آیت الله طباطبایی نژاد مبلغ زکات فطره را اعلام کرد/برپایی نماز عید در مصلی اصفهان

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان مبلغ زکات فطره را اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، ضمن آرزوی قبولی طاعات همه مسلمانان و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر گفت: نماز عید سعید فطر در زمان غیبت امام معصوم (علیهم السلام) مستحب است.

وی تصریح کرد: نماز عید فطر مانند نماز روز جمعه دو رکعت است، لیکن خطبه های نماز عید فطر پس از نماز قرائت می شود و در دو رکعت 9 قنوت ذکر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که عمل واجب در روز عید پرداخت زکات است، اظهار داشت: حداقل مبلغ پرداختی زکات برای هر نفر 6000 تومان و مبلغ کفاره 2000 تومان است و پرداخت زکات فطره برای کسانی که نمی توانند معونه سال خود را فراهم کنند، واجب نیست.

وی اظهار داشت: بر کسی که می تواند معونه سال خود را تأمین کند، واجب است زکات خود و همه کسانی که نان خور او حساب می شوند را بپردازد، لیکن نان خور به همه افرادی تلقی می شود که تحت تکفل او باشند، یعنی برای فرزندی که چند لحظه قبل از غروب آفتاب شب عید به دنیا بیاید نیز باید زکات پرداخت شود و اگر کسی بعد از غروب آفتاب بچه دار شد و یا باردار بود، مستحب است زکات او را نیز بپردازند.

نماینده ولی فقیه در استان اولویت پرداخت زکات فطره را نیازمندان و فقرای فامیل دانست و گفت: اگر فرد نیازمندی در فامیل نبود، نیازمندان محله و شهر خود در اولویت دریافت زکات فطره هستند.

وی افزود: زکات فطره بر کسانی که مریض بودند و نتوانستند روزه بگیرند به شرطی که فقیر نباشند، نیز واجب است.

آیت الله طباطبایی نژاد مبلغ زکات فطره را 6000 تومان اعلام کرد و گفت: مبلغ زکات فطره معادل 3 کیلوگرم گندم، خرما ، برنج، یا کشمش است که با احتساب گندم، حداقل پرداختی برای هر نفر 6000 تومان محاسبه شده است.

وی بر پرداخت زکات تا قبل از ظهر روز عید تأکید کرد و اظهار داشت: کسانی که در نماز عید فطر شرکت می کنند باید قبل از رفتن به نماز زکات خود را پرداخت کرده باشند مگر این که فقیر اولویت داری را بشناسند، که در دسترس نباشد، لذا باید مبلغ زکات را کنار گذاشته و در آن تصرف نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: زکات فطره باید برای فقرا هزینه شود و مانند زکاتهای دیگر نیست که بتوان برای ساخت جاده و مسجد از آن استفاده کرد، لذا ما به کمیته امداد هم تذکر داده ایم که پس از جمع کردن زکات هر چه سریعتر به دست نیازمندان برسانند.

گفتنی است، نماز عید فطر ساعت 7.30 صبح دوشنبه در مصلی اصفهان و به امامت آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان اقامه خواهد شد./

کد خبر 308399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.