شکستگی سطح مفصلی؛ خطرناکترین نوع شکستگی ها/ شکستگی مارپیچی بر اثر چرخش اندام ایجاد می شود

اگر نیرویی که به استخوان وارد می شود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد، اصطلاحا می گوییم که استخوان دچار شکستگی شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا شکستگی استخوان از جمله مهم ترین آسیب های بدن است که به دنبال ضربه ایجاد می شود.در واقع هر گونه تغییر شکل استخوان بدنبال ضربه، شکستگی نامیده می شود.

در خصوص انواع شکستگی ها، مشخصات آنها و مراحل جوش خوردن شکستگی ها گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

شکستگی ها از نظر شکل ظاهری چند نوع هستند و دانستن شکل شکستگی چه کمکی به پزشک معالج می کند؟

  شکستگی ها را می توان بر اساس شکل آن ها یعنی آن طوری که در تصویر رادیولوژی دیده می شوند به چند دسته تقسیم کرد. اما دانستن شکل شکستگی فقط برای تقسیم بندی کردن نبوده و اهمیت بیشتری دارد. شکل شکستگی می تواند به ما کمک کند تا تشخیص دهیم نوع و چگونگی ضربه ای که موجب شکستگی شده به چه صورتی بوده است. به طور مثال شکستگی های عرضی بر اثر نیروهایی ایجاد می شوند که یک استخوان را خم می کنند. در حالی که شکستگی های مارپیچی بر اثر وارد شدن نیروهای چرخشی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات شکل شکستگی به پزشک معالج کمک می کند تا بتواند بهترین روش را برای جا اندازی انتخاب کند. شکل شکستگی به پزشک می گوید که آیا این شکستگی بعد از جا افتادن پایدار می ماند یا تمایل دارد تا دوباره جا به جا شود. به طور مثال شکستگی های عرضی بعد از جااندازی پایدار هستند، اما در شکستگی های مارپیچی یا مایل، دو سر شکسته شده استخوان بعد از جا افتادن به هم گیر نمی کنند و ممکن است دوباره جا به جا شوند، مگر این که در محل شکستگی نامنظمی و دندانه هایی وجود داشته باشد که مانع جابجایی مجدد آن شود.

شکستگی های مویی دارای چه ویژگی هایی هستند و در چه صورتی شکستگی اولیه در رادیوگرافی قابل مشاهده نیست؟

در این دسته از شکستگی ها، خط شکستگی در رادیوگرافی، فقط به صورت یک ترک خوردگی دیده می شود، قطعات شکسته شده جا به جا نشده اند و نیرویی که موجب این شکستگی شده است قوی نیست. گاهی اوقات خط شکستگی به زحمت در فیلم رادیوگرافی دیده می شود و یا ممکن است اصلا دیده نشود.

در این حال پزشک معالج ممکن است برای تشخیص بهتر و دقیق تر از عکس های تکمیلی و یا سی تی اسکن استفاده کند و یا اقدام به تکرار رادیوگرافی بعد از ۷ تا ۱۰ روز کند. اگر شکستگی کاملا بدون جا به جایی باشد، در رادیوگرافی اولیه دیده نمی شود، اما بعد از ۷ تا ۱۰ روز با تکرار رادیوگرافی، خط شکستگی قابل مشاهده است.

شکستگی های "گرین استیک" بیشتر در کدام گروه سنی دیده می شوند و مشخصات انها چیست؟

این شکستگی ها عموما در کودکان دیده می شوند و مشخصه آن کامل نبودن شکستگی است. به بیان دیگر دو قطعه شکسته شده کاملا از یکدیگر جدا نمی شوند. در واقع علت این نامگذاری شبیه بودن رفتار استخوان به یک ترکه یا چوب تر است.

شما می توانید با خم کردن یک شاخه خشک درخت آن را بشکنید، اما  اگر سعی کنید با خم کردن یک شاخه زنده و تازه روییده یک درخت آنرا بشکنید موفق نمی شوید. گاهی شاخه خم می شود، اما شکسته نمی شود. حال اگر نیروی بیشتری به آن وارد کنید شاخه در یک طرف به صورت نامنظم شکسته می شود و در طرف دیگر فقط خم می شود.

شکستگی های کودکان بیشتر در کدام نواحی اتفاق می افتد و این شکستگی ها بیشتر از کدام نوع است؟

به علت اینکه محتوای مواد تشکیل دهنده استخوان بچه ها با افراد بالغ متفاوت است در مقابل نیرو، رفتار مشابهی با چوب تر درخت نشان می دهد و دچار شکستگی ناقص و ناکامل می شود. این شکستگی ها معمولا در ناحیه ساعد یا مچ دست بچه ها دیده می شوند. البته همه شکستگی های کودکان ترکه تری نیستند. اگر نیرویی که به استخوان بچه وارد می شود شدید باشد، می تواند شکستگی کامل ایجاد کند ، اما اغلب شکستگی های کودکان گرین استیک یا ترکه تری هستند.

در مورد  شکستگی های عرضی و مایل  و توضیح دهید و ویژگی های این شکستگی ها چیست؟  

 در شکستگی عرضی، خط شکستگی عمود بر محور طولی استخوان است و به علت نیروهایی ایجاد می شود که موجب خم شدن استخوان و زاویه دار شدن آن در محور طولی می شود.

این در حالی است که در شکستگی مایل، خط شکستگی نسبت به محور طولی استخوان مایل است. این شکستگی ها بر اثر نیروهایی ایجاد می شوند که در امتداد طولی استخوان وارد شده و همزمان موجب خم شدن و پیچش استخوان می شوند. شکستگی های مایل معمولا ناپایدار هستند.

شکستگی های مارپیچی چگونه اتفاق می افتند و مدت زمان جوش خوردن آنها چقدر است؟

در شکستگی مارپیچی خط شکستگی بصورت یک قوس مارپیچ شکل است. این شکستگی ها معمولا بر اثر چرخش شدید اندام ایجاد میشوند و جوش خوردن آنها معمولا از انواع عرضی و مایل سریعتر است.

 شکستگی هایی که در استخوان های اسفنجی اتفاق می افتد از کدام نوع است و دارای چه مشخصاتی است؟

شکستگی های درهم فرورفته وقتی ایجاد می شود که یک قطعه شکستگی به داخل قطعه دیگر فرو می رود مثل بعضی از انواع شکستگی گردن ران. همچنین شکستگی های خرد و له شده بیشتر در استخوان های اسفنجی دیده می شود، زمانی که یک استخوان بر اثر فشار خارجی در خود شکسته شده و بنظر می رسد که حجمش کم شده است مانند شکستگی های مهره ها و یا استخوان پاشنه.

 در این نوع شکستگی ممکن است خط شکستگی واضحی وجود نداشته باشد و فقط شکل استخوان عوض شده باشد. جااندازی این نوع شکستگی ها بسیار مشکل است و گاهی به هیچ وجه نمی توان شکل استخوان را به وضع قبل از شکستگی برگرداند.

در مورد شکستگی سطح مفصلی توضیح دهید و جا اندازی این شکستگی ها باید چگونه انجام شود؟

 شکستگی مفصلی به مواردی اطلاق می شود که خط شکستگی به داخل یک مفصل امتداد یافته است. این دسته از شکستگی ها از خطرناک ترین انواع شکستگی ها هستند. جااندازی آنها باید بسیار دقیق باشد و کمترین بدجوش خوردگی و ناهماهنگی باقیمانده در سطح مفصلی می تواند موجب سائیدگی مفصل شود.

در چه مواردی شکستگی استخوان منجر به در رفتگی می شود؟

 وقتی که شکستگی در نزدیکی یک انتهای استخوان ایجاد می شود حاصل شکستگی یک قطعه کوچک و یک قطعه بزرگ است. در این حال اگر قطعه کوچک تر از سطح مفصلی خارج شده و به اصطلاح در برود به وضعیت بوجود آمده، شکستگی دررفتگی می گویند.

کد خبر 310003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.