لیست انتظار ....

مسائل مختلفی در شهر اصفهان دست به دست هم داده تا تصمیم گیری در دوره بعدی شورای شهر اصفهان کمی سخت تر از همیشه شود چرا که روز به روز انتظارات شهروندان از مدیریت شهری بیشتر می شود.

به گزارش ایمنا، از جمله مباحثی که باید در اولویت تصمیم گیری و رفع تبعات ناشی از آن برآید مسئله آلودگی هوای شهر اصفهان است. همجواری این شهر با صنایع آلاینده زا که همچون حصاری دور تا دور این شهر کشیده شده و منبع اصلی آلاینده های زیست محیطی است مشکلات عدیده ای را برای شهر اصفهان پدید آورده است.

این در حالی است که همین صنایع عوارض های مختلفی را به شهرداریها و سازمان های مختلف باید پرداخت کنند چرا که خداحافظی با آنها کاری دشوار است.

اما با این حال سهم قابل قبولی از این عوارض که طبق قانون باید به شهرداریها پرداخت شود، ارائه نمی شود و این مسئله شهرداریها را با چالش هایی روبرو کرده است.

هر چند شهردار اصفهان بارها به این موضوع اشاره کرده است که این حق محقق نشده است اما با این حال همچنان سهم قابل قبول و در برخی حالات هیچ سهمی از عوارض به شهرداری اصفهان تعلق نمی گیرد.

معضل ترافیک

نبود زیرساخت های حمل و نقلی که بتواند تمامی نقاط شهر را پوشش دهد مردم را وادار به استفاده هر چه بیشتر از خودرو های شخصی کرده است. از این رو روزانه شاهد افزایش حجم قابل توجهی از ورود آلاینده ها به شهر و همچنین افزایش تراکم خودروها در شهر هستیم.

افزایش دمای هوا نیز یکی دیگر از سوغاتی های حضور تعداد بیشماری از خودورها به شهر است. با این حال یکی از مباحثی که در مورد رفع ترافیک شهری توسط کارشناسان مطرح می شود افزایش و توسعه خطوط مترو، بی آر تی، اتوبوس های محلی، تاکسی ها و دوچرخه و حتی آماده سازی مسیر های جدید برای عبور و مرور به صورت پیاده و با دوچرخه است.

همچنین شورای شهر با تصویب مصوباتی به منظور فرهنگ سازی برای استفاده کمتر از خودروی شخصی و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

مسئله زاینده رود

گرچه مسئله زاینده رود به خودی خود و به طور مستقیم به شورای شهر مربوط نمی شود اما شعار های اعضا در این باره و انتظار مردم از اعضای شورا به منظور تلاش در جهت جاری شدن آب رودخانه باید به صورت جدی مد نظر باشد.

از این رو از جمله راهکاری هایی که شورای شهر در این خصوص می تواند انجام دهد برگزاری جلسات مشترک و هم افزایی به منظور همفکری و تصمیم گیری صحیح در خصوص مسئله زاینده رود و نحوه تقسیم آب میان شهر های همجوار است.

از طرفی دیگر ورود ریزگردهای زیست محیطی ناشی از خشکی تالاب گاوخونی از نواحی شرق اصفهان مهاجرت مردم این نواحی به شهر اصفهان را در پی داشته است که این موضوع کشاورزی استان را تا حدی در معرض خطر قرار می دهد. البته این درحالی است که مسئولان، مردم این نواحی را به فعالیت در مشاغل خشک دعوت می کنند اما از آن مشاغل هم خبری نیست.

مهاجرت معکوس

همانطور که به شهر اصفهان مهاجرت صورت می گیرد از شهر اصفهان نیز برخی از اهالی قدیمی شهر خارج می شوند. دلایل این موضوع را ترافیک شهری، نا مساعد بودن وضعیت آب و هوای شهر، مسئله بیکاری، رکود ساخت و ساز و تعطیلی بسیاری از صنایع می نامند.

از این رو مردم اصفهان که این موارد را همچون تهدیدی جدی برای خود احساس می کنند از شهر خارج شده و با هزینه های کمتر در شهرهای مجاور و یا سایر استان ها سُکنی می گزینند.

این روند بسیار خطرناک است و ممکن است با ادامه داشتن آن روح شهر سرگردان شده و روند بی رونقی و بی حاصلی در شهر اصفهان رخنه کند. البته رئیس شورای شهر اصفهان در اواسط سال ۹۵ به این موضوع اشاره و جلوگیری از روند این مسئله را اقدامی مهم بیان کرد.

مسئله بیکاری

به گفته عباس حاج رسولیها عضو شورای دوره چهارم شهر اصفهان، اکثر مراجعات روزانه مردم به شورای شهر مربوط به درخواست کسب و کار است. برخی فکر می کنند شورای شهر توان ایجاد کسب و کار را دارد در صورتی که این موضوع در حیطه اختیارات شورا نیست.

این مسئله هم به طور مستقیم به شورای شهر ارتباطی ندارد اما حضور برخی از اعضای شورای پنجم که سبقه ای در مسائل کارآفرینی دارند می تواند زمینه های ایجاد کسب و کار های نوین در بدنه شهرداری اصفهان را فراهم کند تا به میزان هرچند اندک بخشی از جمعیت شهر صاحب شغل شوند.

البته توصیه صاحب نظران بر این اساس است که ایجاد مشاغل جدید باید با همکاری سازمان های خصوصی انجام شود و شهرداری تنها وظیفه پشتیبانی فکری داشته باشد. در این صورت بدنه شهرداری هم چابک می شود و اقدامات شهری با سرعت بیشتر و بهتر صورت می گیرد.

در آمدهای پایدار شهری

هنوز زخم کاهش ساخت و ساز های شهری بر دل شهرداری مانده بود که مدیریت جدید با برنامه ریزی در خصوص درآمد های پایدار مرهمی بر آن گذاشت. واگذاری پروژه های شهری به بخش های خصوصی و افزایش میزان جذب مشارکت های غیر دولتی در انجام پروژه های شهری اقدامی بود که به داد اصفهان رسید. در غیر این صورت کاهش درآمدهای شهرداری که به گفته رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر، ۷۰ درصد از آنها را درآمدهای حاصل از ارائه پروانه های ساختمانی شکل می داد نمی توانست در این بحران شهر اصفهان را زنده نگه دارد.

این موضوع به قدری توسعه داشت که به گفته علیرضا برهانی پور معاون مدیریت سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان سال ۱۳۸۵ که سال نخست آغاز به کار امور سرمایه گذاری شهرداری اصفهان بود، تنها ۲ قرارداد سرمایه گذاری داشتیم اما این روند به گونه ای با شتاب پیش رفت که در سال ۱۳۹۵ و در مجموع ۱۱ سال گذشته بیش از ۱۶۰ قرارداد مشارکت با بخش خصوصی در بخش های مختلف منعقد شد.

بحران آب

مسئله بعدی که گریبان گیر شهر اصفهان است کم آبی است. حال این موضوع به میزان قابل توجهی به استفاده از آب برای فضای سبز شهری مربوط می شود. طبق آمارهای رسمی ۶۰ درصد از آب شهرها در حوزه فضای سبز شهری مصرف می شود و بر این اساس باید اندیشید که آیا مصرف این میزان آب برای فضای سبز شهری با توجه به بحران آب شرب به صرفه است؟

این در حالی است که یکی از اصلی ترین موانع جدی در برابر گسترش آلودگی هوا توسعه فضای سبز شهری است.

با این حال قرار است تا در شمال اصفهان 2 تصفیه خانه با همکاری شهرداری اصفهان و اداره آب و فاضلاب استان به منظور استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری ساخته تا از آبهای خاکستری به صورت بهینه استفاده شود. همچنین استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به آب، استفاده از تجهیزات مدرن آبیاری قطره ای و تحت فشار و استفاده از مواد جاذب رطوبت از جمله پیشنهادات کارشناسان فضای سبز برای پایداری سرسبزی فضاهای شهری است.

طبیعتا در شهری با جمعیت نزدیک به ۲ میلیون نفری اصفهان مشکلات و مسائل عدیده ای گریبان گیر مردم این شهر است. ما به اختصار به بیان تعدادی از آنان پرداختیم. بیان این مشکلات به منظور یادآوری مشکلاتی بود که مردم اصفهان روزانه با آنها سر و کار دارند اما تا کنون صبوری به خرج داده و در برابر آنها مقاومت کرده اند.

شورای دوره پنجم اصفهان، با توجه به این مسائل و تلاش برای رفع آنها، باید به شعار های خود جامه عمل پوشانده و کارنامه خوبی را هم از خود در انتهای دوره به جای گذارد، از این رو امیدواریم چشمان منتظر رای دهندگان به این افراد برای حل مشکلات اصفهان رنگی از رضایت را در خود احساس کند.

کد خبر 309875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.