اجرای طرح کد رهگیری برنج در گیلان و مازندران /کشت محصولات جایگزین در ۱۰ استان غیر شمالی

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح کد رهگیری ۱۶ رقمی برنج در استان‌های گیلان و مازندران طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار در اظهار داشت: طرح کد رهگیری ۱۶ رقمی با اهدافی همچون افزایش کیفیت، قیمت گذاری مناسب و مشخص شدن نوع رقم اجرا می‌شود.

وی افزود: با دادن کد رهگیری به تولید کنندگان، تمام جزئیات تولید از نام تولید کننده تا منطقه تولید، محل مزارع، زمان و کارخانه شالی کوبی روی بسته‌های برنج به ثبت می‌رسد.

خاکسار گفت: یکی از مزیت‌های کد گذاری این است که برنج شکسته با سالم مخلوط نمی‌شود و اگر هم مخلوط شود درصد آن و کارخانه‌ای که این کار را انجام داده روی بسته مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: با این اقدام از مخلوط کردن ارقام بومی با پر محصول نیز جلوگیری خواهد شد.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت در ادامه به اجرای برنامه کشت جایگزین برنج در استان‌های غیر شمالی اشاره و تصریح کرد: محصولاتی مانند آفتابگردان، کینوا، ارزن، ماش و کلزا از جمله محصولات جایگزین کشت برنج در استان‌های غیر شمالی است.

وی با بیان این که ۱۰ استان غیر شمالی، برنج کشت می‌کنند، اظهار داشت: کشت جایگزین با الزاماتی همراه است مانند قیمت محصول جایگزین و صنایعی که به دنبال تولید در این استان‌ها ایجاد شده که باید مد نظر قرار گیرد.

خاکسار افزود: از این رو، محصولات جایگزین با مشورت استان‌ها و شرایط آنان معرفی خواهد شد.

کد خبر 309504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.