اتخاذ سود بلوکه تسهیلات از مشتریان منطقی نیست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، گفت: در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شود و در حوزه‌های نامطلوب سرمایه‌گذاری شود.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه بانک‌ها در ظاهر نرخ سود تسهیلات بانکی را ۱۸ درصد اعلام می‌کنند؛ اما وام گیرنده به نوعی مجبور است تا هزینه ۲۵ درصدی سود وام را پرداخت کند، اظهار داشت: بانک‌ها حتی از پرداخت وام‌هایی با نرخ سود بالا امتناع می‌ورزند.

وی با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، افزود: بانک مرکزی برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار بخشنامه‌ای به بانک‌ها داشت تا نرخ سود وام‌های بانکی کاهش یابد، اما این مصوبه اجرایی نشد.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بانک‌ها در ظاهر نرخ سود تسهیلات بانکی را ۱۸ درصد اعلام می‌کنند؛ اما وام گیرنده به نوعی مجبور است تا هزینه ۲۵ درصدی سود وام را پرداخت کند.

بلوکه یک چهارم برخی از تسهیلات پرداختی در بانک‌ها

وی با بیان اینکه باید پذیرفت شرایط دریافت وام بانکی بسیار دشوار است، گفت: بانک‌ها حدود یک چهارم برخی از تسهیلات پرداختی را بلوکه می‌کردند و مشتری را مجبور به پرداخت سود مبلغ بلوکه شده کرده‌اند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: در حال حاضر بانک‌ها حتی از پرداخت وام‌هایی با نرخ سود بالا امتناع می‌ورزند و حتی متقاضیان وام ازدواج با مسائلی روبرو می‌شوند که در برخی موارد موفق به اخذ وام نمی‌شوند.

وی بیان داشت: بانک‌ها مشتریان را مجبور به پرداخت سود بخش بلوکه شده تسهیلات می‌کنند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: سختگیری بانک‌ها در ارائه وام در مسائل مختلف مانند تعیین وثیقه سنگین و درخواست ضامن از وام گیرنده است در حالی که بانک‌ها باید در خدمت تولید و اقتصاد کشور باشند.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه بانک‌ها اجازه بنگاه‌داری ندارند؛ اما تنها هدف بانک‌ها کسب سود بیشتر است و در زمینه رونق تولید و خدمت رسانی اقدامی نمی‌کنند.

موسوی لارگانی گفت: علاوه بر بانک مرکزی، وزیر اقتصاد نیز باید پاسخگوی وضعیت نامناسب عملکرد بانک‌ها باشد، زیرا معاونتی در زمینه امور بانکی در وزارت اقتصاد است، اما با این وجود، وزیر درباره مسایل بانکی پاسخگو نیست.

نگرانی بانک‌ها از کاهش مشتریان با تنزل نرخ سود بانکی

وی با اشاره بر لزوم کاهش نرخ سود بانکی، این مسئله را منجر به نگرانی بانک‌ها از کاهش مشتریان خود دانست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه میزان کاهش نرخ سود بانکی مشخص نشده است، گفت: بعد از کاهش نرخ تورم و طرح موضوع درباره سود بانکی و سود سپرده‌ها، اعلام شد به دلیل بالا بودن تورم، سود بانکی نیز افزایش یافته که با کاهش نرخ تورم باید به دنبال افت نرخ سود بانکی باشیم.

وی کاهش نرخ سود بانکی را توقعی دو جانبه از سوی مردم و مسئولان دانست و افزود: بانک مرکزی در جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یا در پاسخ به خبرنگاران قول کاهش نرخ سود را داد، اما بانک‌های کشور با کاهش نرخ تورم، نگران از دست دادن مشتریان خود هستند.

موسوی لارگانی ادامه داد: بانک‌ها همچنین نگران این مساله هستند که چنانچه سود سپرده‌ها کاهش یابد، مردم اقدام به سپرده‌گذاری نکنند و به بازار سرمایه و خرید و فروش ارز، طلا و امثال اینها روی آورند و یا پول خود را در حوزه تولید سرمایه‌گذاری کنند.

لزوم سوق سرمایه‌گذاری مردم در بخش تولید

وی پیرامون اینکه با اقدامات اساسی باید مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید حرکت کنند، اظهار داشت: با این شرایط بانک‌ها هم سودهای لازم خود را می‌برند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس اضافه کرد: متاسفانه اکنون مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به بانک‌ها تحکم کرد که وام با سود ۱۸ درصدی را با سود ۱۵ درصد در اختیار مشتریان قرار دهید، تصریح کرد: بانک‌ها اعلام می‌کنند هزینه‌های شان بسیار بالا است و حتی خود بانک‌ها چنین هزینه‌های را دامن می‌زنند.

عدم سرگردانی پول مردم با اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی

موسوی لارگانی کاهش سود سپرده را منجر به کاهش مشتریان بانک‌ها دانست و افزود: قانون گذار اعلام کرده بانک باید فعالیت‌های جانبی را کنار بگذارند، اما این مسئله را اجرایی نکرده‌اند و هنوز به فروش شرکت‌های اقماری می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس باید همچنان برنامه‌ریزی کند که در جریان کاهش سود، بانک‌ها ضرر نبینند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شود و در حوزه‌های نامطلوب سرمایه‌گذاری شود.

ربودن قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی با سودهای کلان تسهیلات بانکی

وی افزود: بالا بودن هزینه‌های تولید و از طرفی سودهای کلان تسهیلات بانکی انگیزه و قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و همین باعث شده تا بسیاری از تولیدات داخلی خرد و متوسط ما به واسطه سودهای کلان بانکی از چرخه کمک به اقتصاد خارج شوند.

موسوی لارگانی تاکید کرد: برای کمک به چرخه صنعت اقتصادی باید تولیدکنندگان داخلی را ترغیب کرد تا بدون نگرانی وارد عرصه تولید شوند.

وی ادامه داد: هر چند که آنها برای اخذ وام باید ۲۵ درصد از مبلغ تسهیلات را به عنوان سپرده در بانک نگه دارند بدون اینکه سودی به آنها داده شود و همین سود ۲۵ درصد هم طی اقساطی از مشتری گرفته می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که پول در چرخه تولید قرار نگیرد سودهای بانکی هم زیاد است، عده‌ای بدون اینکه هیچ فعالیتی داشته باشند پول خود را در بانک سپرده می‌کنند و درآمد قابل توجهی هم دارند حال اگر این پول در چرخه تولید قرار بگیرد بانک‌ها هم سود سپرده‌ها را بالا نمی‌برند.

موسوی لارگانی خاطر نشان کرد: چنانچه بانک مشتری وام گیرنده داشته باشد برای بانک ایجاد درآمد می‌کند پس باید مردم به سود سپرده‌ها متکی نشوند و از طریق راه‌های تولید به فکر درآمدزایی باشند تا هم به چرخه اقتصاد کمک کنند و هم سیستم سود بانک‌ها را کاهش دهند.

کد خبر 309315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.