در فصل تابستان مغزیجات کمتر بخورید

طب سنتی مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایه نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه که قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، طب سنتی در بسیاری نقاط جهان وجود دارد که از جمله مشهورترین انواع آن می‌توان به طب سنتی چین، گیاه‌درمانی و طب اخلاطی اشاره کرد.

سازمان جهانی بهداشت طی ۳۰ سال گذشته استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل را در کنار طب جدید در دستور کار خود قرار داده است.

ریشه دار بودن فرهنگ مردم، کلی نگر بودن طب سنتی و سهولت دسترسی و ارزان‌تر بودن خدمات طب سنتی از دلایلی است که این سازمان در توسعه و ترویج طب سنتی مد نظر دارد.

طب سنتی به درمان علت ها می پردازد، در حالی که طب جدید بیشتر به عوارض و معلول ها توجه دارد. طب سنتی درمان بیماری را به تعدیل درون انسان سوق می دهد، در حالی که طب جدید بیشتر به درمان بیماری واقع شده اختصاص دارد.

در استفاده از طب سنتی باید دقت داشته باشیم خطوط و خط قرمز ها را باید بشناسیم.

در این فرصت برای افزایش آگاهی هر چه بیشتر درباره تدابیر فصل تابستان برای داشتن سلامتی از دیدگاه طب سنتی گفتگویی را با «دکتر محمدرضا حاجی حیدری- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

در فصل تابستان چه تغییراتی در بدن انسان رخ می دهد؟

از دیدگاه طب سنتی هر فردی دارای مزاجی خاص است.

مزاج فصل تابستان گرم و خشک است و با توجه به حرارت و گرمایی که در این فصل وجود دارد، فصل تابستان ممکن است تغییراتی در بدن ما به وجود آورد.

از دیدگاه حکمای طب سنتی، تغییرات این فصل به گونه ای است که به خاطر گرمی هوا رطوبت بدن انسان تحلیل می رود، منافذ بدن باز می شود، تعریق افزایش می یابد و حرارت بدن میل به خارج شدن پیدا می کند.

بنابراین در فصل تابستان بر عکس فصل زمستان حجم دستگاه گوارش بدن ضعیف می شود.

دیگر تغییرات این است که انرژی بدن تحلیل می رود، از این رو تدابیری که می توان اندیشید این است که تغییرات را به حداقل برسانیم یا به گونه ای در برنامه ریزی مدیریت داشته باشیم که سلامتی ما دچار آسیب نشود.

در فصل تابستان هضم چه غذاهایی برای بدن مشکل است؟

با توجه به اینکه اشتهای انسان در این فصل کاهش می یابد و هضم غذاها به سختی انجام می شود، باید از غذاهای سریع الهضم استفاده کرد.

غذاهایی که در فصل تابستان میل می شود نباید خیلی گرم باشد و باید از ادویه جات تند مثل فلفل، دارچین، زعفران و زنجبیل کمتر استفاده شود.

از گوشت قرمز کمتر استفاده و بیشتر گوشت سفید مصرف شود که حرارت کمتری دارند و سریع الهضم هستند.

باید سعی کنیم در غذاها از چاشنی های سرد استفاده کنیم و بیشتر سالادها و سوپ سبزیجات میل شود.

چه غذاهایی باید در این فصل بیشتر مصرف شود؟

بیشتر غذاهایی که با سبزیجات تهیه شده و آب پز باشد؛ غذاهایی بدون ادویه جات تند!

باید در این فصل بیشتر از لبنیات استفاده شود، در واقع طب سنتی تاکید دارد از غذاهایی استفاده شود که هم طبیعت سردی داشته باشند و هم زود هضم باشند.

خوردن مغزیجات را توصیه می کنید؟

مغزها چون طبع گرم و خشک دارند بهتر است کمتر استفاده شوند و اگر قرار است استفاده شوند، از نوع  بو داده نباشند چون مغز های بو داده شده نمک دارند و این نمک گرمی مغزها را افزایش می دهد.

 در فصل تابستان چه نوشیدنی هایی به رفع عطش کمک می کند؟

شربت آلبالو، شربت سکنجبین، شربت آلو، شربت زرشک و شربت هایی که طبع سرد دارند توصیه می شوند در این ماه به صورت خنک استفاده شوند.

البته در طب سنتی توصیه نمی شود یخ داخل آب انداخته و سپس مصرف شود بلکه باید شربت با آب سردتهیه شود تا نیازی به یخ نباشد.

برای داشتن حس تندرستی روح در این فصل چه باید کرد؟

در فصل تابستان توصیه شده ساعات ورزش کاهش پیدا کند و ورزش در ساعت خنک روز مثل صبحگاهان و عصرگاهان انجام شود و حتی المقدور ورزش های سنگین انجام نشود.

در این فصل افراد دچار اضطراب، بی قراری و کم حوصلگی می شوند، با توجه به اینکه عصبانی شدن باعث گرم شدن بدن می شود باید سعی کرد در این فصل کمتر عصبانی شویم و آرامش خود را حفظ کنیم.

استفاده از نوشیدنی های خنک حرارت بدن را کاهش می دهد و بی قراری و عصبانیت را از افراد کم می کند.

در این فصل استفاده کاهو و سکنجبین در ایجاد آرامش در افراد بسیار مؤثر است.

کد خبر 309786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.