عید فطر نمادی از پرواز انسان به ملکوت معنویت است

رمضان ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده، ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان. فطر، زمان برداشت میوه هایی است که از فطرت می جوشد.

به گزارش ایمنا ، شاید هیچ جامعه و گروهی نباشد که ایام خاصی به عنوان عید نداشته باشند، اما معنی عید در میان اقوام و فرهنگ ها یکسان نیست. در برخی از جوامع روزهای عید، صرفا روزهای شادی و تفریح است. از سوی دیگر، در برخی از فرهنگ ها اعیاد به نوعی با دین و معنویت ارتباط دارند، یا اصلاً خواستگاه مذهبی و آیینی دارند. در فرهنگ اسلامی اعیاد، یوم اللّه هستند و ارتباط تنگاتنگی با دین و مذهب دارند. پیامبر خدا(ص) می فرمایند: زمانی که وارد مدینه شدم، اهالی آن شهر از زمان جاهلیت دو روز داشتند که طی آن دو روز به بازی و تفریح می پرداختند. خداوند به جای آن دو روز، دو روز بهتر به شما داد: روز فطر و روز قربان.

عید فطر شکرانه یک ماه بندگی و عید رستگاری بندگان خوب خدا در پایان ماه مبارک رمضان است. حفظ دستاوردهای ماه مبارک رمضان و تداوم حال و هوای این ماه ارزشمند الهی مهم‌ترین وظیفه روزه‌دار بعد از یک ماه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان به حساب می آید.

در نظر داشته باشیم که کلمه عید به معنای بازگشت و کلمه فطرت به معنای سرشت است. در واقع عید فطر به معنای بازگشت به فطرت و سرشت انسان است و انسان بعد از یک ماه تمرین عبادت و بندگی مواجه با عید بزرگی به نام عید سعید فطر می شود.

روزه در ماه مبارک رمضان، تمرین بندگی است و بعد از روز عید در ابتدای مسیر قرار می گیریم، در واقع ما بعد از یک ماه عبادت و بندگی در ماه مبارک رمضان، در ابتدای اتوبان بندگی قرار می گیریم و در ابتدای جاده و مسیر صحیح زندگی کردن که زندگی آمیخته با عبادت، محبت و قانون مداری است. در واقع کار ما از فردا شروع می شود. یک ماه تمرین اراده کردیم تا صحیح زندگی کنیم.

به مناسبت این عید بزرگ که یکی از اعیاد مهم مسلمانان جهان به حساب می آید تصمیم گرفتیم تا بیشتر به اهمیت این عید بپردازیم و در کنار حال و هوایی که این عید می تواند برای مسلمانان داشته باشد به ابعاد مختلف آن نیز اشاره کنیم .

فرصت را غنیمت شمرده و در این باب گفت و گویی را با سید حسین حسینی قمی یکی از کارشناسان برجسته مذهبی و کارشناس برنامه سمت خدا ترتیب دادیم که در ادامه با هم می خوانیم ...

درهای رحمت خدا در روز عید گشوده می شود

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در ابتدا ضمن تبریک این عید بزرگ به همه مسلمانان ضمن اشاره به این نکته که خداوند برخی از روزها را نسبت به روزهای دیگر پربرکت و نورانی ساخته است افزود: زندگی انسان آمیخته از خوشی ها و سختی ها و موفقیت ها و ناکامی ها است که در کنار دیگر روزها اعیاد الهی مانند ستاره های زیبا می درخشند.

وی افزود: خداوند در روز عید، درِ رحمت خویش را به روی تمامی بندگان می گشاید از این رو انسان های گنهکار فرصت این را دارند تا ازبخشش و رحمت الهی بهره مند شوند، گویی روح انسان دوباره جوان می گردد و رایحه خوشبوی الهی در کالبدش دمیده می شود.

کارشناس برنامه سمت خدا با اشاره به اینکه انسان مؤمن در طول ماه پربرکت رمضان فرمان خداوند را اطاعت می کند و آنچه خداوند واجب کرده است را مو به مو انجام می دهد افزود: رنج گرسنگی و تشنگی و تربیت نفس و عبادت حق را تحمل می کند و لذت ترک گناه را درک می کند ،هر کس که در این ماه در رسیدن به حق و کسب رضای معبودگری سبقت را برده باشد، سهم بیشتری از برکات خوان گسترده عید سعید فطر خواهد داشت.

حجت الاسلام حسینی خاطر نشان کرد : عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است ،مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

وی افزود : در میزان الحکمه امیرالمومنین در یکی از خطبه های عید فطر به زیبایی این روز را نقل کرده و فرموده اند: ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عید فطر، روز بازگشت به فطرت است

حجت الاسلام حسینی در ادامه به مفهوم عید اشاره کرد و افزود : مفهوم عید در نظر بسیاری از مردم فقط به معنای شادی و لهو و لعب است ،اینان در روزهای عید جایی برای یاد خدا و امور معنوی باقی نمی گذارند.

وی خاطر نشان کرد : اما عید در فرهنگ اسلامی مفهوم بلند و والایی دارد، در فرهنگ غنی اسلامی روزهای عید علاوه بر شادی و شادمانی آمیخته با امور معنوی و یاد خداست و در حقیقت اعیاد برخواسته از آیین های دینی و مذهبی است.

وی اشاره کرد امام علی(ع) درباره عید فطر فرمودند: «این عید برای کسی عید است که خداوند نماز و روزه اش را پذیرفته باشد» و همچنین حضرت در ادامه، رابطه زیبایی میان گناه نکردن و روزهای عید بیان کردند و فرمودند: «هر روزی که در آن نافرمانی خدا نکنیم، آن روز عید است»

حجت الاسلام حسینی تاکید کرد عید فطر، روز جشن است، جشن نزدیکی و قرب به بارگاه الهی، جشنی که به مناسبت پایان یک ماه عبادت مخلصانه برگزار می شود وبه راستی که عید فطر، روز بازگشت به فطرت، بازگشت به خدا، اتصال به آسمان و مروج به عرش اعلی است. عید فطر نمادی از پرواز انسان به ملکوت معنویت است.

وی افزود : عید فطر روزی است که روزه داران پاداش یک ماه عبادت و کوشش خود را دریافت می کنند و عیدی می گیرند وپاداش روزه داران بخشش گناهان و خشنودی حضرت رحمان است.

وی خاطر نشان کرد: پس باید به هوش باشیم که پس از پایان این ماه مبارک در کارنامه اعمال خود جز نیکی نیاوریم و در زمین مصفّای دل جز بذر خوبی نکاریم.

وی به روایتی از حضرت امیر(ع) نیز اشاره کرد که ایشان می فرمایند: «کمترین پاداش روزه داران آن است که در آخرین روز ماه مبارک رمضان فرشته ای آنان را ندا می دهد و می گوید: مژده باد بر شما ای بندگان خدا، که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشید که از این پس چه می کنید»

نماز عید فطر سرچشمه انوار الهی

حجت الاسلام حسینی در ادامه گفتگو به نماز عید و زکات فطره در این روز نیز اشاره کرد و افزود : نماز پرشکوه و دشمن شکن عید فطر، سرچشمه ای از انوار پربرکت الهی است.

وی افزود :انسان، جان و روح خود را در زلال آن می شوید و به فطرت پاک خود باز می گردد. صفوف به هم پیوسته در نماز عید، نشانی از وحدت امت اسلامی است که مؤمنان در آن دوشادوش یکدیگر به ستایش حق تعالی می ایستند و نعمت های بیکرانش را سپاس می گویند.

وی به خطبه های نماز عید نیز اشاره کرد و افزود : خطبه های نماز عید فطر، عالی ترین و بهترین درس های معنوی را به نمازگزاران می آموزد.

وی خاطر نشان کرد :خطبه های نماز عید دعوت مردم به وحدت و یکرنگی است و فراخوانی است برای درک و نشر فضایل اسلامی و بهتر است بگویم کلاس درسی است که مسلمانان با جان و دل در آن شرکت می جویند و از تعالیم آسمانی اش بهره می گیرند.

وی به زینت عید فطر که در نماز آن اتفاق می افتد نیز اشاره کرد و افزود : برای هرچیزی زینتی است؛ چنانکه حضرت امیر فرموده اند: زینت حکمت، پارسایی، زینت دانش، بردباری، زینت پرستش، حضور قلب و خشوع و زینت پادشاهی و حکومت، عدالت و دادگری است.

وی افزود:در روزهای عید هم اعمال و آیین هایی هست که موجب زینت یافتن و آراسته شدن آن روزهاست؛ از جمله پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: عیدهای خود را با گفتن اللّه اکبر آذین بندیدو نیز می فرمایند: عیدهای فطر و قربان را با جملات لااله الااللّه و اللّه اکبر و الحمدللّه و سبحان اللّه آذین بخشید که این گفتار در قبل از نماز عید فطر به عنوان تکبیر از طرف مسلمانان تکرار می گردد.

کارشناس برنامه سمت خدا به پرداخت زکات فطره به عنوان یکی از اعمال مهم این روزنیز اشاره کرد و افزود : زکات فطره، هدیه ای است که انسان مؤمن به شکرانه یک ماه عبادت حق تعالی و بهره بردن از نعمت های آسمانی، به محرومان و نیازمندان پرداخت می کند و با این کار از خدای بزرگ می خواهد که جان و مال او را از گزند هرگونه آفت و بیماری، به دور دارد و دیگران را هم امکان بهره بردن از نعمت ها روزی کند.

وی به حدیثی از امام صادق (ع) در این رابطه اشاره کرد که ایشان می فرمایند : «کسی که روزه می گیرد ولی زکات فطره نمی پردازد، روزه او پذیرفته نمی شود.»

وی خاطر نشان کرد: از این جمله گهربار امام صادق(ع)، به اهمیت زکات فطره پی می بریم.

روزه در عید فطر حرام است

حجت السلام حسینی قمی در ادامه به علت حرام بودن روزه در عید سعید فطر اشاره کرد و افزود : اسلام برای مناسکی که طراحی کرده برای ما حد و مرز معینی نیز مشخص کرده است و جلوی افراط و تفریط را بسته است ،به عنوان مثال : مناسک حج در یک مدت زمان خاص باید طرف محرم شود ، مشرف شود ، منا و عرفات رود و آداب خاص آن را انجام دهد ، از این زمان خاص که گذشت اگر کسی گفت من می خواهم در عرفات یک هفته بمانم و در منا ده شب بیتوته کنم نمی تواند .

وی افزود : اسلام مناسکش را به سلیقه جامعه قاعده مند کرده است و همان چیزی میشود که الان در عرفان های کاذب ادیان مختلف قالب های دینی را بسته است که افراط و تفریط در دین اتفاق نیفتد .

حسینی ادامه داد :خدا می فرماید الان ماه رمضان است  و توصیه به روزه ، امساک و ... شده است ولی از این به بعد من خداوند می گویم ماه تمام شد و الان وقت شادی است ،در نماز وقتی سلام نماز را می دهی نماز تمام می شود ، این ها چهارچوب هایی است که در حوزه مناسک مشخص شده است و هدف انسان سازی ماست .خداوند متعال ما را خلق کرده و می داند توده جامعه نیاز به تفریح دارد ، می گوید : از این به بعد دیگر روزه نباشد و تفریح باشد چون نیاز جسمی ما می طلبد .

وی افزود:پیامبر گرامی اسلام نیز تفریح می کردند و متناسب با پیامبریشان و جایگاهشان غذا می خوردند ، زندگی عادی داشتند .

حسینی خاطر نشان کرد :خداوند متعال نمی خواهد ما از ریل زندگی عادی خارج شویم ، میخواهد این دنیا مزرعه آخرت ما باشد و به دنبال دینی باشیم که خداوند متعال از آن راضی است و آن دینی است که افراط و تفریط در آن وجود ندارد و این ها علامت این است که در اسلام ما افراط و تفریط نیست و به دست دینداران واگذار نشده است که چگونه آن را طراحی کنند ، قالب را خداوند متعال در قرآن و به واسطه ی حضرات اهل بیت تبیین کرده و ویژگی های این دینداری را مشخص کرده است.

شب عید فطر،شب نزول رحمت الهی است

حجت الاسلام حسینی در پایان گفت و گو به فضیلت شب عید فطر نیز اشاره کرد و افزود : شب عید فطر را از دست ندهید، شب عید فطر، شب نزول رحمت الهی است ،شبی است که گناهان انسان آمرزیده می شود.

وی افزود :در روایات آمده است که فضیلت این شب از شب قدر کمتر نیست، شب عید فطر، شبی است که خداوند عطایا و پاداش های خود را به مؤمنان روزه دار می دهد و غسل کردن، زیارت امام حسین(ع)، خواندن دعاها و به جا آوردن نمازهای مستحب از جمله اعمال این شب عزیز است./

کد خبر 308443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.