اخبار علم و فناوری در هفته نخست تابستان

موفقیت محققان ایرانی درتبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت، اعلام جزییات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت قلم سه بعدی، درخواست اشد مجازات برای آتش افروزان عمدی جنگل ها، معافیت مالیاتی پتروشیمی ها با کاهش آلایندگی از جمله مهمترین رویدادهای علم وفناوری ومحیط زیست درهفته نخست تابستان است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا وبه نقل از ایرنا، محققان دانشگاه های علم و صنعت ایران و کاشان با سنتز یک نانوکاتالیست، توانستند گاز متان را به یک ترکیب گازی با ارزش برای تولید محصولات شیمیایی تبدیل کنند.
موفقیت محققان ایرانی درتبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت
با صنعتی شدن این فرآیند می‌توان از گازهای آلاینده گلخانه‌ای، سوخت تهیه کرد.
مهندس احسان اکبری محقق این طرح از گاز سنتز به‌عنوان یک گاز پراستفاده در فرآیندهای مختلف صنایع شیمیایی و متالورژی یاد کرده و افزود: گازسنتز مخلوطی از هیدروژن و دی‌اکسید کربن است که در صنایع شیمیایی و متالورژی کاربرد فراوان دارد. این گاز مفید را می‌توان از گاز طبیعی به دست آورد. بدین منظور روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دراین‌ بین تولید گاز سنتز به کمک فرآیند ریفورمینگ خشک گاز متان هم از لحاظ صنعتی و هم از لحاظ زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است.
محقق دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: مهمترین مشکل این فرآیند، غیرفعال شدن کاتالیست های مورد استفاده بر اثر تشکیل کک است که در این طرح سعی شده با بهره‌گیری از فناوری نانو بر این مشکل غلبه شود. در طرح حاضر یک نانوکاتالیست نانوکامپوزیتی ارزان سنتز شده است که مقاومت بالاتری نسبت به کاتالیستهای رایج در برابر غیرفعال شدن دارد.
بانک اطلاعات تجاری صنعت هوایی ایران راه‌اندازی شد
تشکیل بانک اطلاعاتی تجاری صنعت هوایی ایران یکی از اقدامات ستاد در حوزه تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی است.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی وهوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص اقدامات ستاد در حوزه تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی افزود: برنامه‌ریزی ستاد در حوزه تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی در ۳ برنامه و در ۸ اقدام صورت گرفته است.
دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: این ۸ اقدام شامل ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی، ایجاد و توسعه کارگزاری‌های تخصصی صنعت هوایی، سامانه شبکه شرکت‌های هوایی و هوانوردی و فن‌بازار می شود.
به گفته منطقی، تشکیل بانک اطلاعاتی تجاری صنعت هوایی ایران، کنترل واردات محصولات هوایی مشابه تولید داخل و زیر مجموعه‌های شبکه هایپرمارکت هوایی و هوانوردی از دیگر اقدامات هشتگانه برای توسعه تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان هوایی است.
 اعلام جزییات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس امور شرکت ها و موسسه های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشریح جزییات معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اطلاعات شرکت هایی که تا پایان سال ۱۳۹۵ به تائید کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان رسیده ‌است، به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.
سید محمد صاحبکار خراسانی گفت: به منظور اعمال معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال مالی ۱۳۹۳ اطلاعات حدود هزار و ۳۰۰ شرکت و در سال مالی ۱۳۹۴ اطلاعات حدود ۲ هزار و ۲ شرکت دانش بنیان و مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آنها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد.
وی اظهار کرد: معافیت مالیاتی این شرکت‌ها اکنون اعمال شده است یا در مراحل نهایی رسیدگی و اعمال معافیت هستند.
رئیس امور شرکت‌ها و موسسه های دانش بنیان افزود: اقدامات زیادی در چند ماه گذشته برای تکمیل پرونده‌ها و اطلاعات حدود ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان نوپا و تولیدی که تا سال ۱۳۹۵ به تائید رسیده، انجام شده است که با اعلام رسمی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تائید، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا پایان تیرماه ۱۳۹۶ اظهارنامه خود را تکمیل کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.
الهام از چشم پروانه برای ساخت صفحه نمایش
محققان آمریکایی با الهام از چشم های پروانه موفق به ساخت پوششی جدیدی برای صفحه نمایش شدند که مشکل مشاهده محتوای نمایشگر زیر نور خورشید را حل می کند.
این لایه نازک که با الهام از چشم های پروانه طراحی شده است، علاوه بر این که در مقابل خش مقاوم است، صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت را در برابر گردو خاک و اثر انگشت محافظت می کند و در طراحی صفحه نمایش های قابل انعطاف نیز قابل استفاده است.
مطالب حتی روی جدیدترین صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت ها در فضای باز و زیر نور شدید خورشید به سختی قابل خواندن است، از این رو محققان با الهام از نانو ساختارهای موجود در چشمان پروانه لایه ای نازک از آنتی ریفلکس (ضد انعکاس) را طراحی کردند که باعث سهولت خواندن مطالب از روی صفحه نمایش حتی در زیر نور افتاب می شود.
این لایه نازک از نانوساختارها می تواند قابلیت دید چشم را در برابر صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت ها در زیر نور خورشید بهبود بخشد.
 چین لیزر قاتل پهپاد ساخت
متخصصان چینی موفق به ساخت نوعی سامانه لیزری شده اند که قادر است پهپادهایی را که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، هدف قرار دهد.
پهپادها یکی از اصلی ترین وسایل برای جمع آوری اطلاعات محسوب می شوند و چین نگران است که افزایش این وسیله ها خطرهای امنیتی برای کشور به دنبال داشته باشد.
فیزیکدان های آکادمی علوم این کشور گفته اند که آزمایش هایی نیز روی این سامانه لیزری با موفقیت انجام شده است و می توان از این سامانه برای هدف قرار دادن پهپادها استفاده کرد.
تارنمای «مردم» ارگان حزب حاکم چین هم نوشت که با استفاده از این سامانه لیزری تاکنون ۳۰ فروند از این پهپادهای کوچک ساقط شده اند،اسلحه لیزری را که متخصصان چینی ساخته اند می تواند، این وسیله های بدون سرنشین را هدف قرار داده و علاوه بر سوزاندن سطح آنها، مانع ادامه پرواز آنها شود.
ساخت قلم سه‌بعدی 
یک شرکت آمریکایی قلم سه‌بعدی با دو نازل موسوم به اسکرایب تری دی پن تولید کرد که امکان طراحی و ساخت همزمان ساختارهای سه‌بعدی را با سرعت بیشتری فراهم می‌کند.
این قلم سه‌بعدی مانند سایر نمونه‌های موجود، در واقع یک چاپگر سه‌بعدی قابل حمل است که از پلاستیک‌های زیستی و قابل بازیافت به عنوان مواد اولیه بهره می‌برد و پس از ذوب کردن آن، با استفاده از یک مکانیزم موتوری مواد اولیه را از نازل خارج می‌کند. پلاستیک پس از خروج از نازل، سرد و سخت می‌شود و امکان تولید ساختارهای سه‌بعدی را همزمان با طراحی، در اختیار می‌گذارد.
شبیه سازی حس لامسه با استفاده از یک الگوی رایانه ای
محققان آمریکایی الگوی رایانه ای ابداع کردند که می تواند واکنش رشته های عصبی دست به تحریکات پوست را شبیه سازی کند.
این الگوی رایانه ای که توسط محققان دانشگاه شیکاگو ساخته شده است، واکنش بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ رشته عصبی را با درنظرگرفتن مکانیک های پوست در زمانی که تحت فشار قرار می گیرد یا روی اشیا حرکت می کند، با دقت میلی ثانیه شبیه سازی می کند.
این نرم افزار به محققان اجازه می دهد تا چگونگی واکنش رشته های عصبی را در زمان تماس پوست با اشیا مشاهده کنند. همچنین محققان با استفاده از این الگو می توانند نحوه واکنش عصب به لمس را بهتر درک کنند و از آن برای ایجاد احساسات واقعی در دست های بیونیک برای افراد قطع عضو شده استفاده کنند.
 درمان بیماری قلبی با بزاق کنه
محققان می گویند از بزاق کنه می توان برای درمان 'میوکاردیت'، نوعی بیماری خطرناک قلبی که می تواند سبب مرگ ناگهانی جوانان شود، استفاده کرد.
محققان دانشگاه آکسفورد معتقدند که پروتئین های موجود در بزاق کنه (نوعی حشره) برای رفع التهاب عضله قلب و جلوگیری از ابتلا به میوکاردیت و نارسایی قلبی، مفید هستند.
این محققان کنه ها را به مثابه یک 'معدن طلا' برای ساخت داروهای جدید عنوان کردند و می گویند این ظرفیت وجود دارد که بتوان از کنه ها برای درمان سایر بیماری ها مانند سکته مغزی و آرتریت نیز استفاده کرد.
با این حال تاکنون تمام تحقیقات در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است؛ بنابراین احتمالا چند سال زمان می برد تا داروهایی برای مصرف انسان ها ساخته شود.
چین ساخت اولین شهر جنگلی جهان را آغازکرد
اولین شهر جنگلی جهان که برای مبارزه با آلودگی هوا طراحی شده است در شهر 'لیوجو' واقع در استان 'گوانگ‌جو' چین در حال ساخت است.
این شهر فوق مدرن جنگلی توسط گروه 'استفانو بوئری آرکیتتی' یک گروه ایتالیایی که در سراسر جهان پروژه های سبز ابداع می کند، طراحی شده است.
این شهر جنگلی که یک جامعه حدود ۳۰ هزار نفری را در خود جا خواهد داد، از فضای سبز پوشیده خواهد شد به طوری که حدود یک میلیون گیاه از بیش از ۱۰۰ گونه گیاه مختلف و ۴۰ هزار درخت خواهد داشت که در مجموع حدود ۱۰ هزار تن دی اکسید کربن و ۵۷ تن ذرات آلاینده را در هوا جذب و سالانه حدود ۹۰۰ تن اکسیژن تولید می کند.
در نتیجه این شهر جنگلی به کاهش متوسط دمای هوا کمک خواهد کرد و کیفیت هوا را بهبود می بخشد، همچنین موانع صوتی ایجاد کرده و تنوع زیستی محلی را در منطقه تقویت می کند، این شهر جنگی همچنین از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی گرمایی زمین و انرژی خورشیدی استفاده خواهد کرد.
واکسیناسیون بدون درد با استفاده از برچسب‌های حاوی میکروسوزن
محققان نوعی برچسب حاوی میکروسوزن ساختند که امکان تزریق واکسن آنفلوآنزا را بدون درد فراهم می‌کند.
چنانکه از نام این برچسب‌ها مشخص است، برای تزریق واکسن یک برچسب حاوی مجموعه‌ای از میکروسوزن‌ها روی پوست شخص چسبانده می‌شود و در مدت کوتاهی این میکروسوزن‌ها در بدن وی جذب می‌شوند و واکسن را به جریان خون او منتقل می‌کنند.
این شیوه نه تنها بدون درد است، بلکه برای حمل و نقل و نگهداری واکسن‌ها نیازی به سرد کردن آن‌ها نیست و پس از تزریق واکسن، آنچه به شکل یک نوارچسب باقی می‌ماند با ایمنی کامل و بدون هرگونه آسیب زیستی دور انداخته می‌شود.
همچنین به دلیل سادگی کار با این برچسب‌ها می‌توان در منزل و بدون نیاز به مراجعه به پزشک نیز از آن‌ها استفاده کرد. محققان امیدوارند این ویژگی موجب افزایش استفاده از واکسن آنفلوآنزا در بین مردم شود. 
 ساخت پوست خزندگان در آزمایشگاه
محققان با انجام پژوهشی درباره اثر آلودگی‌های ویروسی بر گونه‌های خزندگان، توانستند برای اولین بار پوست نوعی لاک پشت سبز دریایی را در آزمایشگاه تولید کنند.
فناوری کشت پوست انسان در آزمایشگاه به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که اکنون از این فناوری برای ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی استفاده می‌شود اما تاکنون محققان نتوانسته بودند پوست گونه‌های جانوری به غیر پستانداران را در آزمایشگاه تولید کنند.
لاک پشت سبز یکی از گونه‌های در حال انقراض است که هر ساله هزاران کیلومتر را برای تولیدمثل مهاجرت می‌کند.
 ساخت پلاستیک زیستی با استفاده از پروتئین سویا
محققان دانشگاه سویل با استفاده از پروتئین سویا نوعی پلاستیک زیستی ساختند که قابلیت جذب ۴۰ برابر وزن خود را دارد. این پلاستیک جدید کاملا گیاهی و زیست‌سازگار است.
این پلاستیک زیستی در صنایع کشاورزی به ویژه به عنوان ماده اولیه تولید کود کاربرد دارد. همچنین یکی از کاربردهای مهم این ماده جایگزینی با پلاستیک‌های پلیمری است.

کد خبر 309096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.