رونمایی سامسونگ از نسل ۲۰۱۷ خانواده "گلکسی J"/گوگل به جای پیکسل XL گوشی بزرگتری می سازد

هفته‌ بیست و سوم از سال۲۰۱۷ میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش گروه ترجمه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، هفته‌ای دیگر از سال ۲۰۱۷ میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.
این رویدادها که از معرفی تولیدات جدید برندهای معروف تا مشکلات و نقص های آنان را شامل می شود، پربحث ترین مباحث دنیای موبایل بوده که برخی از آنان را در زیر می خوانید.  اگر فکر می کنید این هفته ممکن است خبری را از دست داده اید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید.

سامسونگ از نسل ۲۰۱۷ خانواده گلکسی J رونمایی کرد

بالاخره پس از ماه ها انتشار گزارش ها و اطلاعات فاش شده از نسخه های ۲۰۱۷ موبایل های سری گلکسی J سامسونگ، این کمپانی کره ای  از تلفن های همراه مذکور رونمایی کرد. گجت های مورد اشاره با بدنه فلزی، کارایی بالاتر و دوربین هایی تازه راهی بازار رقابت خواهند شد.

در بالاترین رده نسخه ۲۰۱۷ گلکسی حضور دارد که از نمایشگر ۵.۵ اینچی AMOLED با رزولوشن فول اچ دی بهره می برد. همچنین پردازنده هشت هسته ای با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز، حافظه رم ۳ گیگابایتی، فضای ذخیره سازی ۱۶ گیگابایتی، دوربین های ۱۳ مگاپیکسلی در پشت و جلو و باتری ۳۶۰۰ میلی آمپر ساعتی از دیگر مشخصات تلفن همراه یاد شده است. گجت بعدی که  سامسونگ از آن پرده برداری کرد، مدل ۲۰۱۷ گلکسی است. این محصول همانند برادر بزرگ تر خود به دو دوربین ۱۳ مگاپیکسلی واقع در پنل پشت و جلویی مجهز بوده و دارای صفحه نمایش ۵.۲ اینچی با دقت ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل و فناوری AMOLED است. پردازنده با سرعت ۱.۶ گیگاهرتز، رم ۲ گیگابایتی و فضایی ۱۶ گیگابایتی برای ذخیره فایل های شخصی از دیگر ویژگی های موبایل مورد بحث است. انرژی دستگاه از توسط یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی تأمین خواهد شد.

نسخه ۲۰۱۷ موبایل های گلکسی ، و دارای بدنه فلزی بوده و کارایی بالاتر و دوربین هایی جدید را به همراه دارند اما ارزان قیمت ترین محصول در خانواده یاد شده، نسخه ۲۰۱۷ گلکسی است که از پنل TFT با رزولوشن HD برخوردار بوده و کمپانی سازنده برای آن پردازنده ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز، ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی جهت ذخیره سازی اطلاعات در نظر گرفته است. همچنین باید اشاره کرد که دوربین اصلی آن ۱۳ مگاپیکسل بوده و دوربین ثانویه ۵ مگاپیکسلی عهده دار ثبت تصاویر سلفی است. باتری دستگاه هم ۲۴۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد.

لازم به ذکر است هر سه اسمارت فون معرفی شده از اندروید نوقا و قابلیت پشتیبانی از دو سیمکارت بهره برده و دارای درگاه کارت حافظه میکرو SD هم هستند.

ناگفته نماند طبق اعلام سامسونگ گلکسی J۵ ۲۰۱۷ تا کمتر از یک ماه دیگر با قیمت تقریبی ۳۱۴ دلار عرضه می شود در حالی که گلکسی J۷ ۲۰۱۷ با برچسب قیمت ۳۸۰ دلاری از ماه آینده میلادی (تیر یا مرداد) روانه بازار می شود. نسخه ۲۰۱۷ گلکسی هم به عنوان ارزان قیمت ترین عضو خانواده مذکور، برای خریداران ۲۴۶ دلار هزینه در برخواهد داشت اما کمپانی کره ای اعلام کرده که آن را در ماه اوت (مرداد یا شهریور) عرضه می کند.

رونمایی از نسل جدید آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی اپل: نمایشگر کم حاشیه و سخت افزار قدرتمندتر

نسل جدید آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی جدید اپل (Apple iPad Pro ۲۰۱۷) همراه با چیپست A۱۰، نمایشگر باکیفیت و با حاشیه کم، عملکردی قدرتمندتر و قیمت پایه ۶۵۰ و ۸۰۰ دلار رسما در کنفرانس WWDC ۲۰۱۷ رونمایی شد.

در حین برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC ۲۰۱۷، این کمپانی از دو عضو تازه خانواده تبلت های آیپد خود رونمایی کرد. پس از ماه‌ها درز اطلاعات مختلف، شایعات و رندرها، سرانجام نسل جدید آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی جدید اپل رسما معرفی شد. همانطور که انتظار می‌رفت این آیپد جدید از حاشیه‌های بسیار کم تصویر برخوردار بوده تا به لطف آن اندازه ای دقیقا مشابه با سایز دیگر آیپد پرو بازار برخوردار باشد. حاشیه ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و وزن آن همچنان ۴۵۳ گرم باقی مانده است. یک کیبورد تمام صفحه نیز در هنگام استفاده از تبلت در حالت لنداسکیپ به چشم می‌خورد. این کیبورد کاملا هوشمند است و شامل ۳۰ زبان مختلف شامل چینی و ژاپنی خواهد بود. دو آیپد پرو ۲۰۱۷ اپل از یک نمایشگر جدید همراه با طیف گرمای رنگ وسیع ، انعکاس نور بسیار کم و روشنایی ۵۰ درصد بیشتر همراه با ۶۰۰ نیت بهره می برد. همراه با آی او اس ۱۱ (iOS ۱۱)، آن حتی می‌تواند از ویدیوهای HDR نیز پشتیبانی کند. این نمایشگر همچنین از Pro Motion پشتیبانی می‌کند که عملکرد آن را نیز می‌تواند ارتقا دهد. نمایشگر آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی جدید اپل از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز (۲ برابر نرخ رفرش فعلی) برخوردار خواهد بود. این بدان معناست که کاربران محتوای متحرک را به مراتب نرم‌تر و پاسخگوتر مشاهده خواهند کرد. علاوه بر این، عملکرد Apple Pencil نیز همراه با آن بهتر خواهد بود: زمان تغییر آن به ۲۰ میلی‌ثانیه می‌رسد که می‌تواند یکی از بهترین‌ها در صنعت کنونی باشد. عملکرد آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی جدی اپل نیز به مراتب بهبودیافته‌تر از آیپدهای کنونی خواهد بود. آن از یک چیپ A۱۰ همراه با پردازنده ۶ هسته‌ای قدرت می‌گیرد که تمامی آن‌ها به صورت خودکار توسط کنترلر اپل (Apple Controller) مدیریت خواهند شد. این چیپ ۳۰ درصد عملکرد پردازشی سریع‌تر و ۴۰ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تر را نسبت به چیپ A۹X را به ارمغان آورده است. اپل همچنین متعهد شده است که این نسل، عمر باتری ۱۰ ساعته درست همانند نسل پیشین خود داشته باشند. یک تغییر بزرگ، جایگزین شدن نسخه‌هایی با حافظه داخلی بزرگتر هستند: مدل کوچکتر نسل جدید آیپد پرو اینک از حافظه ۶۴ گیگابایتی برخوردار است. از دیگر نسخه‌های این تبلت باید به نسخه هایی مجهز به حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی اشاره کرد. شما همچنین باید در انتظار برخی از لوازم جانبی جدید برای این محصولات شامل یک کابل USB C به لایتنینگ و یک کارتخوان اس دی باشید. دوربین به کار رفته بر روی این تبلت، دقیقا با دوربین نسخه اصلی آیفون ۷ یکسان است، بنابراین تبلت جدید اپل یکی از قدرتمندترین تبلت ها در زمینه عکاسی خواهد بود.

باید به این نکته اشاره کرد که نسل جدید آیپد پرو جدید همراه با iOS ۱۰ عرضه خواهد شد، اما در آینده‌ای نزدیک آن‌ها آپدیت آی او اس ۱۱ را دریافت خواهند کرد. این خبر خوبی است، چرا که نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل ارائه کننده قابلیت‌های بسیار جذابی برای تبلت های آیپد است. از مهم‌ترین این قابلیت‌ها می‌توان به اضافه شدن قابلیت درگ دراپ در حالت مالتی تسکینگ اشاره کرد که می‌تواند قدرتی همسان با لپ تاپ ها و کامپیوترها را به این تبلت ها اضافه کند.

شیائومی Mi ۶ در ۱۱ رنگ متنوع عرضه می‌شود

همانطو که مطلع هستید شرکت چینی شیائومی طی هفته جاری از  گوشی جدید خود با نام‌ شیائومی Mi ۶ رونمایی کرد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد این محصول مجهز به اسنپدراگون ۸۳۵ بوده و با رم ۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد. حال با نزدیک شدن به زمان عرضه پرچمدار جدید شیائومی به بازار، وبسایت TENAA لیستی از ۱۱ رنگ مختلف را معرفی کرده که Mi ۶ در این رنگ‌ها عرضه خواهد شد. این در حالی است که شیائومی در زمان معرفی Mi ۶ به چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و نقره‌ای اشاره کرده بود. با این حال به جز این چهار رنگ که در بازارهای جهانی عرضه خواهند شد، شیائومی Mi ۶ در بازار چین در رنگ‌های دیگری از جمله طلایی، صورتی، خاکستری و خاکستری تیره به فروش می‌رسد. به احتمال فراوان شیائومی پرچمدار جدید خود را در بیشتر رنگ‌های اضافی اشاره شده به صورت انحصاری در چین عرضه می‌کند و چندین رنگ را نیز روانه بازارهای جهانی خواهد کرد.

گوگل به جای پیکسل XL گوشی بزرگتری خواهد ساخت

چند ماه پیش شنیدیم گوگل برا سال ۲۰۱۷ به جای دو گوشی در حال کار کردن روی سه گوشی پیکسل جدید است. در آن زمان گفته شد دو تا از این گوشی‌ها با اسم رمز Walleye و Musike نسخه‌های بعدی پیکسل و پیکسل XL خواهند بود، و گوشی سوم با اسم رمز Taimen از هر دوی آن‌ها بزرگ‌تر است. حال شایعه‌ی دیگری منتشر شده که ادعا می‌کند پاییز امسال تنها دو گوشی پیکسل عرضه خواهد شد. البته احتمالا زمانی که بفهمید تولید کدام‌یک از گوشی لغو شده شگفت‌زده می‌شوید. این طور که به نظر می‌رسد، تولید جانشین مستقیم پیکسل XL یعنی Musike لغو شده و جانشین پیکسل کوچک‌تر یعنی Walleye همراه با یک پیکسل جدید بزرگ‌تر یعنی Taimen عرضه خواهد شد.

این اطلاعات تا الان توسط چندین منبع تایید شده است. این موضوع در واقع توضیح می‌دهد که چرا مشخصات گوشی پیکسل XL ۲ که هفته‌ی گذشته در یک ینچمارک کشف شده بود، صفحه‌نمایش بزرگ‌تری را نسبت به پیکسل XL نشان می‌داد. در واقع این گوشی مدل سوم و بزرگ‌تر پیکسل یعنی Taimen بوده است. این یعنی به احتمال زیاد گوگل از نام پیکسل XL ۲ برای مدل ۵٫۷ اینچی استفاده خواهد کرد که صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارد. البته امیدواریم که این مدل جدید به لطف کم شدن حاشیه‌های صفحه‌نمایش، از نظر ابعاد مشابه با پیکسل XL اصلی باشد.

گلکسی نوت ۹ با تراشه اکسینوس ۷ نانومتری عرضه می‌شود

گزارش جدیدی منتشر شده است که اطلاعاتی در رابطه با نسل بعدی گوشی پرچم‌دار سامسونگ، گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ ارائه می‌دهد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده که برگرفته از شبکه‌ی اجتماعی ویبوی چین است، گلکسی اس ۹ و گلکسی نوت ۹ با تراشه‌های متفاوتی راهی بازار خواهند شد که البته پیش از این چندان متداول نبوده است.

بر اساس اطلاعاتی که ریشه در پیام داخلی سامسونگ دارند، گلکسی اس ۹ از وجود تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ بهره خواهد برد که مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه یافته است. گلکسی نوت ۹ نیز از اکسینوس ۹۸۱۰ پشتیبانی خواهد کرد که البته شاید با تغییر نام همراه شود؛ چراکه این تراشه مبتنی بر لیتوگرافی ۸ یا ۷ نانومتری توسعه خواهد یافت.

تغییرات ایجادشده در تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ احتمالا موجب عملکرد بسیار بهتر این تراشه در مقایسه با گلکسی اس ۹ خواهند شد؛ چراکه تغییر لیتوگرافی به‌طور حتم منجر به بهبود مصرف انرژی و تولید گرما می‌شود که در مجموع نتیجه‌ای جز بهبود قدرت پردازشی برای گوشی سامسونگ به ارمغان نخواهد آورد.

با توجه به پیش‌بینی‌های سامسونگ مبنی بر اینکه تراشه‌های ۱۰ نانومتری عمر بیشتری خواهند داشت، چندان بیراه نیست که سامسونگ در گلکسی اس ۹ نیز از تراشه‌ای مبتنی بر همین لیتوگرافی استفاده کند؛ چراکه سامسونگ سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای توسعه‌ی تراشه‌های ۱۰ نانومتری انجام داده است.

در مقابل، TSMC تایوان قرار دارد که سرمایه‌گذاری بیشتری روی تراشه‌های ۷ نانومتری به انجام رسانده است و از همین رو کوالکام نیز برای تولید نسل بعدی تراشه‌های خود به سراغ این کمپانی تایوانی رفته و سامسونگ دیگر وظیفه‌ی تولید  تراشه‌های کوالکام را بر عهده نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد سامسونگ در نظر دارد تولید هم‌زمان تراشه‌های ۱۰ و ۷ نانومتری را ادامه دهد و از این تراشه‌ها در پرچم‌داران و انواع گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند.

گوشی وان پلاس ۵ زوم اپتیکال دو برابری ندارد

سرانجام پس از ماه‌ها انتظار، کمپانی چینی وان‌پلاس از گوشی وان‌پلاس ۵ به‌عنوان جدیدترین پرچم‌دار خود رونمایی کرد. درحالی‌که این گوشی مشخصات قابل توجهی دارد، اما به نظر می‌رسد تمرکز کمپانی چینی بیشتر بر بهبودهای مربوط به دوربین جدید خود بوده است. وان‌پلاس ۵ از یک دوربین دوگانه بهره می‌برد که تقریبا در بین بیشتر پرچم‌داران به یک قابلیت مرسوم تبدیل شده است.

اما درحالی‌که بسیاری از منابع خبری اعلام کرده بودند وان‌پلاس ۵ همانند آیفون ۷ پلاس از زوم اپتیکال ۲x بهره می‌برد؛   کارل پی، از بنیان‌گذاران وان‌پلاس، اعلام کرده است که این ادعا صحت ندارد.

به نظر می‌رسد موضوعی پیش آمده است که باعث سردرگمی شده و باید شفاف‌سازی کنم. ما ادعا کردیم گوشی ما زوم دو برابری بدون افت کیفیت دارد، نه زوم اپتیکال دو برابری.

به گفته‌ی بنیان‌گذار وان‌پلاس، این دستگاه از زوم اپتیکال دو برابری بهره نمی‌برد و به‌جای آن به یک سیستم بزرگنمایی مجهز شده است که با زوم دو برابری، کیفیت افت نمی‌کند. پی در مورد این موضوع توضیح داده است که چطور زوم اپتیکال گوشی وان‌پلاس ۵ روی ۱.۶x تنظیم شده است و زوم ۰.۴x باقی‌مانده از تکنولوژی مالتی‌فریم SmartCapture بهره می‌برد. این ادعا به این معنی است که دوربین گوشی مورد نظر از ترکیب زوم اپتیکال و دیجیتال برای تصاویر نهایی بهره می‌برد. با اینکه این سیستم برای خیلی‌ها اهمیتی ندارد؛ ولی خوب است که کمپانی تصمیم گرفته روشنگری کند.

کد خبر 308432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.