رعایت اخلاق آرامش به همراه دارد/ مطالبه گری عامل مهم آبادانی است

فریدن - امام جمعه داران گفت: بقا و عزت هر جامعه ای مستلزم رعایت اخلاق و تقوی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر داران که در محل مسجد صاحب الزمان این شهر برگزار شد، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی توصیه کرد و اظهار داشت: تقوا موجب سعادت انسان در دنیا و آخرت است.

وی اخلاق را  مهم ترین عرصه برای بروز صفات  انسانی دانست و بیان کرد: اخلاق در زندگی انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا انسانیت انسان وقتی شکل می گیرد که ارزش های اخلاقی در وجود او متبلور شود  .

امام جمعه داران  با بیان این که فضائل اخلاقی مطلق است و همه آن را می پسندند، افزود: هر انسانی را به میزان ظهور ارزش های اخلاقی در افکار و گفتار و رفتار ارزیابی می کنند و اولین نمودی که از یک شخص در جامعه ظاهر می شود اخلاق آن فرد است.

سیاوشی افزود: پیامبر اسلام(ص)می فرمایند: "من برای تکمیل کردن خوبی های اخلاقی مبعوث شدم"  و در تعبیر دیگری فرمودند: "انما بعثت لاتمم حسن الاخلاق "  و در تعبیر سومی " بعثت بمکارم الاخلاق ومحاسنها" آمده است که این تعابیر نشان می دهد  مهم ترین  هدف بعثت پیامبر (ص) تکامل اخلاقی انسان هاست و آسایش دنیا و آخرت در سایه اخلاق نیک، تحقق می ‏یابد.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق اسلامی و رعایت حقوق یکدیگر در جامعه، اظهار داشت: رعایت اخلاق اسلامی در جامعه خصوصا در خانواده بنیان خانواده را تحکیم می‌بخشد.

سیاوشی با بیان این که مسلمانان باید با الگوگیری از سیرت پیامبران و ائمه رعایت اخلاق را سر لوحه زندگی خود قرار دهند، خاطر نشان کرد: اخلاق نیکوی پیامبر (ص) بزرگ‌ترین الگو برای مسلمانان است.

امام جمعه داران اخلاق را یکی از سه پایه اساسی معارف دینی عنوان کرد که در کنار عقاید و احکام، مطرح بوده و شیوه صحیح زندگی آموخته، همچنین سیر و حرکات آنان را به سوی کمال مطلق نشان می‌دهد.

وی مهم ترین  خواسته های مردم از مسئولان را صداقت در گفتار و عمل به اخلاق اسلامی در برخوردهایشان عنوان کرد و گفت: بقا و عزت هر جامعه ای مستلزم رعایت اخلاق و تقوی است.

امام جمعه داران اظهار کرد: آنچه موجب آرامش جامعه می شود برخورد صحیح با مردم و تکریم آن هاست.

سیائشی افزود: انسان اگر بخواهد در زندگی دنیا آسوده بوده و دور از نگرانی ها و اضطراب های ویرانگر به سر ببرد، راهی جز مبارزه با صفات زشت و پاکسازی دل از خوی های پلید ندارد.

وی ادامه داد: صفاتی از قبیل خوشرویی، تواضع، قناعت، محبت، اخلاص، بلندهمتی، طهارت و سلامت نفس، انسان را از دغدغه ‏های بی‏ حاصل و از پریشانی های بدفرجام، نجات می ‏دهد و بر عکس، حالات و اوصافی مانند: غضب، خودخواهی، حرص، حسد، بخل، بدبینی، بدخواهی و آلودگی های روحی، او را در غل و زنجیر گرفتار می‏ کند و هـمـیـن دنـیـای او را کـه مـی ‏تـوانـد در سایـه اخـلاق و رفتار شایسته، به خوشی و آسایش بگذرد، به‏ جهنمی‏ سوزان‏ وعذابی‏ پر رنج‏ وبی‏ پایان‏ تبدیل‏ می‏ کنند.

امام جمعه داران در بخش دیگری از گفتگوی خود بیان این که شهید بهشتی همواره در صف مقدم مبارزه با دشمنان ملت بود، عنوان داشت:  شهادت بهشتی چهره زشت منافقان را افشا کرد .

نماینده ولی فقیه در داران با تاکید بر این که تلاش دشمن برای شهادت بهشتی تضعیف انقلاب بود، افزود: واقعه هفتم تیر به دست منافقان اوج کینه توزی و دشمنی با انقلاب و نظام بود که برای همیشه تاریخ در اذهان باقی خواهد ماند.

سیاوشی افزود: پس از استقرار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) مسئولیت دیوان عالی کشور را که بالاترین مقام قضایی کشور است، به دست باکفایت آیت اللّه بهشتی سپرد تا برای این تشکیلات حیاتی که نقش مهم و تعیین کننده ای در جامعه دارد، با درک و درایت والای ایشان برنامه نو و دقیق فراهم گردد و عدل و قسط در جامعه رواج یابد.

وبی با بیان این که خون شهدای هفتم تیر سبب استحکام نظام شد، افزود: شهید بهشتی برای همه کسانی که در حوزه قضایی نیز کار می کنند یک الگو و شخصیت ارزشمند است .

سیاوشی ادامه داد: امروز دستگاه قضا مرهون مجاهدت های شهید بهشتی است  که با همت شهید بهشتی از مترقی ترین و بهترین دستگاه های قانون گذاری در جهان و عدالت آن زبانزد خاص و عام است.

امام جمعه داران در ادامه با تبریک روز شهرداری و دهیاری ها، برخوردار بودن از روحیه انقلابی، استقلال و تلاش برای حل مشکلات مردم را از مهم ترین ویژگی های فعالان این عرصه برشمرد و  افزود: مسئولان نباید غفلت کنند و دست روی دست بگذارند تا این شهرستان هر روز محروم تر  و منزوی تر شود بلکه لازم است با بلند اندیشی و همت تمام قوای خود را برای پیشرفت و ترقی به کار گیرند.

وی در پایان مطالبه گری صریح و اصولی را عامل مهمی در آبادانی دانست و گفت: مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه  و پیگیر باشند و با حفظ وحدت راه را برای حل مشکلات هموارتر کنند.

کد خبر 308987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.