۵۰ درصد کودکان اختلال خواب دارند

اختلال خواب در کودکان از مواردی است که باید بسیار جدی گرفته شود،چون اگر این مورد حل نشود ممکن است باعث اختلالات دیگری در آینده کودک شود و مشکلاتی را برای کودک شما به وجود بیاورد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایمنا، آرزوی هر پدر و مادر آن است که فرزندشان راحت به خواب رفته، خواب شیرین داشته و صبح، بشاش و خندان از خواب برخیزد و هنگامی که این سیکل به هر دلیل به هم می خورد، در حقیقت خواب شیرین از پدر و مادر نیز سلب خواهد شد. بسیاری از والدین با این مشکل مواجه گردیده و دچار دستپاچگی و نگرانی می گردند، اگرچه که خود در پاره ای از موارد در به وجود آوردن آن نقش دارند. البته موضوع بی خوابی و بدخوابی کودکان به زمان دبستان محدود نگردیده بلکه باید از اولین روزهای زندگی طفل، والدین با طرح و ساعات طبیعی خواب وی آشنا گردند تا در این تشخیص اشتباهی رخ ندهد.

خواب از اولین پدیده هایی است که در اثر تغییرشرایط محیطی دچار اختلال می شود مشکلات خواب کودکان مانند بد خوابی، کم خوابی، جدا خوابیدن از والدین و... از جمله مسائلی است که ممکن است روی خانواده تاثیر منفی زیادی بگذارد. به همین خاطر والدین همواره در تلاشند با یافتن راه های جدید از بروز این اختلالات در فرزندان خود جلوگیری کنند

 اختلال خواب در کودکان را باید جدی گرفت چون هرگونه مشکلی در خواب کودک می تواند عاملی در تشدید سایر اختلالات روحی و روانی و البته جسمی او باشد.

پسران بیش از دختران دچار اختلالات خواب می شوند

متخصص اطفال و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میگوید: اختلال خواب می تواند یک چهارم کودکان را دچار کند، علیرغم تصور عموم شایع هستند  و حتی می توان اعلام کرد طبق بررسی های انجام شده ۵۰ درصد کودکان به نوعی اختلال خواب به صورت مقطعی و دائمی دارند.

دکتر مینو سعیدی در پاسخ به این سوال که از کجا می توان دریافت که یک کودک دچار اختلالات خواب است؟، می افزاید: والدین با بررسی حالات و رفتارهای کودک خود می توانند پی به وجود هرگونه اختلال و ناراحتی در خواب او ببرند.

وی ادامه می دهد: والدین همواره نسبت به خواب کودک خود حساس هستند، به خصوص اگر کودک، تک فرزند باشد، این نگرانی در بسیاری از موارد به مرحله دلواپسی نیز می رسد، از این رو پدر و مادر تلاش می کنند که کودک شان بر اساس یک برنامه زمان بندی شده مناسب به خواب رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه معمولا پسران بیش از دختران دچار اختلالات خواب می شوند، اظهارمی کند: از آنجا که پسربچه ها فعالیت بیشتری نسبت به دختربچه ها دارند، به خواب رفتن و در خواب ماندن آنها نیز به همان اندازه با اختلال همراه می شود، همچنین کودکانی که به طور مرتب دچار عفونت گوش می شوند بیشتر از سایر هم سن و سالان شان در شب هنگام از خواب می پرند.
وی ادامه می دهد: بررسی های آماری نشان می دهد که کمتر از ۱۰ درصد کودکان نوپا از اختلال خوب ریشه داری رنج می برند که می تواند ناشی از شرایط خاص فیزیکی او باشد.

سعیدی با اشاره به علایم بروز اختلال در خواب کودکان، اظهارمی کند: تعریق زیاد کودک در حین خواب،   اینکه کودک در خواب خر و پف می کند،  کودک در خواب حالت بی قراری دارد،  کودک در حین خواب به دفعات سرفه می کند، تنفس کودک در خواب با خس خس همراه است، کودک در زمانی که خواب است به جای بینی با دهان نفس می کشد، وقتی کودک در نیمه های شب از خواب پریده و دچار وحشت شده است و زمانی که کودک در حین خواب به طور ناخواسته ضرباتی را با پاهایش به اطراف وارد کرده و حتی شروع به راه رفتن هم می کنداز مهمترین علایم بروز اختلال در خواب کودکان است.

وی تاکید می کند: توجه به هر یک از این نشانه ها برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می تواند نشانه مشکلات ریشه داری باشد که  کوتاهی در رسیدگی به آنها عواقب نگران کننده ای خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به والدین توصیه کرد برای رفع بدخواب کودکان جای خواب ثابتی را برای کودک خود در نظر بگیرند و به کودک خود تاکید کنند که حتما در جای خود استراحت کند؛ معمولا تغییر مکان خواب حتی برای بزرگسالان هم ناخوشایند است و ممکن است سبب دیر به خواب رفتن آنها شود. احتمالا این تجربه را در طول مسافرت داشته اید.

خوابیدن کودکان، علاوه بر برطرف کردن خستگی های روزانه، شرایط مناسبی را برای رشد کودک فراهم می کند. کودکان فعالیت روزانه بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت عدم استراحت کافی، بسیار صدمه می بینند؛ بنابراین اگر کودکی دارید که با مشکل بی خوابی مواجه است، حتما برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 308457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.