نبود تخصص کافی، آفت آموزش معارف قرآنی شده است

شهرضا - رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا گفت: آموزش معارف قرآنی یکی از مهمترین و اصولی ترین مبانی تعلیم دینی است که متأسفانه با غفلت مواجه شده و در برخی موارد افراد غیر متخصص وظیفه انجام آن را بر عهده گرفته یا درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت الاسلام محمد حسن رهایی، در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در حوزه آموزش قرآن باید بدانیم که آموزش صحیح الفاظ نخستین گام در فراگیری قرآن است.

وی، درک صحیح معانی قرآنی را نیازمند فراگیری مبحث الفاظ قرآن دانست و افزود: اگر افرادی الفاظ قرآنی را که بر اساس زبان عربی استوار است به درستی فرا نگرفته باشند در سایر بخشهای قرآن از جمله قرائت و تجوید و صوت و لحن و تفسیر آن، با اشکال مواجه خواهند شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا، آموزش معارف قرآنی را یکی از مهمترین و اصولی ترین مبانی تعلیم دینی برشمرد و اظهار کرد: این بخش متأسفانه با غفلت مواجه شده و در برخی موارد افراد غیر متخصص وظیفه انجام آن را بر عهده گرفته یا درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

حجت الاسلام رهایی اضافه کرد: برخی افراد به دلیل عدم آگاهی یا عدم برخورداری از علم قرآن، اینگونه استنباط می ‌کنند که نیازی به فراگیری الفاظ قرآنی نبوده و تنها خواندن ترجمه قرآن کافی است در حالی که طبق نظر مفسران و اساتید علوم قرآنی این نظریه اشتباه است.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع آموزش علوم قرآنی در نظام آموزش و پرورش، عنوان کرد: آموزش معارف قرآنی باید بر اساس یک برنامه اصولی و علمی از دوران ابتدایی شروع شود و دانش آموزان از نخستین سال آغاز تحصیل تا پایان مقطع متوسطه در قالب یک برنامه زمانبندی شده، به آنها آموزش داده شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرضا، تشکیل مؤسسات قرآنی زمینه ساز حل برخی از مشکلات حوزه اموزش قرآن دانست و اظهار کرد: حضور برخی از دانش آموزان در این مژسسات باعث شده تا در زمان ورود به مدرسه، روخوانی قرآن را فراگرفته باشند.

حجت الاسلام رهایی اذعان کرد: متأسفانه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در بسیاری موارد در کلاسهای آموزش قرآن سؤالاتی بسیار ساده و ابتدایی درباره الفاظ و حتی اعتقادات قرآنی مطرح می‌کنند که طرح آنها از افرادی که در حال گذراندن تحصیلات عالیه هستند بعید به نظر می‌رسد، این مسأله ایراد در نظام آموزشی در حوزه آموزش صحیح قرآن را نشان می‌دهد.

کد خبر 308453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.