بانک‌ها مقابل چرخه تولید ایستاده‌اند

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در کشور ما بانک‌ها بیشتر به دنبال درآمدزایی هستند و به جای اینکه چرخه تولید را به حرکت در بیاورند مقابل تولید قرار گرفته‌اند.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به عدم رشد اقتصادی مطلوب بانک‌ها، اظهار داشت: بانک‌ها بیشتر از آنکه بر رسالت اصلی خود تمرکز کنند به ظواهر کارها متمرکز شده‌اند.

وی ادامه داد: نگاهی به خیابان‌های اصلی شهر نشان می‌دهد که گران‌ترین مکان‌ها در خیابان‌های اصلی و مطرح متعلق به بانک‌هاست، چرا که آنها بیش از آنکه به دنبال باطن کار باشند به ظواهر امر توجه کرده‌اند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: در سال‌های اخیر بانک‌ها برای ظواهر امر فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند، اما رسالت اصلی بانک‌ها که در کشورهای دیگر به خصوص بانک‌های بین‌المللی و مطرح پیگیری می‌شود پرداخت تسهیلات با سود پایین به مشتریان است، ولی در کشور ما بانک‌ها بیشتر به دنبال درآمدزایی هستند برای مثال به جای اینکه چرخه تولید را به حرکت در بیاورند مقابل تولید قرار گرفته‌اند.

تعداد بسیاری از کارخانجات و شرکت‌های در تملک بانک‌ها

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از کارخانجات و شرکت‌های در تملک بانک‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها در این زمینه فعالیت بسیار ضعیفی داشته‌اند و دلیل آن را می‌توان در ضعف مدیریتی و عدم توانمندی مدیران بانک‌ها جستجو کرد امری که سبب تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی شده و آنها را به مخروبه تبدیل کرده است.

موسوی لارگانی افزود: چنانچه بانک‌ها به جای تملک این شرکت‌ها به صاحبان آنها تسهیلات با سود پایین می‌دانند و به سود کم قانع می‌شدند الان هم چرخ کارخانه‌ها می‌چرخید و هم بانک‌ها ضرر نمی‌دادند.

وی گفت: از سوی دیگر بانک‌ها به جای بانکداری بیشتر به امر خرید و فروش زمین، ساختمان و ساخت و ساز ورود کرده‌اند.

نماینده فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه بانک‌ها وظیفه قانونی خود را فراموش کرده‌اند، اظهار داشت: چنانچه بانک‌ها برای حمایت از تولید حرکت نمی‌کنند، امیدواریم با تصویب قانون اصلاح نظام بانکداری که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است بانک‌ها به وظیفه اصلی خود بازگردند.

وی پیرامون اینکه بانک‌های داخلی در شرایطی غیر اصولی فعالیت می‌کنند، افزود: بانک‌های خارجی به جای پرداخت سود به سپرده‌ها از افراد برای نگهداری پول آنها در بانک کارمزد می‌گیرند، اما در کشور ما بانک‌ها از قانون کاهش سود سپرده‌گذاری خودداری کرده و در برخی موارد سود بالای به سپرده‌ها می‌دهند.

موسوی لارگانی ادامه داد: در این شرایط افراد سرمایه‌دار، سرمایه‌های خود را وارد فضای تولید نمی‌کنند و زمانی که با مشکلاتی همچون رکود مواجه شوند پول را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و بدون دغدغه کارگر، بیمه، مالیات و ... سود می‌گیرند تا زمانی که بانک‌ها با این روش‌ها فعالیت کنند نظام بانکداری رشد نخواهد کرد.

افزایش موسسات مالی و اعتباری معضل بزرگی در کشور

وی پیرامون ادغام موسسات مالی و اعتباری کوچک و برخی بانک‌های کوچک با یکدیگر، گفت: وجود موسسات مالی و اعتباری فراوان در کشور معضل بزرگی است که به دلیل ناهماهنگی و برخورد سلیقه‌ای این موسسات با مشتریان برای افراد بسیاری مشکل ایجاد شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: تا زمانی که در صدور مجوز به افراد دقت نشود و سرمایه تاسیس بانک افزایش نیابد اوضاع به همین منوال خواهد بود.

وی افزود: افراد حقیقی و حقوقی که با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه، بانک تاسیس می‌کنند نمی‌توانند جوابگوی نیازهای مشتریان خود باشند و با ترفندهای مختلف مشتری جلب می‌کنند که در نهایت برای این افراد مشکلات بزرگی ایجاد می‌شود.

لزوم رضایت سهامداران در ادغام بانک‌ها با موسسات مالی و اعتباری

موسوی لارگانی در واکنش به ادغام بانک‌ها با موسسات مالی و اعتباری با تاکید بر اینکه رضایت سهامداران برای ادغام لازم است، گفت: چنانچه سهامداران به ادغام رضایت ندهند دولت نمی‌تواند آنها را اجبار به ادغام کند.

وی اظهار داشت: وقتی مراجع عظام اعلام کنند اشکال دارد ما کسی نیستیم که در مقابل آن حرفی بزنیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: چنانچه بدون رضایت دو شرکت را هم بخواهند ادغام کنند یا سهامدارانش را به شرکت دیگری منتقل کنند خالی از اشکال نخواهد بود.

وی بیان داشت: برخی موسسات مالی و اعتباری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردند که بانک مرکزی قبل از شکل‌گیری و ایجاد تعهد از سوی این موسسات باید وارد می‌شد.

ضرورت رسیدگی تخلفات بانکی قبل از نصب تابلو

موسوی لارگانی تاکید کرد: چنانچه بانک و موسسه‌ای خلاف کرد باید با آن برخورد جدی شود و بانک مرکزی قبل از نصب تابلو موسسات و بانک‌ها باید وارد عمل شود.

وی با اشاره به ضرورت تعیین نرخ سود در محدوده تورم، گفت: قوه قضائیه، نیروی انتظامی و بانک مرکزی باید با هماهنگی، تدابیر عملیاتی اتخاذ کنند تا به فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برای همیشه پایان داده شود.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم ساماندهی نرخ سود بانکی، بیان داشت: یکی از مولفه‌های تعیین نرخ سود بانکی میزان تورم در کشور بوده؛ بنابراین باید بانک مرکزی این موضوع را عملی در کاهش نرخ سود بانکی اعمال کند.

مهار نرخ سود بانکی لازمه سوق دادن منابع مالی به بخش تولید

وی با بیان اینکه یکی از لازمه‌های سوق دادن منابع مالی به بخش تولید، مهار نرخ سود بانکی است، افزود: بانک‌ها نیز باید به این مسئله توجه کنند که اگر بخش تولید را حمایت کنند؛ می‌توانند از منافع آن در آینده سود ببرند به دلیل اینکه نقدینگی تولیدکنندگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

موسوی لارگانی پیرامون فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، تصریح کرد: بانک مرکزی مسئول ساماندهی موسسات مالی و اعتباری بوده، بنابراین نباید اجازه فعالیت به اینگونه موسسات بدهند.

وی یادآور شد: با عدم ساماندهی فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، اعتبار بانک مرکزی زیر سئوال می‌رود.

اهمال بانک مرکزی در رشد قارچ‌گونه موسسات مالی غیرمجاز

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: اهمال بانک مرکزی در رشد قارچ‌گونه موسسات مالی غیرمجاز مشهود است.

وی ادامه داد: جالب است که موسسه مالی غیرمجازی که امروزه شاکیان بسیاری دارند در برهه‌ای از زمان تبلیغات گسترده‌ای در کشور داشته و توانسته به واسطه این آگهی‌ها مشتران بسیاری را جذب کند.

موسوی لارگانی افزود: مردم به واسطه معتبر بودن این نوع تبلیغات نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام کردند؛ اما از تبعات آن مطلع نبودند.

وی گفت: بانک مرکزی باید پاسخگوی چگونگی فعالیت موسسه مالی غیرمجازی با بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور باشد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت باید با اولویت به موضوع موسسات مالی غیرمجاز ورود کرده و اجازه غارت بیت‌المال را از متخلفان سلب کند.

کد خبر 308406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.