ساخت روبات عنکبوتی که با تغییرات رطوبت حرکت می کند

دانشمندان چینی با استفاده از صفحه اکسید گرافن، روبات عنکبوت مانندی طراحی کرده اند که در واکنش به تغییرات رطوبت حرکت می کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه 'جیلین' در چین با قراردادن صفحه ای از اکسید گرافن در معرض نور فلاش دوربین، ماده ای ابداع کردند که نسبت به رطوبت حساس است.
آزمایش ها نشان دادند که این صفحه اکسید گرافن، در واکنش به تغییرات نسبی رطوبت خم می شود. 
'یونگ لای ژانگ' دانشمند مواد در دانشگاه جیلین کشور چین در این خصوص گفت: ابداع مواد هوشمند مانند اکسید گرافن که به رطوبت واکنش نشان می دهد، اهمیت زیادی در حوزه روباتیک و اتوماسیون دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که روش بسیار ساده آنان برای ساخت اکسیدهای گرافن هوشمند بسیار کارآمد است به طوری که یک ورق را می توان در عرض یک ثانیه آماده کرد.
البته محققان انواع دیگری از مواد را نیز ابداع کرده اند که نسبت به رطوبت واکنش نشان می دهد اما گرافن مزایای بیشتری دارد که از جمله آنها می توان به استحکام، قابلیت رسانایی، انعطاف پذیری و زیست سازگاری اشاره کرد.
به گفته محققان، آنان علاوه بر ساخت روبات عنکبوتی شکل، با استفاده از این ماده می توانند روبات گرافنی پنجه مانندی ابداع کنند که می تواند بدون استفاده از منبع خارجی انرژی، پنجه خود را باز و بسته کند.
محققان با اشاره به اینکه این روبات ها طراحی ساده ای دارند و با تغییر رطوبت محیط می توان آنها را دستکاری کرد، تاکید کردند: از آنجایی که عمل حرکت کردن و گرفتن اشیا از عملکردهای اساسی سیستم های خودکار هستند، این طرح پژوهشی بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 308798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.