استراحت مطلق، درمانی برای کمر درد نیست/برای بلند شدن از صندلی حتما از دست ها کمک بگیرید

با توجه به رویکرد و نگرش های جدید ایجاد شده در حوزه درمانی کمر درد، توصیه به استراحت مطلق درمان کمک کننده ای تلقی نمی شود زیرا باعث تحلیل و تضعیف عضلات و استخوان ها می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، رشد تکنولوژی علاوه بر داشتن کاربرد های مفید در زندگی و رفاه انسان، مشکلاتی را نیز به همراه دارد که از جمله آنها می توان به استفاده مداوم از دستگاه های ارتباطی مانند گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و پشت میز نشستن ها اشاره کرد که تحرک را از انسان گرفته و همین عدم تحرک باعث بیماری به ویژه کمر درد شده است.

برای پیشگیری و نکات تشخیصی  و درمانی کمر درد گفت و گویی را با "دکتر عبدالکریم کریمی، متخصص درمان های غیر جراحی و فیزیوتراپی ستون فقرات و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان" انجام دادیم که شرح آن را در ادامه میخوانید:

آیا کمر درد تنها به ستون فقرات مربوط می شود؟

خیر با توجه به تحول عمیقی که در نگرش ما نسبت به کمر درد در دهه های اخیر و در درمان، تشخیص و ایجاد کمر درد نگرش های جدید تری ایجاد شده است، علت کمر درد تنها به عوامل ساختاری پرداخته نمی شود و ممکن است استخوان ها یا عصب آسیب ندیده باشند بلکه عملکرد عضلات دچار اختلال شده باشد. بنابراین اگر در درجه اول به عملکرد عضلات توجه شود دیگر به آزمایشات Xray و  MRI نیاز نمی شود و با  تغییرات تحرکی درمان پذیر است.

برخی از کمر درد ها به اصطلاح پاستورال گفته می شود و به چگونگی نشستن و خوابیدن و کار انجام دادن مربوط است. نوع خوابیدن و نشستن و تفریحات ما می تواند در ایجاد کمر درد نقش داشته باشد که در این صورت با نادرست بودن وضعیت خواب درد های روزانه ایجاد می شود  ولی اگر درد شبانه بیشتر از درد روزانه و همیشگی باشد، نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

علت بروز درد در اثر نشستن های طولانی مدت چیست؟

اساسا ستون فقرات برای نشستن ساخته نشده و نشستن طولانی مدت قوس طبیعی را معکوس می کند و عضلات نشیمنگاه کوتاه می شوند. در نتیجه اگر اصولی را در نشستن رعایت کنیم درد ستون فقرات کمتر می شود. یکی از موارد مورد توجه صندلی های چرخان است که به دلیل بلاتکلیف بودن عضلات توصیه به استفاده آن نمی شود.

چه مواردی را برای نشستن و کاهش درد توصیه می کنید؟

نشستن صحیح به صورتی است که باید ستون فقرات به طور کامل پشت صندلی را احساس کند و بهتر است صندلی دسته داشته  و پا به زمین برسد و ران ها با زمین موازی باشد.

چرخش در حین نشستن، ایجاد کمر درد می کند و باید برای کار های فرعی و دسترسی به وسایل مورد نیاز  از صندلی بلند شویم و به کار ها بپردازیم زیرا ثبات ستون فقرات دچار مشکل می شود و به دیسک فشار وارد می کند. در صورت بروز مشکل و درد، جراحی آخرین راه حل است زیرا دستکاری ستون فقرات خود عوارض زیادی دارد.

در کمر درد ها توصیه به عدم تحرک و بی تحرکی می شود، آیا این موضوع صحت دارد؟

یک اصل کلی که وجود دارد، استراحت درمان نیست. زیرا عضلات و استخوان ها ضعیف تر می شوند و عوارض قلبی و عروقی و ترشح هورمون ها را دچار اختلال می کند و هیچ عضوی ازبدن نیست که با استراحت درمان شود مگر در موارد خاص که به دو روز استراحت و در موارد خاص تر به دو هفته استراحت نیاز است و اگر بخواهیم التهاب را کاهش دهیم به جای استراحت مطلق توصیه به استراحت نسبی و حرکات اصلاحی را جایگزین می کنیم.

قولنج و ماساز درمانی تا چه میزان تاثیر گذار است؟

ماساژ به دلیل اینکه باعث گردش خون می شود تا حدودی درد را کاهش می دهد ولی قولنج درمانی و درمان های دستی بیشتر اختلالات ساختاری را درمان می کند و زمانی نتیجه می دهد که ستون فقرات را به خوبی بشناسند.

برای پیشگیری از کمر درد در کار های روزمره چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بلند شدن از صندلی هم اصولی دارد و باید با کمک دست ها بلند شد و اگر به صورت خمیده بلند شویم تکرار این امر موجب کمر درد می شوند.

افرادی که با مانیتور کار می کنند باید چشم ها مستقیم با مانیتور باشد نه به صورتی که از بالا و یا پایین تر نگاه شود.

دوچرخه سواری یک وضعیت نشسته است و قوس های ستون های فقرات به یک قوس تبدیل و در قسمت عقب کشش ایجاد و توصیه می شود یک ساعت پیاده روی ده دقیقه ای بعد از دوچرخه سواری داشته باشد و یا ورزش هایی که اون وضعیت ناصحیح را جبران کند مانند شنا را انجام دهند.

کدام یک از کمر درد ها عمل جراحی نیاز دارد؟

آزمایش (ام ار ای) اگر ضرورت نداشته باشد می تواند گمراه کننده باشد و فرد را قانع کند که دلیل کمر درد دیسک است و نیاز به عمل دارد. اما دیده شده است که با عمل کردن دیسک، درد همچنان باقی است و درواقع پزشک عکس را درمان کرده است. 

راه های پیشگیری کمر درد چیست؟

آموزش های صحیح انجام فعالیت های مختلف و تمرینات منظم و همچنین تحقیقات نشان می دهد که تمرینات منظم و پیاده روی بهترین درمان برای کمر درد است. زمانی که تنگی کانال نخاعی، عفونت و در رفتگی وجود داشته باشد و به هیچ روشی غیر جراحی جواب ندهند،در این صورت نیاز به جراحی است.

کد خبر 308433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.