فناوری به کمک مدیریت شهری اصفهان آمد / برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین

شهر اصفهان با تشکیل مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان علاوه بر تحقق شهر دانش محور، پیشگام فناوری های نوین شهری می شود.


 به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان از همان ابتدای تأسیس مأموریت پیدا کرد تا حرکت چرخه علم را در شهر سریعتر کند.

در این فرصت به منظور آگاهی از فعالیت های این مرکز گفتگویی را با «محمد رضا نیلفروشان- مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

با توجه به اینکه مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان نهادی تازه تأسیس است، چه عواملی باعث راه اندازی این مرکز شد؟

با توجه به سیاست های جدیدی که در مدیریت شهری ایجاد شده تا شهری دانش بنیان و دانش محور داشته باشیم و با عنایت به ویژگی های عصر حاضر و سرعت تحقق شهر هوشمند، استفاده از فناوری های نوین می تواند زندگی مردم را آسانتر و بسیاری از دغدغه های روزمره مردم را کاهش دهد.

تحقق این امر نیازمند زیرساخت های زیادی است و چنانچه ریل گذاری ها به درستی در این راستا انجام شود، سالهای سال شهروندان می توانند از این فضا به خوبی استفاده کنند.

شهرداری اصفهان جزء اولین شهرهای کشور است که در زمینه استفاده از فیبرهای نوری ورود پیدا کرده و می تواند سیستم را به سمتی ببرد که سرعت عمل زیادی در بخش های مختلف داشته باشد.

ما در شهری زندگی می کنیم که پس از تهران، دومین شهر علمی کشور به شمار می رود.

مهمترین هدف این مرکز چیست؟

رسیدن به شهر دانش محور مهمترین هدف مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان است.

اصفهان به عنوان شهری پیشگام در فناوری های نوین شهری است که با توجه به پشتوانه دانش بنیان بودن خود ۳۲ هزار  دانشجوی دکتری و فوق لیسانس را در خود جای داده و نخستین شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را دارد.

به زودی کریدور علم و فناوری ایران در شهر اصفهان احداث خواهد شد که همه این موارد گواه این موضوع است که اصفهان سابقه علمی بالایی دارد و این سابقه علمی اگر با صنعت پیوند خورد، شکوفایی خاصی را برای شهر و کشور ما رقم می زند و در خاورمیانه می تواند بسیاری از مباحث را برای اولین بار مطرح کند.

نخستین قدمی که مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان برداشت، این بود که نیازهای کل شهر اصفهان را جذب، نزدیک به ۹۸۳ نیاز را جمع آوری و آنها را در برنامه ای ۲ ماهه اولویت بندی کرد.

نمونه بارز آن عمود پرواز آتش نشانی بود که رونمایی شدو تحولی عظیم را در سیستم آتش نشانی ایجاد کرد.

البته تاکنون برای دریافت این پهباد ۵۵ سفارش به دست ما رسیده است که امید است با رفع موانع قانونی، در چرخه آتش نشانی کشور آنها را مشاهده کنیم.

ما فناوری را به کمک مدیریت شهری می آوریم، دیگر نمونه بارز آن این بود که برای اطفای حریق در بافت های فرسوده نیاز به طراحی ویژه ای داشتیم، از این رو اولین موتور برقی آتش نشانی را در اصفهان رونمایی و تعدادی را سفارش داده ایم که امیدواریم تا پایان شهریور ماه موتورهای برقی انژکتوری با شتاب بالا و بدون آلایندگی بتواند برای عملیات اولیه اطفای حریق در مکان هایی که امکان حضور خودروهای آتش نشانی وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرد.

جایگاه اصفهان در پیشرفت فناوری های نوین کجاست؟

استخراج اولویت های فناوری های نوین شهرداری باید حاصل برخی رویکردها باشد، ما این رویکردها را اولویت بندی کردیم که یکی از آنها مزیت محور بودن و نیاز محور بودن است.

بسیاری از محصولات ما برای نورپردازی ها از تکنولوژی های خارج هستند اما مهندسان ما با مهندسی معکوس و بومی سازی این محصولات را مطابق با اقلیم شهرمان می سازند.

نورپردازی یکی از اقدامات فن آورانه دنیا است، به طوری که حتی در کشور انگلستان با برنامه نورپردازی فستیوال هایی برگزار و گردشگران را به سمت این کشور می کشانند.

اصفهان با جاذبه های توریستی که دارد، می تواند فرهنگسازی های لازم را انجام و در این راستا فعالیت های خوبی را ارایه کند.

نکته دیگر اینکه شهروندان اصفهانی می توانند از ۱۳ تا ۱۵ مرداد مصادف با میلاد امام رضا(ع) در نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهر اصفهان حضور بهم رسانند و از نزدیک با آخرین دستاوردهای دنیا و کشور عزیزمان در زمینه های مختلف از جمله فناوری های نورپردازی آشنا شوند و نظریات خود را اعلام کنند زیرا معتقدیم شهروندان بهترین کارشناسان شهری هستند.

مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان سایتی را به نشانی MTC.ISFAHAN.IR راه اندازی کرده که بسیار پُر بازدید است؛ در این سایت شهروندان می توانند با کلیه فعالیت های مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان آشنا شوند.

در این سایت قسمتی وجود دارد با عنوان «نیاز ما، ایده شما» که نیازهای شهرداری در سایت ارایه و مردم با مراجعه به آن می توانند ایده خود را ارایه و کُدی را دریافت کنند که تا یک هفته بعد به آنها پاسخ داده می شود که آیا ایده ارایه شده تکراری است، اجرا شده و یا این ایده تاکنون برنامه ریزی نشده است.

آیا مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان برای کودکان و نوجوانان هم اقداماتی انجام داده است؟

مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان با رویکردی که نسبت به مسایل شهری دارد، سیاست های ویژه ای را پی می گیرد.

 ما معتقدیم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و می توانیم اقتصاد مقاومتی را با فکر و ایده های مردم شکل دهیم.

از این رو نمایشگاه های باور را در چند بخش با حضور مراکز بزرگ شهری برگزار کردیم که بسیاری از محصولات ارایه شده در این نمایشگاه ها مورد استفاده شهرداران شهرهای استان قرار گرفت.

ما در صدد برگزاری جشنواره ای هستیم تا بتوانیم در کنار نمایشگاهی که هم راستا با آن برگزار می شود، محصولات دانش بنیان و تولید داخل در موزه مدیریت شهری را به نمایش بگذاریم؛ از این رو برنامه ریزی شد بین ۱۳ تا ۱۵ مردادماه نخستین نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری را در محل نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان برگزار کنیم.

در این جشنواره کودکان و نوجوانان هم می توانند بسیاری از مسایل شهری خود را حل کنند.

 در نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین شهری برای افراد مختلف از سن ۳ تا ۹۳ سال برنامه ریزی های ویژه ای انجام شده است، ضمن اینکه تاکنون ۲۲ کشور برای حضوردر این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.

کد خبر 309781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.