کاهش بروکراسی اداری راهکاری برای جذب سرمایه‌های کارآمد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌ها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند با کاهش بروکراسی اداری به جذب هرچه بیشتر منابع خارجی به نفع کشور کمک کند.

زهرا سعیدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از سرمایه‌های خارجی می‌تواند بسیاری از پروژه‌های درگیر با مشکلات مالی را احیا کند، اظهار داشت: در بیشتر کشورهای پیشرفته اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل در توسعه کشور قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به نیمه کاره رها شدن بسیاری از پروژه‌های عمرانی در سال‌های اخیر در نتیجه کمبود منابع مالی، افزود: چنانچه بتوانیم با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، ارزهای خارجی را روانه کشور کنیم می‌توانیم به آینده اقتصادی امیدوار باشیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی را جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی دانست، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید ضمن تکیه بر توانایی‌های داخلی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حضور تجار و بازرگانان دیگر کشورها در زیرساخت‌های اقتصادی کشور باشد.

توانایی بالای بخش خصوصی در جذب سرمایه‌های خارجی و سرازیری ارز به کشور

وی با بیان اینکه پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند ثمرات مثبتی به همراه داشته باشد، گفت: بخش خصوصی توانایی بیشتری در جذب سرمایه‌های خارجی و سرازیر شدن ارز به کشور دارد.

سعیدی ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای جذب سرمایه‌های خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: چنانچه افراد از بازگشت منابع خود مطمئن باشند؛ به طور حتم روند جذب سرمایه خارجی و همچنین سرمایه بخش خصوصی تسریع خواهد شد.

وی یادآور شد: با جذب سرمایه‌های خارجی علاوه بر ایجاد تحرک در پروژه‌های عمرانی کاهش آمار بیکاری را نیز شاهد خواهیم بود.

کاهش کارایی با تهی شدن اقتصاد از رقابت

نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به پایین بودن کارایی و بهره‌وری، بیان داشت: یکی از دلایل این مسئله تهی شدن اقتصاد از رقابت، انحصاری و دولتی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل دولتی شدن اقتصاد، وابسته بودن به نفت است، گفت: متاسفانه تمام کاری که انجام می‌دهیم صادرات نفت خام است با تبدیل آنها و ایجاد ارزش افزوده می‌توانیم سود بیشتری داشته باشیم و بزرگترین مشکل کشور یعنی کمبود شغل را رفع کنیم.

سعیدی با اشاره به ضعف‌های مدیریتی بیان داشت: متاسفانه در تدوین قانون اساسی، نگاه دولتی وجود داشت و این مسئله به نسبت به اقتصاد کاملا مشخص است.

وی پیرامون اینکه نمی‌توان خصوصی سازی را با شعار انجام داد، افزود: برای رسیدن به این مهم باید شرکت‌های دانش بنیان را مورد حمایت قرار داد و آن را به اقتصاد دانان پیوند دهیم یعنی در واقع مدیریت بازاریابی را نهادینه کنیم.

لزوم رشد اشتغالزایی با تسهیل کسب و کار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم ارتقای رتبه ایران در زمینه بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب و کار در کشور گفت: یکی از لازمه‌های دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر برنامه ششم توسعه، بهبود فضای کسب و کار در کشور است.

سعیدی با بیان اینکه رتبه کسب و کار ایران در دنیا مناسب نیست، ادامه داد: مسئولان باید با اتخاذ تصمیمات و همچنین اقدامات موثر فضای کسب و کار کشور را تسهیل کنند، زیرا انجام این مهم در اشتغالزایی تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات اساسی روبرو هستند که این موضوع در کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری موثر است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس اضافه کرد: برای مثال یکی از سرمایه‌گذاران ایرانی به چین رفته و محصولاتی را تولید می‌کند و آن را به ایران وارد می‌کند در حالی که می‌توانستیم با ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، همان فعالیت را در ایران انجام دهد اما متاسفانه با ایجاد موانع، آنها را مجبور می‌کنیم در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

وی تاکید کرد: دشواری دریافت تسهیلات از بانک‌ها، نرخ بالای تأمین سرمایه واحدهای تولیدی که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همچنین عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز و عدم شفافیت مطلوب اقتصادی باعث شده رتبه فضای کسب و کار کشور  مناسب نباشد.

سعیدی با تاکید بر لزوم فراهم آوردن شرایط برای رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی افزود: بهبود فضای کسب و کار از لازمه‌های خروج از رکود اقتصادی است.

وی یادآور شد: برخی مقررات دشوار اداری باعث شده فضای کسب و کار کشور مناسب نباشد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

کد خبر 308855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.