خواب صنعت در رکود

بازوی محرک هر اقتصادی که نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد بخش "صنعت و معدن" است. براین اساس در تقویم کشور دهم تیر ماه روز صنعت و معدن نامگذاری شده است. البته به اعتقاد کارشناسان، در سال‌های اخیر وضعیت صنعت در کشور با رشد مناسبی همراه بوده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

به گزارش ایمنا، رشد و توسعه صنعت در یک کشور، نقش انکارناپذیری در اقتصاد پیشرو و پایدار دارد و به ارتقای سطح زندگی مردم آن جامعه کمک می کند. صنعتی که در دهکده جهانی توان حضور و رقابت را نداشته باشد، به صورت طبیعی از گردونه رقابت حذف خواهد شد. بنابراین ضرورت سرمایه گذاری بر روی صنایعی خاص با در نظر گرفتن مزیت نسبی آن کشور، از اهمیت فراوانی برخوردار است که باید بر پایه ی تحقیق و پژوهش این امر محقق شود.

خصوصی سازی به ویژه در صنعت، به افزایش کارایی عوامل تولید و کاهش قیمت ها منجر می شود. حمایت از صنایع کوچک، متوسط و واگذاری امور به خود مردم که به صراحت در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است، بدون تردید لازمه حضور و رقابت در عرصه بین المللی را فراهم و همچنین سرمایه های زیادی را از سراسر جهان جذب می کند که تحقق این موضوع با توجه به انتقال مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی یا مردم، امکان پذیر است.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران درباره وضعیت صنعت در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور که ۴۰ درصد تولید ناخالصی داخلی به وسیله صنعت ایجاد می شود، سرمایه گذاری در تولید و صنعت با نگاه به آینده اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیرنفتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گفته عبدالوهاب سهل آبادی، اکنون توسعه صنعتی نقش مهمی در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، ایفا می کند و دولت ها در این کشورها از برخی صنایع پشتیبانی می کنند و در بحران ها و مشکلات اقتصادی، سیاست های حمایتی را به کار می گیرند تا نقش این بخش که پویایی اقتصاد یک کشور را به دنبال دارد، پررنگ تر شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور سال ها بر نفت تکیه داشته است و به همین دلیل برای داشتن اقتصاد متکی بر صنعت، باید از بخش صنعت حمایت شود تا این بخش بتواند خود را به جایگاه شایسته اش برساند، ابراز امیدواری کرد: با تکیه بر توان و دانش داخلی در عرصه جهانی نیز به رقابت با دیگر کشورها بپردازیم. مردم، تولیدکنندگان و دولت همگی باید دست در دست یکدیگر دهند تا به صنعتی شایسته، پیشرو و قابل رقابت در عرصه جهانی دست یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: با توجه به اینکه ما به عنوان فعالین صنایع در خانه صنعت و معدن در میدان واقعی تولید و صنعت قرار داریم، به نظر نمی‌رسد این آمار صحیح باشد.

وی گفت: عمده‌ترین صنایع فعال در کشور، صنایع کوچک و متوسط می‌باشد و بیشتر وضعیت این صنایع رصد می‌شود.

سهل آبادی ادامه داد: با توجه به تحرکاتی که از سوی دولت برای بحث خروج از رکود مشاهده می‌شود بارقه‌هایی از امید در وضعیت صنایع ایجاد شده است که برای محقق شدن آن نیاز به زمان کافی است. چراکه تغییرات مثبت در این حوزه به آرامی انجام می‌شود.

وی افزود: روند شناسایی و ارزیابی و نهایتا معرفی به بانک صنایع کوچک و متوسط روند مثبتی بوده است، ما فکر می‌کنیم، با ارائه تسهیلات، واحدهای تولیدی  بتوانند رشد کنند و شرایط  صنایع کوچک و متوسط برای ادامه فعالیت  بهتر شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی تولیدکنندگان نقدینگی است یا نبود تقاضا گفت: به هرحال رکود در اقتصاد کشور ما حاکم است از طرفی تولید ما هم به گونه‌ای نیست که بتواند به صورت کمی با محصولات خارجی رقابت کند.

وی تصریح کرد: صنایعی که امکان تولید داشتند امروز با مشکلات نبود تقاضا رو به رو هستند و تولیدکنندگانی که برای عرضه مشکل نداشتند و محصولات رقیب خارجی آنها در بازار توزیع می‌شد به منابع مالی مناسب دسترسی نداشتند.

به گفته سهل آبادی، متاسفانه بعد از تلاطم‌های ارزی و رکود ایجاد شده در کشور برخی از تولید کنندگان با مشکلات مالی رو به رو شدند و کمک و دستگیری از این افراد هم به خوبی انجام نشد.

وی افزود: برخی از پیچیدگی‌های قانون سبب شده که بر سر راه صنعتگران در کشور موانعی ایجاد شود. همچنین مهم‌ترین مشکل و ضعف بخش صنعت در کشور نبود کار گروهی است زیرا در کارهای فردی بازدهی سرمایه کمتر از کار گروهی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با اعلام اینکه دولت در حال حاضر به‌جای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، فشارهای خود را برای وصول مطالبات چندبرابر کرده است، گفت: عمده واحدها با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نقدینگی واحدهای صنعتی کشور به مرحله بحران رسیده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی دولت به‌جای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، فشارهای خود را برای وصول مطالبات به 100 درصد رسانده که این موضوع واحدها را در وضعیت بدی قرار داده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط واحدهای تولیدی باید هر سه ماه یک بار مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کنند، تصریح کرد: امروز اکثر صنایع ریخته‌گری و ماشین‌سازی کشور امکان پرداخت پول برق خود را نداشته و حتی دیون قبوض گاز خود را نیز باید با بهره پرداخت نمایند.

سهل‌آبادی اضافه کرد: این روزها تشدید فشار سیستم بانکی برای بازپرداخت بدهی‌ها از واحدهای صنعتی بیشتر شده است؛ این درحالیست که صنعت کشور در شرایط رکود قرار داشته و خود تقصیری در این مشکلات ندارد.

حال به اعتقاد کارشناسان، موانع بازار به دلیل رکورد حاکم بر اقتصاد کشور مانند نوسانات عرضه و تقاضا و تغییرات قیمت مواد اولیه، مشکلات نقدینگی و مالی نظیر ارائه ضمانت نامه های بانکی، تاخیر در دریافت درآمد حاصل از فروش محصولات و کمبود سرمایه در گردش، به روز نبودن فناوری ها و موانع موجود برای دستیابی به تکنولوژی روز و فرسوده بودن ماشین آلات خط تولید جهت توسعه فعالیت بنگاه ها، مشکلات مختلف در زمینه بازاریابی محصولات تولیدی و عدم شناخت صحیح بازارهای مصرف از مهمترین چالش های پیش روی صنعت است. اما می توان با فرهنگ سازی و تشویق آحاد جامعه به استفاده از تولیدات داخلی، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و ارائه مشوق های لازم به منظور تسهیل جهت تامین مواد اولیه و کاهش هزینه های تولید، ارتقا سطح کیفیت کالای تولید داخل با بهره گیری از فناوری های نوین و تکنولوژی های روز که منجر به توجیه اقتصادی کسب و کار، تنوع سازی و بالا بردن مزیت رقابتی می شود در راستای حل این معضلات گام برداشت.

کد خبر 309135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.