برنامه، قطعه گمشده پازل توسعه اشتغال/جامعه امروز نیازمند سبک زندگی برگرفته از قرآن است

لنجان_امام جمعه زرین شهر گفت:در شهرستان لنجان باید مسئولان توجهی جدی به ظرفیت های منطقه برای ایجاد اشتغال جوانان منطقه داشته باشند و این مسئله دچار غفلت قرار نگرفته وما را دچار روز مرگی نکند، چرا که روزمرگی باعث متضرر شدن مردم و نسل جوان خواهد شد.

به گزارش خبرنگارایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام قاسم باقریان در خطبه های عبادی سیاسی نماز عید فطر در زرین شهر با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) مردمی ترین حکومت را برپا کرد، اظهار کرد: مرد امیرالمؤمنین را شایسته ترین کس برای حکومت می دانستند چراکه معتقد بودند ایشان می تواند امور مردم را اداره کند.

وی افزود: حضرت علی(ع) از ابتدا در میان مردم و با مردم بود؛ دارای فکر الهی؛ دارای فضیلت سبقت به اسلام و فضایل فراوانی که دیگران آن فضایل را نداشتند.

امام جمعه زرین شهر با اشاره به اینکه چرخ آسیای جامعه ایمانی بر پایه محبت و پیوستگی و حفظ کرامت‌ها می‌گردد، تصریح کرد: خدمت به محرومین یک جلوه از ولایت امیرالمومنین (ع) است و رفتار ایشان با یتیمان و محرومان، الگویی برای همه دولت‌مردان، مسئولان و شیعیان و آزادمردان است چراکه در حقیقت، آن حضرت با عمل خویش، حجت را بر ما تمام کرده است.

وی ادامه داد: مام علی(ع) الگوی عملی خدمت رسانی به محرومان جامعه است ایشان نه تنها با شعار بلکه با عمل خودشان همه را برای خدمت به محرومان دعوت کرده بود.

باقریان اضافه کرد: و از این جهت امام خمینی(ره) با اظهار امیدواری به این که جمهوری اسلامی ایران یک جلوه بسیار ناقصی از ولایت علی (ع) در کشور ما شده باشد، فرمودند که تظاهر و شعار کافی نیست و دولت واقعا باید با تمام قدرت آن طوری که علی (ع) برای محرومین دل می‌سوزاند، با تمام قدرت برای محرومین دل بسوزاند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهم زندگی مؤمن که مورد تأکید خدا و رسول گرامی اسلام (ص) و ائمّه معصومین (ص) است که همیشه باید در لیست برنامه های ضروری او باشد، مسئله ی برآوردن حاجات مؤمنین و گره گشایی از زندگی آنهاست.

امام جمعه زرین شهر عنوان کرد: ما هر کسی را به وجدان انسانیش ارجاع می دهیم، آیا وجدان انسانی در ما می پذیرد که هر روز شاهد ناله ی جانسوز فقیر و اشکهای مظلومانه و آه جگر سوز او باشیم و چون موجودی بی احساس تنها نظاره گر این صحنه های غم انگیز باشیم این دور از انصاف است که ما از انواع وسایل آسایش و رفاه برخوردار باشیم و عدّه ای در اثر تنگدستی حتّی از ساده ترین لوازم زندگی (خوراک، پوشاک، فرش و ...) بی بهره باشند.

وی بیان کرد: اثر درخشان و سودمند دستگیری از فقرا و نیازمندان، این است خداوند در اثر این رفتار شایسته، درهای خیر و برکت را به روی انسان باز نموده و او را در زندگی از رزق و روزی مادی و معنوی خویش بهره مند می سازد.

باقریان با اشاره به لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی در جامعه و ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص اهمیت سبک زندگی اسلامی از سال‌های پیش‌سخنان و فرمایشات مهمی را مطرح کرده‌اند، و از طرفی اگر به فرمایشات معظم له با یک دید عمیق و دقیق توجه بشود قطعاً خیلی از مشکلات کنونی رفع خواهد گردید.

وی اذعان کرد: معظم له در خصوص اهمیت سبک زندگی و اینکه چرا باید به سبک زندگی اهمیت داده و آن را در مسیر زندگی این دنیا با دقت نظر و وسواس بیشتری پیگیری کرد، می‌فرمایند یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی و شیوه‌ی زیستن 0

امام جمعه زرین شهر گفت: ما اگر پیشرفت همه‌جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم این تمدن نوین دو بخش دارد، یک بخش، بخش ابزاری است و یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی که به هر دو بخش باید رسید.

وی توضیح داد: بخش حقیقی سبک زندگی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد همانند مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، رفتار ما در فعالیت اجتماعی و... این‌ها آن بخش‌های اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.

باقریان با اشاره به لزوم مبارزه با تجمل گرایی متذکر شد: برای ریشه کنی فقر و برقراری عدالت الهی برای مردم و مسئولان باهم دراین زمینه قدم برداریم و تازمانی که افرادی به حقوق دیگران دست اندازی می کنند، عدالت اجتماعی محقق نمی شود و فقر ریشه کن نخواهد شد لذا باید روحیه افراطی گری، اشرافی گری و تجمل گرایی را از جامعه زدود.

وی با اشاره به اینکه باید زندگی فقرا را آسان کنیم، تاکید کرد: مبارزه با فقر و کمک به نیازمندان در همه کشورها وجود دارد اما مبارزه و ریشه کنی فقر در جامعه ویژگی اسلام است لذا باید فرهنگ درست مصرف ردن و جلوگیری از اسراف را اجرایی کنیم و به سمت کمک به فقرا گام برداریم.

امام جمعه زرین شهر با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف تصریح کرد: صرفه جویی به مفهوم مصرف چیزی به شکل درست و مناسب آن است، این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تاثیرگذار و سرنوشت ساز باشد.

وی افزود: با این همه صرفه جویی علاوه بر اینکه در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم می یابد در حوزه اقتصاد عمومی نیز معنا دارد و امام خمینی (ره) بر این اساس است که مصرف زیاد و بیش از نیاز در آب و برق را نه تنها نادرست و حرام می داند بلکه آن را ضمان آور دانسته و شخص را نسبت به جامعه مدیون می شمارد.
باقریان اظهار کرد: قرآن کریم نیز به این مسئله از ابعاد مختلف پرداخته است؛ زیرا قرآن کتاب هدایت و راهنمایی آدمی به سوی کمال است و به مسئله اقتصادی که ارتباط تنگاتنگی با مسئله آسایش و آرامش دارد، توجه داشته و برای این که انسان در مسیر کمالی حرکت کند به مساله اقتصاد و روش های مناسب و درست کسب درآمد و هزینه های آن نیز پرداخته است.

وی ادامه داد: بنابر این بازخوانی نگرش و تحلیل قرآن می تواند در این زمینه برای دست یابی به شیوه های درست کمک کند.

امام جمعه زرین شهر اضافه کرد: حوزه مصرف نیازمند مدیریت فرهنگ جامعه است و مسئولان باید با تلاشی دوچندان در این حوزه ورود پیدا کنند و با راهکارهای تشویقی مردم را به سمت مصرف صحیح سوق داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز وقت تحقق وعده های انتخاباتی است، عنوان کرد: امروز متاسفانه برخی همچنان در فضای انتخاباتی باقی ماننده اند، در زمان  انتخبات برخی واژه های بدون شرح توسط افراد به کار برده می شد تا افکار را به سمت خود جلب کند.

باقریان بیان کرد: باید توجه داشت که امروز فضای انتخابات تمام شده است  و در این شرایط بکار بردن جملات بدون شرح از هر جناح و گروهی خطاست  اکنون دوره رقابت به پایان رسیده و همه گروه‌ها باید برای پیشرفت کشور پای کار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است همه مدیران و مجموعه‌های کاری با تمام توان و روحیه وحدت و همدلی، وارد عرصه کار و تلاش برای تحقق اهداف توسعه کشور شوند و دست‌یابی به اهداف شعار سال را ماموریت اصلی خود بدانند.

امام جمعه زرین شهر بزرگترین مشکل امروز جامعه را اشتغال دانست و گفت: خوشبختانه طرح های خوبی در انتخاباتی که گذشت در قالب شعار مطرح شد و امیدواریم با تمام قدرت این مسئله پیگیری شود تا شاهد کاهش مشکلات جامعه باشیم.

وی اذعان کرد: در شهرستان لنجان باید مسئولان توجهی جدی به ظرفیت های منطقه برای ایجاد اشتغال جوانان منطقه داشته باشند و این مسئله دچار غفلت قرار نگرفته وما را دچار روز مرگی نکند، چرا که روزمرگی باعث متضرر شدن مردم و نسل جوان خواهد شد.

باقریان متذکر شد:به بحث کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و دیگر ظرفیت های متعدد موجود در شهرستان باید مورد توجهی جدی قرار گیرد تا در آینده دچار چالش نشویم.

کد خبر 308543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.