سالمندان؛ شهروندان ارشد جامعه/ یک چهارم جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند

جامعه سالم علاوه بر تامین آسایش نیازمند به امنیت روانی در جامعه است، به دلیل اینکه در سایه امنیت و آرامش است که هرکار خرد و کلان شدنی و دست یافتنی است، از این رو دغدغه امنیت در همه افراد جامعه و به خصوص قشر سالمند از مسائل مهم زندگی روزمره است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، زندگی در دوران سالمندی با دوره‌های سنی دیگر متفاوت است، سالمندی معادل ناتوانی و بیماری نیست، بالا رفتن سطح خدمات بهداشتی و درمانی باعث افزایش درصد سالمندان جامعه خواهد شد و به این ترتیب تعداد سالمندان کل جهان در حال افزایش است.

سالمند به فردی اطلاق می‌شود که سن او از ۶۰ سال گذشته باشد. این فرد یا در آغاز دوره بازنشستگی است یا سال‌های پایانی اشتغال را سپری می‌کند، آمار موجود درباره جمعیت سالمند کشور تا حدودی مغشوش است اما می‌توان گفت که در سال‌های اخیر با افزایش سطح کیفی زندگی، افزایش بهداشت و دسترسی به درمان بر شمار سالمندان افزوده شده است به طوری که انتظار می‌رود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده شمار سالمندان کشور تا حدود ۹ میلیون نفر افزایش یابد.

سالمندان؛ ارتباط‌ دهنده گذشته، حال و آینده

برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، جمعیت سالمندان جهان از 9 درصد به 16 درصد و در ایران از ۵.۶ درصد به ۱۷.۵ درصد افزایش خواهد یافت، از سوی دیگر سالمندان شاهد تقلیل توانایی‌های بدنی و روانی خویش هستند و انواع بیماری‌ها و مشکلات روانی آنها را تهدید می‌کند.

هرچند افزایش این گروه سنی در کشور ما نویددهنده بهبود شرایط زندگی است اما همین امر توجه مسئولان به سلامت و امنیت سالمندان را الزامی می‌کند، سالمندان ارتباط‌دهنده زمان گذشته، حال و آینده هستند، رعایت اصولی برای حفظ سلامت و طول عمر سالمندان حائز اهمیت است، ورزش منظم و فعالیت بدنی، تغذیه مناسب و روابط عاطفی، اجتماعی با خانواده و دوستان موجب سلامتی و نشاط بیشتر قشر سالمند و فراهم شدن زندگی سالم با طول عمر بیشتر برای آنها خواهد بود.

توسعه خانه‌های امید و کارکردهای مطلوب برای سالمندان بازنشسته

این در حالی است که رئیس هیئت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خانه‌های امید، درباره توسعه همه‌جانبه این خانه‌ها برای بازنشستگان کشوری و بررسی فعالیت‌ها و عملکرد این مجموعه‌ها می‌گوید: خانه‌های امید ایده بسیار عالی و کارشناسی شده بود که کارکردهای مطلوبی برای جامعه بازنشستگان دارد.

نعمت‌الله ایزدی در موضوع خانه‌های امید به سالمندان و بازنشستگان کشور نوید می‌دهد که فعالیت این خانه‌ها شامل برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر، سلامت و تندرستی، ورزش‌های انفرادی، گروهی و همگانی، مهارت‌آموزی، آموزش قرآن، رایانه، زبان خارجی، مشاوره پزشکی و بهداشتی و تقویت همبستگی با بازنشستگان با هدف غنی کردن اوقات فراغت این قشر در سند سیاست‌ها و راهبردهای کلان متناسب با شرایط اقلیمی فرهنگی و امکانات خانه امید در هر استان تعریف شده است.

وی تاکید می‌کند: پیش از این شاهد حضور بازنشستگان حداقل روزی چهار ساعت در پارک‌ها بودیم که با مصوب شدن ساخت خانه‌های امید در محل پارک، حضور بازنشستگان در مکانی تخصصی و کارآمدتر ساماندهی شد و مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال فعالیت مستمر خانه‌های امید و توسعه آنهاست.

سالمندان یک‌چهارم جمعیت استان اصفهان

کارشناسان حوزه جمعیت معتقدند، اگر بیش از ۲۱ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند، می‌توان گفت که انفجار سالمندی رخ داده و امروز حدود یک‌چهارم جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می‌دهند، در عین حال این تعداد جمعیت سالخورده به خدمات، درآمد، بهداشت و درمان، حمل و نقل، تفریح و سرگرمی خاص خود نیاز دارند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون ۴۲۰ هزار سالمند در استان اصفهان زندگی می‌کنند و تعداد مجتمع‌های نگهداری از سالمندان در استان به ۳۸ واحد رسیده که بیش از دوسوم آنها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند و به زودی دو واحد دیگر نیز به آنها اضافه خواهد شد.

علی‌اصغر فیاض بیان می‌کند: یک‌سوم از مجتمع‌های سالمندان موجود استان نیز از سوی خیّران ساخته شده و سازمان بهزیستی برای نگهداری از سالمندان و معلولان به آنها یارانه پرداخت می‌کند، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ خیران ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت و ساز مجتمع‌های نگهداری از سالمندان و معلولان کمک کرده‌اند اما برای تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها یک‌هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که از سوی خیران تامین می‌شود.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد تخت‌های موجود در مجتمع‌های نگهداری از سالمندان و معلولان در استان اصفهان، ۲ هزار تخت است، تاکید می‌کند: تا پایان سال جاری این رقم به ۳ هزار و تا پایان سال ۹۷ به ۴ هزار تخت افزایش می‌یابد، از ۴۲۰ هزار سالمند ساکن اصفهان ۱۵۰۰ نفر در مراکز نگهداری به سر می‌برند و برای حدود هزار نفر نیز مراقبت در منزل انجام می‌شود.

باید دانست که این مراکز در حالی ایجاد می‌شوند که بسیاری از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، درآمد چندانی نداشته و بیمه هم نیستند. ضمن اینکه تنها یک‌سوم مجتمع‌های نگهداری سالمندان در استان، از سوی خیران ساخته و اداره می‌شود، از سوی دیگر کارشناسان اعتقاد دارند فقط سالمندانی باید در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان زندگی کنند که کسی را برای زندگی در کنار خود ندارند.

پیری فرآیندی است که متوقف نمی‌شود و دوره‌ای از زندگی است که انسان ناخواسته وارد آن می‌شود، سالمندی یک واقعیت اجتماعی است که پذیرش آن زمینه بهره‌مندی از تجارب ارزشمند این قشر در اداره امور را فراهم می‌کند، از آنجایی که سالمندان معمولا مجموعه‌ای از بیماری‌ها را با خود دارند، بنابراین به خدمات درمانی تخصصی هم نیاز دارند و وجود یک مرکز درمانی، کلینیک یا پاراکلینیک و طبیب ویژه سالمندان از نیازهای ضروری سالمندان استان است، از سوی دیگر ارائه آموزش شیوه‌های زندگی سالم در بهبود سلامتی و نشاط سالمندان استان بسیار موثر است.

ضرورت احساس امنیت روانی سالمندان در جامعه

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی موضوع سالمندی را بسیار مهم اعلام می‌کند و می‌گوید: ساختار روابط اجتماعی ما نیز از جمله مولفه‌هایی است که سبب می‌شود نگاه ما به سالمندی و سالمندان بیش از گذشته باشد، چرا که سالمندان در گذشته دارای منزلت و جایگاه ویژه‌ای در محله و جامعه بودند اما امروزه بنا به دلایل مختلف شاهد بی‌تفاوتی نسبت به این قشر از جامعه هستیم.

موسوی چلک بیان می‌کند: با توجه به اینکه در زندگی امروزی بسیاری از سالمندان قادر به دفاع از حقوق خود نیستند، شاهد سالمندآزاری در جامعه هستیم، سالمندان از نظر جسمانی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و کمتر قادرند از خود مراقبت و محافظت کنند، بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی می‌توانند باعث ناتوانی و خستگی آنها و مراقبان آنها ‌شود و در این صورت آزار سالمندان دور از ذهن نیست.

وی ضمن هشدار در خصوص رشد پدیده سالمندآزاری در جامعه اظهار می‌کند: طبق سرشماری سال ۹۰ بیش از ۶ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند و طبق آمار سازمان بهزیستی کشور حدود ۱۰ هزار سالمند مجهول‌الهویه در مراکز نگهداری می‌شوند.

سالمندان از معامله با اشخاص ناشناس پرهیز کنند

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان ضمن تاکید امنیت جانی و روانی سالمندان در جامعه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اعتماد موجب گسترش تعاملات روزانه می‌شود، افراد برای خریدها و هر نوعی ارتباطی در جامنعه نیازمند اعتماد در جامعه هستند، اعتماد جزء آموزه‌های اخلاقی و دینی در جامعه محسوب می‌شود، از سوی دیگر افراد مجرم و متهم در جامعه به دلیل رفتارها و اعمال نادرستشان موجب سلب اعتماد اشخاص به همدیگر در اجتماع می‌شوند، در زندگی روزمره باید در برخورد با این افراد مجرم و سابقه‌دار محتاط برخورد کرد.

سرهنگ حسین حسین‌زاده تاکید می‌کند: پیشکسوتان و سالمندان جامعه به همه درس صمیمیت و مهربانی و اعتماد را می‌آموزند، در عین حال افراد مجرم و سابقه‌دار از مهربانی و دلسوزی‌های قشر سالمند بیشتر سوءاستفاده می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی در توصیه به سالمندان خاطرنشان کرد: ضروری است شهروندان سالمند برای داشتن امنیت و مصون ماندن از سوءاستفاده‌های افراد مجرم و سابقه‌دار، به هیچ عنوان به افراد ناشناس اعتماد نکنند و از معامله با اشخاص ناشناس پرهیز کنند.

به گفته حسین‌زاده، سالمندان هم در جامعه امروزی با متدها و تکنولوژی‌های زندگی امروزی مواجهه هستند و جوان‌ها باید تلاش کنند در ارتباط‌های خانوادگی مسائل و موارد لازم در آشنایی با تکنولوژی‌های نوین و کسب مهارت‌ها برای کاهش خطرات احتمالی و امنیت بیشتر قشر سالمند جامعه به آنان آموزش دهند.

به گزارش ایمنا، به یقین شهروندان ارشد شهر با ارزش‌ترین مشاوران در خانواده‌ها برای جوانان هستند و با حضور خود در فعالیت‌های اجتماعی علاوه بر همکاری در امور خانواده موجب مشارکت و همدلی بیشتر در بین نسل جوان می‌شوند.

باید دانست جامعه سالم علاوه بر تامین آسایش نیازمند به امنیت روانی در جامعه است، به دلیل اینکه در سایه امنیت و آرامش است که هرکار خرد و کلان شدنی و دست یافتنی است، از این رو دغدغه امنیت در همه افراد جامعه و به خصوص قشر سالمند از مسائل مهم زندگی روزمره است و هرگونه تهدیدی به امنیت روانی و سلامت جامعه لطمه می‌زند.

کد خبر 308678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.