تلاش‌های فراوانی را در نقاط مرزی و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد تا از ورود موادمخدر در کشور جلوگیری کند اما از جمله مسائل و چالش‌ها در خصوص مبارزه با موادمخدر قاچاق آن از کشور همسایه افغانستان و فعالیت گروه‌های مافیایی و قاچاق مواد مخدر بود و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با پدیده شوم قاچاق موادمخدر با قدرت تمام ایستاده است.
وی تاکید کرد: امروز بهترین راه مبارزه با مواد مخدر را فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها است و آموزش و پرورش به دلیل اینکه مخاطبان وسیعی را تحت پوشش خود قرار داده می‌تواند با برگزاری جلسات روشنگری برای دانش‌آموزان، پدران و مادران و حتی معلمان تاثیر فراوانی را در آگاه‌سازی آحاد مردم جامعه داشته باشد.

فرماندار شهرستان لنجان یاداور شد: سرمایه‌گذاری بیشتر درزمینهٔ آموزش مهارت به بهبودیافتگان و توسعه امکان بازاریابی و فروش محصولات آن‌ها، حمایت از ان جی اوها و خیرین فعال در این حوزه، آموزش و آشنا سازی افراد با سوءمصرف مواد از سطوح پایین آموزشی، بررسی و توجه بیشتر به مخاطرات خوابگاه‌های دانشجویی و آموزش کافی و مؤثر به دانشجویان نیز برای کاهش آسیب‌های اعتیاد بین بانوان نیاز است.
وی با بیان اینکه رویکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است، بیان کرد: آگاه بودن مردم از خطرات و مضرات مصرف مواد سبب کاهش گرایش به سوی مواد می‌شود و باید از ظرفیت مردم در ریشه‌کن کردن اعتیاد استفاده کرد و در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف و دقیقی داشته باشیم.
سجاد با اشاره به اینکه ارائه آموزش به منظور اصلاح الگوی رفتار و جلوگیری از انحرافات اجتماعی است، خاطرنشان کرد: آموزش باید با آگاهی بخشیدن به مردم به ویژه جوانان باشد تا جامعه را در مقابله با هرگونه معضلی واکسینه کند در غیر این صورت این آموزش‌ها نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت و در این حوزه نیز می‌توان از ظرفیت بالای شهرداری‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، مساجد، روحانیون و ائمه جمعه و جماعات بیشترین بهره را برد از این رو باید گفت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، یک استراتژی ملی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد جامعه آلوده به مواد مخدر را افراد متأهل تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این مسئله زنگ خطری برای جامعه ما به‌ حساب می‌آید و ضروری است تا با کمک یکدیگر و با یک فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح مانع از نابودی بنیادهای خانواده‌ها شویم.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به مبارزه با مواد مخدر، عنوان کرد: دولت یازدهم سیاست های مختلفی را در مبارزه با مواد مخدر برنامه ریزی کرده و ما نیز نگاه ویژه‌ای به حوزه مبارزه با مواد مخدر در شهرستان لنجان داریم از این رو دستگاه‌های مختلف نیز باید با حساسیت در راستای تحقق مبارزه با مواد مخدر گام بردارند تا به موفقیت دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به کشف محموله قاچاق اخیر در شهرستان لنجلن توسط نیروی انتظامی این شهرستان بیان کرد: شهرستان لنجان یکی از شهرستان‌های تحت تهدید مواد مخدر است و با تلاش‌های صورت گرفته مقادیر قابل توجهی مواد مخدر کشف و ضبط شده است که این مسئله اعلام خطر است و ما نیز به دلیل مانع از پخش این محموله قاچاق مواد مخدر در شهرستان لنجان شد، از نیروی انتظامی تشکر می کنیم.

سجاد خاطرنشان کرد: امروز بحث مواد مخدر در ریزترین عنصر خانواده‌ها نفوذ پیدا کرده است و از این جهت این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد و نیازمند یک جهاد مقابله با مواد مخدر هستیم و از این جهت باید گلوگاه‌های ما باید به تجهیزات روز مجهز شوند و کارهای فرهنگی بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.
وی اذعان کرد: آگاه سازی و برگزاری نمایشگاه‌های مواد مخدر از راه‌کاری موثر در مبارزه با مواد مخدر به شمار می آید و در این میان آموزش چهره به چهره افراد از تاثیر فراوانی برخوردار است و باید از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه‌های مواد مخدر در حوزه اجتماعی کردن مواد مخدر به خوبی بهرمند شد تا به موفقیت دست پیدا کنیم.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت که در حوزه پیشگیری و برپایی نمایشگاه‌های مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی هرچه هزینه شود سرمایه‌گذاری به شمار می‌اید و برپایی چندین نمایشگاه دائمی و فصلی در شهرستان لنجان و تلاش فرماندهی و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان لنجان در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اجتماعی کردن ان قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد باید دارای مجوز و تحت نظارت کامل باشند، تصریح کرد: کمپ‌های ترک اعتیاد که در نقاط مختلف شهرستان لنجان فعالیت می‌کنند تحت نظارت اداره بهزیستی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و فرمانداری لنجان هستند تا با نظارت‌های انجام شده آسیب‌های اجتماعی دیگر را همراه نداشته باشند.

سجاد یادآور شد: کمپ‌های ترک اعتیاد فعالی در سطح شهرستان لنجان در حال فعالیت هستند، حتی در شرق منطقه کمپ ویژه‌ای برای بانوان آماده‌ی همیاری و همکاری با خانواده‌های عزیز است تا به کمک آنان اعتیاد را از میان بردارند.

وی اظهار کرد: امروز خطرناکترین مکان برای فرزندان ما اتاق‌های آنهاست چراکه ما هیچ اطلاعی از اتفاقاتی که در حال وقوع در فضای مجازی برای آنها است نداریم و در این فضاها فرزندان ما از بسیاری تهدیدات دشمنان در امان نیستند و این مسئله باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان در ادامه با اشاره به ورود دختران جوان به چرخه اعتیاد، عنوان کرد: بایدگفت در سالهای اخیر که بلای اعتیاد کانون خانواده ها را نشانه گرفته است بسیاری از زنان ندانسته و ناآگاهانه در این دام گرفتار شده اند و متاسفانه امروز ورود زنان و دختران جوان جوان نسبت به آقایان ۲ و نیم برابر است و باید به این نکته توجه داشت که یک زن معتاد ۸ تا ۱۲ نفر را می‌تواند معتاد کند و یک مرد معتاد می‌تواند۴ تا ۶ نفر را معتاد کند و از این جهت باید ‌خانواده ها در پیشگیری فرزندان خود خصوصا دختران از اعتیاد به مواد مخدرآگاهانه اقدام کنند .

وی افزود: در بحث اعتیاد به مصرف مواد مخدر باید گفت ما در دوره ای زندگی می‌کنیم که شاهد پیوند میان زنجیره‌های ‌مختلفی از مشکلات اجتماعی با یکدیگر هستیم و معضلی همچون اعتیاد به مصرف مواد مخدر با بیکاری، فقر، ‌طلاق و ... ارتباط نزدیک پیدا می کند و چرخه و زنجیره ای از آسیب شکل می گیرد که بیرون آمدن از ‌آن بسیار دشوار خواهد بود.

سجاد تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد افراد معتاد به ماده مخدر تریاک آلوده هستند و این بدان معناست که دسترسی راحت‌تری به این ماده مخدر وجود دارد.

وی در پایان یکی از بزرگترین معضل و چالش مصرف مخدر در کشور را مصرف مواد مخدر صنعتی دانست و اضافه کرد: عوامل زمینه ساز و باورهای غلط دو عمل مهم ورود به چرخه اعتیاد به شمار می اید که باید تلاش شود در افزایش آگاهی در حوزه خطرات مواد مخدر به جامعه با قدرت ورود پیدا کنیم.

فرماندار شهرستان لنجان گفت:: مهم‌ترین مؤلفه در اقدامات پیشگیرانه مصرف مواد مخدر توجه به مباحث اطلاع‌رسانی، آموزش‌ مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و آموزش مدل زندگی سالم برای نوجوانان و جوانان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 310122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.